Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 10:48
  #1
Medlem
Hej,

Jag är långt ifrån insatt i datorer, så svaret kanske är uppenbart för vissa. Men icke för mig.

Vad är den bästa processorn man kan köpa för en dator med LGA1366 socket?
(I övrigt, vad skall jag fokusera på om jag vill öka snabbheten på datorn? Har 16gb RAM redan, det skall väl räcka?)

Tack på förhand,
Robert
Citera
2018-11-20, 12:20
  #2
Medlem
Om du tänkte överklocka så kör på en begagnad xeon från ebay. T.ex 5660 har 6 kärnor och 12 trådar men bara 2.8 GHz i standardutförande. klockar dock galant till närmare 4 GHz med en bättre kylare. Har du inte tänkt klocka så köp en gammal i7. 16 GB RAM räcker bra till vanligt användande eller spel. Ett bättre grafikkort hjälper till vid spelande. t.ex ett 1060 eller 1070 presterar bra med en överklockad Xeon. En SSD gör också datorn mycket snabbare.
Citera
2018-11-20, 12:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-92
Om du tänkte överklocka så kör på en begagnad xeon från ebay. T.ex 5660 har 6 kärnor och 12 trådar men bara 2.8 GHz i standardutförande. klockar dock galant till närmare 4 GHz med en bättre kylare. Har du inte tänkt klocka så köp en gammal i7. 16 GB RAM räcker bra till vanligt användande eller spel. Ett bättre grafikkort hjälper till vid spelande. t.ex ett 1060 eller 1070 presterar bra med en överklockad Xeon. En SSD gör också datorn mycket snabbare.


Stort tack Johan!

Detta med SSD-minne har jag inte alls tänkt på. Visste inte att det kan göra den mycket snabbare, men det låter ju väldigt logiskt.

Återigen, alldeles säkert en dum fråga för dig, men: att överklocka utan att kyla är inget alternativ? Då går den sönder alldeles för snabbt?
Hur komplicerat är det att fixa annan kylare? Jag har bytt datorkomponenter förr (grafikkort, processor), men endast med supertydliga steg-för-steg video på youtube haha...
Citera
2018-11-20, 16:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questions11
Stort tack Johan!

Detta med SSD-minne har jag inte alls tänkt på. Visste inte att det kan göra den mycket snabbare, men det låter ju väldigt logiskt.

Återigen, alldeles säkert en dum fråga för dig, men: att överklocka utan att kyla är inget alternativ? Då går den sönder alldeles för snabbt?
Hur komplicerat är det att fixa annan kylare? Jag har bytt datorkomponenter förr (grafikkort, processor), men endast med supertydliga steg-för-steg video på youtube haha...

Vad har du för grafikkort?, du kanske förlorar en hel del prestanda på att köra en så gammal rigg?, tror du kan få 1500 för mobo, cpu och ram; beror väl lite på vilken CPU du har, dock är den inte värd särskilt mycket.

Men sökte på amazon uk fort och det fanns iaf billiga xeon där också.
https://www.amazon.com/Intel-BX80614...rds=x5660+xeon

Sen så är det nästan alltid moderkortet som ger upp först, så att prollen är begagnad borde inte göra något såvida man inte åker på en blåsning och köper en defekt CPU; du skulle t.o.m. kunna köp två st med tanke på att dom är så billiga och om du nån gång i framtiden skulle råka komma över ett servermoderkortet som har plats för två xeon-prollar så hade det varit rätt häftigt.

Det är rätt enkelt egentligen, dock så bör man kolla en youtube-video men skall ju inte vara några problem egentligen, var mest försiktig när du tar bort gammal kylpasta så att du kletar ner.
Har du ett passande utskuret hål i moderkortsplåten (den plåten som moderkortet är fäst mot genom distanserna) så måste man inte ens ta ut moderkortet, även om det kan kännas tryggare, vilket också lite motsägelsevis kan göra det mer komplicerat då du efter det skall montera in moderkortet igen med kylaren på.
Citera
2018-11-21, 12:45
  #5
Medlem
En SSD hjälper mycket för operativsystemet och övriga program som ligger på den. Det som finns lagrat på vanlig roterande HDD tar lika länge att ladda.

En Xeon är inte egentligen gjord för överklockning, då den är en serverprocessor. Därför kan värme fort bli ett problem vid överklockning med standard kylare så därför rekomenderar jag en ny kylare. Då är det inga problem. Har du bytt CPU förr så är ju byte av kylare bara ett steg på vägen. Ta bort eventuell gammal kylpasta, applicera ny, endast ungefär ett riskorns storlek i mitten och dit med ny kylare. Om du använder en strömledande kylpasta (till exempel Arctic Silver som innehåller silver) så måste du vara extremt försiktig med att det inte kommer ut på moderkortet.

Ett tips är att nagellacksborttagning är väldigt effiktivt på kylpasta, bara att sätta på ett papper och torka av.
Citera
2018-11-22, 14:53
  #6
Medlem
Jag tackar så hemskt mycket till båda två för era svar. Fruktansvärt hjälpsamt, jag är jättetacksam!

Jag får ta en funderare på vad som är bättre ekonomiskt lite mer långsiktigt istället. Ni har hur som helst gett mig en hel del att kolla upp och fundera på, så jag tackar återigen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback