Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 18:02
  #157
Avstängd
Män är dummare än kvinnor och psykiskt svagare. Den enda "fördelen" många män har är att de är fysiskt starkare än kvinnor.
Citera
2018-11-30, 18:10
  #158
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja och gäller det detaljer kring inredning och liknande och han sagt att han inte bryr sig, så är det riktigt onödigt att kvinnan tjatar. Hon gör ju sig själv en otjänst. Kan ju knappast tvinga mannen att bli intresserad av inredning.

Min mamma verkar ha tyckt det var bättre innan pappa blev pensionär, för nu ska nämligen han hålla på och inreda. Innan har hon skött allt i hemmet. Som hon själv uttryckte det "ja det är lite av ett problem, han tror att han är nån Ernst Kirchsteiger numera".

Eller som min manliga kusin sa när vi pratade om lägenhet/inredning/hur man bor..."vad fan spelar det för roll, man ska ju bara bo där".

Rätt talande båda kommentarerna för just detta sammanhang faktiskt 😁

Det är ju slående hur dagens ideologer vill göra det värre för båda könen samtidigt.

Din pappa verkar annars behöva någon manshålla, kanske något garage där han får hålla på och göra vad han vill? Eller någon sommarstuga där han kan gå och renovera och bygga bryggor?

Min farfar åkte runt med sin traktor och byggde om saker i hela byn för att ha något att göra, i utbyte att i princip bara få gratis kaffe och bullar, tills han dog av en hjärtattack medan han jobbade. Gammal lutheransk virke i den mannen - dö medan du gör det du älskar.
Citera
2018-11-30, 18:31
  #159
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är ju slående hur dagens ideologer vill göra det värre för båda könen samtidigt.

Din pappa verkar annars behöva någon manshålla, kanske något garage där han får hålla på och göra vad han vill? Eller någon sommarstuga där han kan gå och renovera och bygga bryggor?

Min farfar åkte runt med sin traktor och byggde om saker i hela byn för att ha något att göra, i utbyte att i princip bara få gratis kaffe och bullar, tills han dog av en hjärtattack medan han jobbade. Gammal lutheransk virke i den mannen - dö medan du gör det du älskar.

Njä min pappa gillar inte alls "typiska manssysslor". Han har alltid betalt sig ur renovering, skötsel av bilar, däckbyte m.m.
Han har arbetat i kostym varenda dag under sin karriär som ekonomichef på ett stort företag och är inte så inskolad i att dras till fysiska arbete av allt att döma. Däremot gillar han travet och sport vilket det läggs tid på. I kombination då med att han ska lägga sig i mammas skötebarn, blommor i trädgården och annat smått och gott inomhus.
Och där snackar vi om att inte ha ett visuellt helhetsperspektiv, han ser en sak "o så fint" och missar resten av omgivningen. Apropå män, kvinnor och helhetsperspektiv.
Alla män gillar ju faktiskt inte renovering och dylikt. Gör du själv det?
Din farfar verkar ha varit en redig karl ☺️
Citera
2018-11-30, 18:35
  #160
Avstängd
till en viss del , är man och har kört fast totalt och detta är slutet på mej
Citera
2018-11-30, 18:40
  #161
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Njä min pappa gillar inte alls "typiska manssysslor". Han har alltid betalt sig ur renovering, skötsel av bilar, däckbyte m.m.
Han har arbetat i kostym varenda dag under sin karriär som ekonomichef på ett stort företag och är inte så inskolad i att dras till fysiska arbete av allt att döma. Däremot gillar han travet och sport vilket det läggs tid på. I kombination då med att han ska lägga sig i mammas skötebarn, blommor i trädgården och annat smått och gott inomhus.
Och där snackar vi om att inte ha ett visuellt helhetsperspektiv, han ser en sak "o så fint" och missar resten av omgivningen. Apropå män, kvinnor och helhetsperspektiv.
Alla män gillar ju faktiskt inte renovering och dylikt. Gör du själv det?
Din farfar verkar ha varit en redig karl ☺️

Det enda dåliga var att min farfar dog innan jag var tillräckligt gammal för att få köra hans traktor och lära mig lite praktiska saker. Min pappa var en dålig hantverkare som gjorde allt krokigt i jämförelse, och jag är än värre.

Så nej, jag gillar inte heller renovering och dylikt.

Det jag menade var att en man förlorar något när han inte längre går till jobbet och bevisar att han är bra på något varje dag. Män som går i pension får ofta allvarliga problem, och livet upphör kännas meningsfullt.

Något måste fylla vakuumet.
Citera
2018-11-30, 21:23
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
till en viss del , är man och har kört fast totalt och detta är slutet på mej

öh? Det där skall inte tolkas bokstavligen hoppas jag...
Citera
2018-11-30, 21:38
  #163
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuornosA
Män är dummare än kvinnor och psykiskt svagare. Den enda "fördelen" många män har är att de är fysiskt starkare än kvinnor.

Jag håller inte med om att män är dummare än kvinnor, men heller inte klokare eller på annat sätt mer begåvade. Väldigt individuellt oavsett kön det där.

Däremot, så är den "enda fördelen" inte så enda, den är ganska stor skulle jag påstå, om man ser till mäns makt historiskt. Det finns ingen annan riktigt logisk förklaring varför män getts sånt utrymme genom historien att enbart hävda sig själva och i processen knuffa undan / förtrycka kvinnor och kontrollera dem så som de gjort.

Utan fysisk styrka som överlägset vapen hade män inte haft någonting på kvinnan, förutom månaderna då hon är gravid samt under spädbarnsåren. Men å andra sidan, hade inte män varit starkare än kvinnor hade de inte kunnat tvinga sig till giftermål och/ eller våldtagit kvinnor och betydligt färre hade genom historien blivit gravida, och graviditetsmånaderna samt spädbarnsåren hade därmed varit betydligt färre.

Så, männens makt över kvinnor härör ur fysisk styrka, så enkelt är det.
Citera
2018-11-30, 21:44
  #164
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
öh? Det där skall inte tolkas bokstavligen hoppas jag...

du får tolka hur du vill , men jag mår jävligt dåligt i dag , med rätta
Citera
2018-11-30, 21:49
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
du får tolka hur du vill , men jag mår jävligt dåligt i dag , med rätta
Ajdå. Ja, det går nog inte att tolka på så väldigt många sätt Håll ut tills det vänder.
Citera
2018-11-30, 21:52
  #166
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det enda dåliga var att min farfar dog innan jag var tillräckligt gammal för att få köra hans traktor och lära mig lite praktiska saker. Min pappa var en dålig hantverkare som gjorde allt krokigt i jämförelse, och jag är än värre.

Så nej, jag gillar inte heller renovering och dylikt.

Det jag menade var att en man förlorar något när han inte längre går till jobbet och bevisar att han är bra på något varje dag. Män som går i pension får ofta allvarliga problem, och livet upphör kännas meningsfullt.

Något måste fylla vakuumet.

Det fetade. Precis det jag pratat om när jag tidigare påstått att det verkar som att kvinnor har ett inre rikare liv, att de nöjer sig med de små sakerna i vardagen och är mer nöjda med livet överlag. Att umgås, fixa grejer hemma, göra små utflykter, syssla med någon fritidssysselsättning m.m. verkar göra fler kvinnor än män nöjda.
Män generellt verkar mer mäta sitt eget värde genom prestation. De presterar enormt under unga /medelår, mellan 25-60, sedan tacklar de av och då riktigt rejält. Som att de förbrukat allt på att prestera materiellt / tjäna pengar, och sedan blir det noll. Initiativtagandet rasar och blir samtidigt mer ödmjuka. Detta har väl visserligen ett samband med att testosteronet sjunker vid äldre ålder också?
Nu verkar visserligen min pappa nöjd med pensionstillvaron är mitt intryck. Han har jobbat så mycket i sitt liv, nog rätt skönt att slippa nu. Han hade, vad var det...två dagars pappaledighet när något av mina syskon föddes. Vi bodde inte i Sverige just då visserligen, men ändå. Min mamma har dragit hela lasset hemma med fyra barn (hon var hemmafru i säkert 15 år), och aldrig har jag hört henne klaga över det. Tvärtom, hon var helnöjd med det, och hon kan inte överhuvudtaget förstå hur så många kan klaga så mycket idag, att unga verkar tycka det är såååå jobbigt att ha barn. Mycket gnäll från unga idag med andra ord.
Citera
2018-11-30, 21:54
  #167
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ajdå. Ja, det går nog inte att tolka på så väldigt många sätt Håll ut tills det vänder.

försöker , men det har gått långt nu sjukvården då inte främst psykvården har sina begränsningar när smärtan ligger på , orkar inte så mycket mer även om jag är en tålig jävul
Citera
2018-12-01, 00:27
  #168
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
försöker , men det har gått långt nu sjukvården då inte främst psykvården har sina begränsningar när smärtan ligger på , orkar inte så mycket mer även om jag är en tålig jävul

Jag har tänkt mycket och grundligt på självmord. Jag har inte så mycket att komma med. Får du frisk luft varje dag? Orkar du gå upp? Hur ser din dygnsrytm ut? Min är periodvis extrem. Jag stiger upp mellan 18-20 på kvällen, går och lägger mig mellan 06-09 på morgonen. Det blir en väldigt mörk tillvaro i längden och jag får alltid kämpa som en gnu för att vända det.

Min psykolog säger ofta: Du är sjuk. Du kan inte hjälpa det. Det viktigaste är att du pratar med mig om eventuellt självmord.

Det är svårt att hitta en bra psykolog man "stämmer" med. Det är också svårt att begå självmord. Många som hoppar från broar och överlevt har ångrat sig i fallet. Fyyyfaaan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback