Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-20, 20:01
  #85
Medlem
Alvaros avatar
Suck, istället för att alla sitter och gissar så kan ni väl bara söka? Flera argumenterar för och emot helt utan data när det finns research..

Här är en länk om när man lät folk testa sig gratis i UK efter dom trodde att dom blivit drogade

Några citat:

Most spiking cases 'just drunk'

Most patients who believe they have had their drinks spiked test negative for drugs, research at Wrexham Maelor Hospital has found

Professor Jonathan Shepherd is a Cardiff-based surgeon who has pioneered a method for hospital casualty units to compile statistics on the drink-related assaults.
He told the same programme: "It really puts to bed a myth that's very widely held that drinks are spiked when in reality they are not."



Från själva rapporten(läste den för typ 5-8år sedan) så var det 3 av 75 som hade testat positivt eller något sådant.. även om dom återger det som "färre än 1 av 5" vilket är lite fult..

Kan dock var att jag minns lite fel, hur som helst så är det YTTEST ovanligt att bli drogad även om man tror man blivit drogad.. men det händer givetvis att folk blir drogade, precis som allt annat som är ovanligt faktiskt händer då och då.
__________________
Senast redigerad av Alvaro 2018-11-20 kl. 20:04.
Citera
2018-11-21, 02:27
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
TS, måste be om ursäkt för mina poster i denna tråd. Jag missade att detta skall handla om tjejer som offer. Det har jag inte anekdot eller bevis om, killar däremot som blir rånade. Så sorry för missförstånd.

Priset för FBs mest ödmjuka inlägg går till MrLevaLivet, snyggt! Helt ok, så blir det ibland.
Citera
2018-11-21, 02:28
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abomination17
Hmm, jag förstår absolut hur du resonerar, men jag tror ändå att "I am sticking to my guns" i detta fall. Det är ju som sagt min åsikt och ingen fakta. Jag är dessutom säker på att detta även kan användas i rent skadesyfte även mot män, och så finns det ju naturligtvis homosexuella våldtäcktsmän också. Men den statistiken är nog ännu mer dold. Min egen teori är att de flesta spetsade drinkarna tillverkas på hemmafesten, där det finns dåligt med vitten, de flesta är redan lagom dragna och risken för att åka fast av en OV eller polis random i någons hem är nästintill obefintlig, samt att vägen till sängen eller soffan där den tänkta handlingen utförs, är betydligt kortare.

Men, du bad om hållbara bevis och riktiga fall där det har hänt, något jag inte kan erbjuda utöver den erfarenhet jag redan delat med mig av. Hoppas du får bättre svar av någon annan. Jag önskar dig en lyckad diskussion!

Tack detsamma!
Citera
2018-11-21, 02:34
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Suck, istället för att alla sitter och gissar så kan ni väl bara söka? Flera argumenterar för och emot helt utan data när det finns research..

Här är en länk om när man lät folk testa sig gratis i UK efter dom trodde att dom blivit drogade

Några citat:

Most spiking cases 'just drunk'

Most patients who believe they have had their drinks spiked test negative for drugs, research at Wrexham Maelor Hospital has found

Professor Jonathan Shepherd is a Cardiff-based surgeon who has pioneered a method for hospital casualty units to compile statistics on the drink-related assaults.
He told the same programme: "It really puts to bed a myth that's very widely held that drinks are spiked when in reality they are not."



Från själva rapporten(läste den för typ 5-8år sedan) så var det 3 av 75 som hade testat positivt eller något sådant.. även om dom återger det som "färre än 1 av 5" vilket är lite fult..

Kan dock var att jag minns lite fel, hur som helst så är det YTTEST ovanligt att bli drogad även om man tror man blivit drogad.. men det händer givetvis att folk blir drogade, precis som allt annat som är ovanligt faktiskt händer då och då.

Tack för ett bra inlägg som inte är svammel och anekdotisk bevisföring. Men jag tror du glömde att posta själva länken?
Citera
2018-11-21, 03:49
  #89
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Ge mig gärna instruktion... Hur vet du att det inte skedde på en krog?

Som sagt, jag vet två fall där män har blivit drogade på krogen,

hemdragna av tjej,

haft sex,

somnat (sovit extra gott med spetsad drink),

vaknat upp med ett tom hem.

Händelseförloppet är mer eller mindre desamma bara att "hamna i säng" som det uttrycks i artikeln är en tolkningsfråga.

Men aja, här har du ett antal länkar på det du letar efter...

https://www.google.se/search?q=kvinn...hrome&ie=UTF-8

Kolla var bara en googling bort! Mod kan slänga denna skittråd nu.
Du känner till 2 killar som vaknat upp till tomma hem? Antingen ljuger du eller så ljuger dom.
Det finns inga inbrottstjuvar i detta landet som är intresserade av att sno och sälja ett hems möbler.
Du mennar att dom har en lastbil och 5 man redo för att länsa hem på säng och soffgrupp?
Antingen ljuger du eller så har du gått på deras lögner

Ps: din härskarteknik mot allt och alla funkar inte.
__________________
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-11-21 kl. 04:04.
Citera
2018-11-21, 07:02
  #90
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Det finns en sak jag alltid undrat över när det kommer till "droger i drinken".

Hur kommer det sig att inte fler människor dör av detta? Alkohol och till exempel bensodiazepiner är en väldigt riskabel blandning. Det kan orsaka andningsuppehåll och leda till dödsfall.

Om det skulle vara en vanlig företeelse att människor blir omedvetet drogade på krogen så borde det finnas en stor del med människor som dör av detta? Har aldrig fått ett rimligt svar på detta. Finns för många om och men ifall det skulle fungera.

Hur kan en som vill droga en person veta hur mycket de ska dosera? Hur vet de om den personen redan skulle ha substanser i kroppen? Om en person dör väldigt plötsligt så skulle droger upptäckas under en obduktion?

Jag ifrågasätter inte att det finns fall, det jag ifrågasätter är hur vanligt det är? Om det skulle vara väldigt vanligt förekommande så borde vi som samhälle se fler konsekvenser av detta.
Citera
2018-11-21, 08:41
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Det finns en sak jag alltid undrat över när det kommer till "droger i drinken".

Hur kommer det sig att inte fler människor dör av detta? Alkohol och till exempel bensodiazepiner är en väldigt riskabel blandning. Det kan orsaka andningsuppehåll och leda till dödsfall.

Om det skulle vara en vanlig företeelse att människor blir omedvetet drogade på krogen så borde det finnas en stor del med människor som dör av detta? Har aldrig fått ett rimligt svar på detta. Finns för många om och men ifall det skulle fungera.

Hur kan en som vill droga en person veta hur mycket de ska dosera? Hur vet de om den personen redan skulle ha substanser i kroppen? Om en person dör väldigt plötsligt så skulle droger upptäckas under en obduktion?

Jag ifrågasätter inte att det finns fall, det jag ifrågasätter är hur vanligt det är? Om det skulle vara väldigt vanligt förekommande så borde vi som samhälle se fler konsekvenser av detta.

Ytterligare en faktor jag inte tänkt på, och det låter ju rimligt. Således verkar det som att argumenten och indicierna för att ofrivillig drogning på krogen är just rent trams överväger.
Citera
2018-11-21, 10:04
  #92
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Du känner till 2 killar som vaknat upp till tomma hem? Antingen ljuger du eller så ljuger dom.
Det finns inga inbrottstjuvar i detta landet som är intresserade av att sno och sälja ett hems möbler.
Du mennar att dom har en lastbil och 5 man redo för att länsa hem på säng och soffgrupp?
Antingen ljuger du eller så har du gått på deras lögner

Ps: din härskarteknik mot allt och alla funkar inte.
Nu vet jag inte huruvida möbler specifikt brukar tas med vid ett inbrott. Men jag förstår inte varför folk tror att det skulle vara mer eller mindre omöjligt att en kvinna drogar en man för att sedan rensa dess lägenhet/hus?

Kräver ju mer resurser att göra inbrott i hus i finare stadsdelar där larmsystem, kameror och dylikt finns.

I övrigt så tror jag absolut att det förekommer att kvinnor blir drogade, men i mycket mindre utsträckning än man får höra. Antar att det kan vara svårt att bevisa om någon har blivit drogad med en RC-benso som inte bryts ned till några metaboliter som man letar efter. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Hur lång spårningstid har GHB? Syns det en dag efter?

I övrigt så är risken för andingsdepression gällande alkohol + benso inte särskilt stor. Det varnas mycket för det. Men folk kan trycka i sig ett tiotal med en rejäl mängd sprit. Opiater är snarare något man bör vara orolig för gällande andningsdepression. Läs bara på hur sjuka mängder folk har blandat här på Flashback. Av egen erfarenhet utan tolerans så blandade jag runt 20-30st xanor med kanske 30-50cl sprit? Ibland har man nog tur att man lever. För någon större effekt gav det inte än om jag hade tagit 2-3st.

Det jag ville komma fram till hur som helst, den mängden benso som krävs för att en full människa med noll tolerans till benso ska däcka, knappast medför någon större risk för andningsdepression. Risken att dö i sina egna spyor är nog större då.
__________________
Senast redigerad av caeco 2018-11-21 kl. 10:10.
Citera
2018-11-21, 10:17
  #93
Medlem
Mja, jag har träffat diverse tjejer som stenhårt hävdat att de blivit drogade, men de har inga som helst ordentliga belägg för det. I merparten av fallen verkar de bara ha supit stenhårt och inte kunnat kontrollera sig själva.
Citera
2018-11-22, 15:17
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Av egen erfarenhet utan tolerans så blandade jag runt 20-30st xanor med kanske 30-50cl sprit? Ibland har man nog tur att man lever. För någon större effekt gav det inte än om jag hade tagit 2-3st.

30 Xanor!?

What the actual fawk man
Citera
2018-11-24, 17:01
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad menar du? Är du en sådan som tror på att de flesta våldtäkterna sker i hemmet av någon du känner?

Att du inte tror det säger så mycket mer om dig än om mig. När hade du en social planerad kontakt senast?
Citera
2018-12-06, 16:49
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Mja, jag har träffat diverse tjejer som stenhårt hävdat att de blivit drogade, men de har inga som helst ordentliga belägg för det. I merparten av fallen verkar de bara ha supit stenhårt och inte kunnat kontrollera sig själva.

Nu hamnar vi ju i problemen med att skaffa bevis. Du noterar, helt korrekt, att de inte har bevis för att de blivit drogade, men vad är det för bevis du vill ha? Det är ju inte som att man efter en fest då det blivit svart efter två glas och man inte vet vad som hänt spontant tänker "nu vill jag gå och drogtesta mig, eftersom ingenting dåligt kan komma ur detta". Det är ju inte heller så att de flesta personer har utrustning som kan användas för att drogtesta sig själv, och i de fall då man kommer på att man nog skulle vilja kolla upp det är det ofta för sent när man kommer på det eftersom en hel del av de grejerna inte går att hitta i ett blodprov ett dygn senare.

Det blir en aning märkligt när du som ju har ännu mindre bevis än vad de har (dvs, inte ens tillgång till den personliga erfarenheten) tror dig ha bättre tillgång till facit än vad de själva har. Ett tips i sammanhanget är att kolla upp Dunning-Kruger effekten. Om du generellt tror att du vet mer än nästan alla om allt, även saker du inte vet någonting om, så är det ganska sannolikt att det är ett tecken på att du inte vet speciellt mycket om någonting.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback