Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-20, 01:55
  #1
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Jag var inne på dass och sket för en stund sedan och passade då på att dricka en öl. Bäst som jag satt där och filosoferade kom jag att tänka på det där med spöken och gastar som vissa påstår sig både se men framförallt känna av. Vissa människor säger sig kunna känna av en närvaro, framförallt på vissa ställen. Sådana här spök-"hot spots" finns över hela världen och människor med paranormala intressen åker ofta långt för att besöka de här platserna i hopp om att "få se något".

Tänk om det är såhär... Vår verklighet är inte den enda verkligheten. Det finns många olika verkligheter, parallella universum om ni så vill, som ligger som lager på lager ovanpå varandra. Tänk som bladen i ett kollegieblock. Precis som bladen i ett sådant block så ligger de här parallella verkligheterna inte platt ovanpå varandra, utan om man kommer riktigt nära så ser man att varje blad vågar sig en aning och dels vilar på bladet under och dels tar i bladet ovanför. Tänk att de här kontaktpunkterna utgör de här "hot spotsen".

Tänk att det vi ser röra oss i skuggorna eller den närvaron som vi ibland känner på vissa ställen är där vår verklighet tar i en annan verklighet som ligger så nära att de under en stund och på en viss plats lite flyter in i varandra. Det behöver inte bara vara vi som märker av "dem", samma reaktion kan ske i den andra dimensionen där någon står och tvättar eller kokar soppa och helt plötsligt märker av att "någon" finns där. Denne någon är då vi, eftersom våra två dimensioner som normalt är åtskilda, touchar i varandra just där och då. Alltså står både vi här i vår verklighet och personen på andra sidan i den andra dimensionen och lyssnar och är lite småskraja eftersom båda känner av att något finns där men vet inte vad det är.

Det behöver heller inte vara så att varje lager av verklighet befinner sig på samma plats tidsmässigt. Det skulle i så fall förklara varför vi ibland hör att folk har sett marscherande romerska legioner ute på brittiska hedar eller kvinnor i ålderdomliga kläder som gått uppför en trappa som inte finns. I kvinnans verklighet kanske trappan finns där eftersom huset har en något annorlunda planritning där? Och i legionärernas verklighet står kanske kalendern inte på 2018 utan på 118 e.Kr? Det skulle även förklara upplevelser åt andra hållet, exempelvis en del tydliga UFO-upplevelser där människor sett diskar flyga över horisonten och ibland till och med landa. Det finns ju även UFO-"hot spots" och vad säger att det inte just där finns en överlappning så att det vi ser bara är mänsklig teknologi i en annan parallell dimension som ligger tusen år framför oss, en dimension som just där och just då "tar i" vår verklighet och slår igenom?

Allt detta funderade jag på under tiden jag satt och sket med några öl i magen, så ursäkta om mina tankar är en aning osammanhängande och lite svamliga. Jag har inte riktigt funderat färdigt än, jag tänkte mest får ur mig det så att jag inte blir distraherad och sedan har glömt bort alltsammans tills imorgon...
__________________
Senast redigerad av Arbetsskygg 2018-11-20 kl. 01:58.
Citera
2018-11-20, 02:13
  #2
Medlem
Mullrets avatar
Säkerligen kan inte alla dimensioner hänga ihop utan det blir säkerligen fraktioner som skaver i de olika multiversum. Finns antagligen situationer där väggen mellan de olika rummen inte är helt tät utan det kommer information som stör till det. Även naturen och kosmos har sina skönhetsfläckar, måste kännas skönt i ett så annat inrutat leverne som TS har att finna tröst i detta unikum.
Citera
2018-11-20, 02:19
  #3
Medlem
Jag tror det är något sånt som ligger bakom många påstådda kryptider, bigfoot, jersey devil och mothman osv. Jag tror inte ett dugg på att det finns en art av oupptäckta intelligenta humanoider ute i skogarna som ingen någonsin hittat skelett eller liknande lämningar av. Säkerligen har mycket naturliga förklaringar som björnar som går på två ben osv men om bigfoot inte bara är en skröna så tror jag inte det är en vanlig biologisk varelse i traditionell bemärkelse.

Betänk även hur folk beskriver tomtar/småfolk runt om i världen. I helt olika länder och kulturer så har det beskrivits hur man sett dessa små gubbar "fadea ut" ur verkligheten som om dom blev osynliga eller försvann. Det kan tyda på någon slags fasning mellan olika dimensioner.
Citera
2018-11-20, 02:30
  #4
Medlem
"Kan spöken och övernaturliga fenomen egentligen bara vara parallella dimensioner?"
Vet inte vad du förväntar dig för svar egentligen men om någon hade vetat så hade det inte gått dig obemärkt förbi.
Citera
2018-11-20, 02:36
  #5
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
"Kan spöken och övernaturliga fenomen egentligen bara vara parallella dimensioner?"
Vet inte vad du förväntar dig för svar egentligen men om någon hade vetat så hade det inte gått dig obemärkt förbi.

Den som eventuellt kan veta svaret återfinns nog inte i TS dimension utan i någon av de 11 andra. Blir revan stor nog så kanske en fråga kring detta hinns med?

Många frågor - få svar. Godnatt ! 😊
Citera
2018-11-20, 02:58
  #6
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
"Kan spöken och övernaturliga fenomen egentligen bara vara parallella dimensioner?"
Vet inte vad du förväntar dig för svar egentligen men om någon hade vetat så hade det inte gått dig obemärkt förbi.
Naturligtvis. Tråden var snarast menat som ett tankespån, inte en avhandling avsedd att knäcka nöten med paranormala upplevelser.
Citera
2018-11-20, 02:59
  #7
Medlem
Varit i liknande tankebanor TS. Intressant tanke iaf!

// En som känner av närvaro
Citera
2018-11-20, 03:22
  #8
Medlem
Ööööh det är väl inte så ”bara” det?

Jag svarar ja på från min erfarenhet men lita inte på den och var inte rädda att själva utforska de innre, goda dimensionerna
Citera
2018-11-20, 07:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Varit i liknande tankebanor TS. Intressant tanke iaf!

// En som känner av närvaro

Samma här. Det har jag också funderat på förut, och det kan ju vara fullt möjligt.

Intressant tråd, ska följa den.

Mvh, hon som har "sett" småfolk.
Citera
2018-11-20, 09:31
  #10
Medlem
DIdes avatar
Nej, det finns ingen dimension som "skuggar" vår eller sipprar in i verkligheten.
Det är kul att filosofera runt men det är allt.

Som någon skrev i alla fall, om det nu är en tröst, ett intressant ämne.
Citera
2018-11-21, 22:58
  #11
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Nej, det finns ingen dimension som "skuggar" vår eller sipprar in i verkligheten.
Det är kul att filosofera runt men det är allt.
Ja... Där ser man. Jag imponeras av att du bara slår fast det sådär rakt av, utan att ens för ett ögonblick överväga möjligheten. Istället kommer du, allvetande som du verkar vara, in och slår fast att "nej, det existerar inte".

Du har inte fler exempel på omdebatterade teorier som du kan avfärda på två rader så att mänskligheten slipper diskutera dem framöver? Jag menar, det är ju alltid roligt att få veta klart och tydligt av någon som har gudomlig insikt...
Citera
2018-11-22, 02:55
  #12
Medlem
Strängteori inom fysiken förutspår bland annat att det kan finnas extra dimensioner. Men det går än så länge inte att testa den hypotesen. Michio Kaku och Brian Greene är två kända fysiker som primärt sysslar med just strängteori.
Dock finns det inget som säger att detta, om det stämmer, skulle ha någon koppling till folks föreställningar om spöken och annat hittepå.
Men jag antar att många av er som spekulerar kring diverse övernaturligt finner det fascinerande med en verklighet som inte är "självklar". Då tycker jag ni ska ta er en titt på det här med extra dimensioner inom strängteori. Det är enligt mig extremt fascinerande och man behöver inte nödvändigtvis sätta sig in i matematiken för att få ett hum om vad det handlar om. Kan dessutom vara nyttigt, särskilt för de mest inbitna paranormaltroende, att ägna sig åt något som faktiskt vilar på en seriös grund, snarare än rena fantaiser och önsketänkande.
Rekommenderar denna:
https://www.youtube.com/watch?v=YtdE662eY_M
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback