Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-20, 00:23
  #1
Medlem
Jag ska försöka bygga en riktigt fet hemsida som ska bli en community.
Vill ha användarkonton och hela det där tjafset, och jag är nybörjare men ack älskar utmaningar .

Nu är den första frågan vilket program ska jag använda?
Ska jag använda Wordpress? One.com?

Många säger Wordpress är användbart då det finns så mycket tillägg att att installera in men räcker det? Wordpress är väl bara för bloggar?
Citera
2018-11-20, 02:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag ska försöka bygga en riktigt fet hemsida som ska bli en community.
Vill ha användarkonton och hela det där tjafset, och jag är nybörjare men ack älskar utmaningar .

Nu är den första frågan vilket program ska jag använda?
Ska jag använda Wordpress? One.com?

Många säger Wordpress är användbart då det finns så mycket tillägg att att installera in men räcker det? Wordpress är väl bara för bloggar?

Du vet ju inte vad du ger dig in i. Wordpress är en plattform/tjänst... One.com är ett webbhotell. Med tanke på dina kunskaper så ger jag dig 0% sannolikhet att du får det hela att rulla. Om du vill så kan du bygga med MS Anteckningar om du så vill. Eller så kör du Wordpress eftersom det inte kräver så mycket kunskaper. Installera ett antal plugins och sen anlitar du någon att koda de sakerna du behöver addera. Lycka till.
Citera
2018-11-20, 08:05
  #3
Moderator
Protons avatar
Webbhotell och webbserver --> Webbutveckling och javascript
/Moderator
Citera
2018-11-20, 08:09
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag ska försöka bygga en riktigt fet hemsida som ska bli en community.
Vill ha användarkonton och hela det där tjafset, och jag är nybörjare men ack älskar utmaningar .

Nu är den första frågan vilket program ska jag använda?
Ska jag använda Wordpress? One.com?

Många säger Wordpress är användbart då det finns så mycket tillägg att att installera in men räcker det? Wordpress är väl bara för bloggar?
Föreslår att du lägger dessa planer som ett framtida projekt med tanke på frågornas utformning.

Skulle råda dig att börja med att skapa en statisk hemsida skriven med ren html och css, när du väl vet hur det funkar kan du blanda in serverside-delarna.

Det du säger nu är ungefär likadant som att valsa in på valfritt flygbolag och säga att man vill flyga nästa flygning från Stockholm till new york, fast jag har ingen utbildning för det men jag älskar utmaningar.

Som allt annat måste man lära sig krypa innan man kan gå.
Citera
2018-11-20, 08:16
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Vill ha användarkonton och hela det där tjafset, och jag är nybörjare men ack älskar utmaningar .

Jo vars...en utmaning kommer det att bli. Men om du som du säger älskar det så går det. Men man får känslan av att du inte har en susning om vad du talar om så räkna med att det kommer ta ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Ska jag använda Wordpress? One.com?

Det här är som att fråga om du skall använda potatis eller rymdraket när du skall flyga till Mars. du har uppenbarligen rejält att lära förstår jag. Men du älskade ju utmaningar så.

Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Wordpress är väl bara för bloggar?

Det var så när det utvecklades. Men ganska snabbt så utvecklades plattformen till att kunna ha vilken som helst typ av sidor. Idag så tror jag att dom flesta wordpress-sidorna inte ens har bloggfunktionen. Däremot så börjar wordpress tappa mer och mer i popularitet.

Om du nu älskar utmaningar så föreslår jag att du lär dig:

  1. HTML, CSS
  2. JavaScript
  3. JavaScript
  4. JavaScript
  5. NodeJS

Detta kan räcka, men som bonus så tycker jag att du skall lägga på React

Räkna med att sidan inte kommer att vara klar innan årsskiftet..
Citera
2018-11-20, 11:00
  #6
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Räkna med att sidan inte kommer att vara klar innan årsskiftet..

För att förtydliga: årsskiftet 19/20 alltså!

/K
Citera
2018-11-20, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo vars...en utmaning kommer det att bli. Men om du som du säger älskar det så går det. Men man får känslan av att du inte har en susning om vad du talar om så räkna med att det kommer ta ett tag.



Det här är som att fråga om du skall använda potatis eller rymdraket när du skall flyga till Mars. du har uppenbarligen rejält att lära förstår jag. Men du älskade ju utmaningar så.



Det var så när det utvecklades. Men ganska snabbt så utvecklades plattformen till att kunna ha vilken som helst typ av sidor. Idag så tror jag att dom flesta wordpress-sidorna inte ens har bloggfunktionen. Däremot så börjar wordpress tappa mer och mer i popularitet.

Om du nu älskar utmaningar så föreslår jag att du lär dig:

  1. HTML, CSS
  2. JavaScript
  3. JavaScript
  4. JavaScript
  5. NodeJS

Detta kan räcka, men som bonus så tycker jag att du skall lägga på React

Räkna med att sidan inte kommer att vara klar innan årsskiftet..


Jag gick webbdesign kurs för 100års sedan så igår kväll dammade jag av mina anteckningar och testade genast. Gick ju ganska bra när jag lekte runt ,men har tappat lite gällande javascript.
Jag har innan tyckt det är relativt kul med datorns koder, så länge man inte trycker in fel kod och kraschar hela datorn. Gjorde det senast på en mac dator då den inte startade upp normalt, så fick knappa mig in i datorns alla koder... Spännande . Kanske inte för min vän då det var hans dator det handlade om. Han visste inte om att jag aldrig har sysslat med mac innan utan bara pc ^^.


Men hej jag löste det.
Så med andra ord jag gillar koder och utmaningar.
Men jag räknar med att det tar nog 1-2år helt klart.
Citera
2018-11-26, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag gick webbdesign kurs för 100års sedan så igår kväll dammade jag av mina anteckningar och testade genast. Gick ju ganska bra när jag lekte runt ,men har tappat lite gällande javascript.
Jag har innan tyckt det är relativt kul med datorns koder, så länge man inte trycker in fel kod och kraschar hela datorn. Gjorde det senast på en mac dator då den inte startade upp normalt, så fick knappa mig in i datorns alla koder... Spännande . Kanske inte för min vän då det var hans dator det handlade om. Han visste inte om att jag aldrig har sysslat med mac innan utan bara pc ^^.


Men hej jag löste det.
Så med andra ord jag gillar koder och utmaningar.
Men jag räknar med att det tar nog 1-2år helt klart.

Du låter som en 12 årig lite aspig unge som försöker skryta om att han kan hacka för sina kompisar. Lägg ner nu. Ska du på riktigt förverkliga den här idén får du anställa någon till att göra arbetet och det kommer kosta.
Citera
2018-11-26, 22:47
  #9
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Jag ska försöka bygga en riktigt fet hemsida som ska bli en community.
Vill ha användarkonton och hela det där tjafset, och jag är nybörjare men ack älskar utmaningar .

Nu är den första frågan vilket program ska jag använda?
Ska jag använda Wordpress? One.com?

Många säger Wordpress är användbart då det finns så mycket tillägg att att installera in men räcker det? Wordpress är väl bara för bloggar?

Jag tokar det som att det vi vet om din spec hittills är:
– fet hemsida
– community
– användarkonton

Du lämnar ju rätt stort utrymme för tolkningar av vad som ska göras, men en möjlig tolkning är:
– En kul (eller fet) startsida, utan inloggning.
– Ett forum som kanske/kanske inte kan läsas utan inloggning, men som kräver inloggning innan man postar.

En sida kan du ju göra hur som helst, men om den ska växa till många ska det kanske vara ett CMS?
Dom "tre": WordPress, Joomla och Drupal.
https://websitesetup.org/cms-compari...joomla-drupal/

Om en forumplattform "duger" till ditt community så finns det ju lite att välja på.
En översikt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...forum_software

Titta på något som finns, t.ex.
http://www.autostock.se/vbulletin/

Kanske kan detta vara intressant:
https://www.profundis.se/stuff/wordp.../index.en.html

Om den här nivån duger och du är novis så kanske du ska räkna med att det tar några dagar att dra igång. När du har gjort det kommer du att säga att det går på någon timma nästa gång.

Om du ska utveckla en egen community-programvara, därför att du vill ha en funktionalitet som inte finns i något färdigt, då tar det rätt mycket längre tid, beroende på ambitionsnivå och kompetens.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback