Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-19, 21:50
  #1
Medlem
Nu har jag gett upp, efter allt jobb så orkar jag inge mer. Så därför vänder jag mig till er

Jag har haft min Suzuki K50 -78 i ca 6 månader och den har bara strulat. Det började med att den dog när man gasade snabbt, att den "boggade". Sen efter jag rengjort förgasen var det ingen skillnad... Sen justerade jag lite till på förgasaren och bam, så gick allt finfint. Men det skulle det inte göra särskilt länge till...

Jag bestämde mig för att köpa en 65cc då jag kände att den kanske var lite väl slö
(16mm förgasare hade jag redan innan 65cc). Nya dubbelläppars membran skulle det också bli, allt för att det skulle vara perfekt. 32mm avgasrör från början till slut, och nytt tändstift.

Sen när allt var på (vilket verligen tog sin lilla tid) så hällde jag i ny bensin å skulle starta den för första gången med den nya cylindern. Men vad händer då? Ingenting... ingenting händer

Jag har en fin och blå gnista å den går igång några sekunder med lite startgas, men sen dör den igen så jag är rätt så säker på att den fortfarande får gnista under kompression. När jag kickar utan startgas blir tändstiftet blött efter en stund, nästan som att bensinen är för gammal vilket gör att den inte går igång (men det är den ju inte)...

Alltså, den har bra kompression, den har helt ny bensin, den har gnista (och jag har kollat gapet på brytaren och allting såg bra ut) men ändå vill den inte gå igång...

Sen kan jag kanske också varit lite väl generös med att olja in cylinder å kolv då detta var första gången jag bytt cylinder och kolv, kan det kanske vara ett problem??? Jag ska också tillägga att jag aldrig kollade att den startade innan jag bytte cylinder ca 2 veckor efter att jag senast startat den.

Finns det någon har någon idé om vad som kan vara felet? Några idéer om vad jag ska felsöka kanske?
Citera
2018-11-19, 23:12
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfälle, det är allt som behövs. Har man de tre enkla parametrarna i åtanke blir det så mycket enklare att felsöka - än att i vild förtvivlan peta här å där.

Startar den med startgas vet du ju redan vad ditt problem är.
Citera
2018-11-20, 00:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfälle, det är allt som behövs. Har man de tre enkla parametrarna i åtanke blir det så mycket enklare att felsöka - än att i vild förtvivlan peta här å där.

Startar den med startgas vet du ju redan vad ditt problem är.


Jaa, men det är ju bara att jag vet att den får bensin då tändstiftet blir blött efter några kickar... Men jag ska ta en extra titt, kanske hamnade något fel i förgasaren när jag montera ihop den...
Citera
2018-11-20, 00:28
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
16 mm förgasare på en original-cylinder låter tokigt, det var väl därför den bluddrade.
Har du en original 10 mm att prova med?
Citera
2018-11-20, 08:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
16 mm förgasare på en original-cylinder låter tokigt, det var väl därför den bluddrade.
Har du en original 10 mm att prova med?
Tyvärr fick jag aldrig med originalförgasaren när jag köpte moppen, så jag fick väl köra med det jag hade. Och jag tror också att det kan vara en av anledningarna till att den blöddrade precis som du sa, men nu med den nya 65cc så borde det väl egentligen gå bättre? Eller ja? Den borde väl visa några livstecken...
Citera
2018-11-22, 00:14
  #6
Medlem
Du har skit i tanken, dvs rost som stör det hela.
Köp 2 liter Saltsyra jag tror den man kan köpa är runt x antal procent och blanda in den i tanken, skaka runt och vänta 30min, men kom ihåg att det är frätande, sedan sköljer du med vatten och bakpulver som neutraliserar saltsyran.

Googla så får du en bättre beskrivning och ett bränslefilter är en bra investering.

Jag har gjort detta på två rostiga bensintankar och de vart plåtrena på insidan.
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-11-22 kl. 00:19.
Citera
2018-11-24, 12:16
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Justerat brytarspetsarna?
Använder du choke?
Vad händer om du sätter ett finger över förgasaren så det blir lite motstånd för luften?

Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Du har skit i tanken, dvs rost som stör det hela.
Köp 2 liter Saltsyra jag tror den man kan köpa är runt x antal procent och blanda in den i tanken, skaka runt och vänta 30min, men kom ihåg att det är frätande, sedan sköljer du med vatten och bakpulver som neutraliserar saltsyran.

Googla så får du en bättre beskrivning och ett bränslefilter är en bra investering.

Jag har gjort detta på två rostiga bensintankar och de vart plåtrena på insidan.
Saltsyra löser upp järn så bör inte ha det för länge i tanken.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-11-24 kl. 12:18.
Citera
2018-11-24, 23:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Justerat brytarspetsarna?
Använder du choke?
Vad händer om du sätter ett finger över förgasaren så det blir lite motstånd för luften?


Saltsyra löser upp järn så bör inte ha det för länge i tanken.

Man kan ha saltsyran i tanken ungefär en halvtimme och skaka runt lite, sedan kollar man om rosten är borta. Om inte så kör man en gång till så det blir rent och sedan neutraliserar du saltsyran med bakpulver och vatten.

Men kom ihåg handskar och skyddsglasögon samt bra luftombyte för annars så kan det gå illa.
Var alltid försiktig med saltsyra!
Citera
2018-11-25, 22:34
  #9
Medlem
Hade K50 när jag var i "moppe" åldern. Hade 65cc med orginal förgasaren. Gick hela tiden.
Kolvringarna smälte alltid dock. Men alla som haft en K50 vet att det går köra ändå
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback