Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-12-02, 01:38
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Nej, det är ju det du inte har. Från dig har det hittills bara kommit induktiva resonemang, retoriska frågor och länkar till referat av studier som handlar om helt andra saker.
Studierna påvisar ju att man använder benämningen vila hjärtat som något självklart.
https://runnersworld.se/blogg/du-och...-behover-vila/
Läs så slipper du skämma ut dig.
Samma sak om du får hjärtsvikt då rekommendationen är vila för hjärtat samt allehanda behandlingar.

Vad är det som är så svårt för dig att förstå?
Att hjärtat inte kan vila eftersom det slår?
Om jag frågar dig kan hjärnan vila trotts att det sker konstant aktivitet även vid sömn?
Säger du nej så ger jag upp med dig.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-12-02 kl. 01:41.
Citera
2018-12-02, 09:53
  #74
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Studierna påvisar ju att man använder benämningen vila hjärtat som något självklart.
https://runnersworld.se/blogg/du-och...-behover-vila/
Läs så slipper du skämma ut dig.
Samma sak om du får hjärtsvikt då rekommendationen är vila för hjärtat samt allehanda behandlingar.

Vad är det som är så svårt för dig att förstå?
Att hjärtat inte kan vila eftersom det slår?
Om jag frågar dig kan hjärnan vila trotts att det sker konstant aktivitet även vid sömn?
Säger du nej så ger jag upp med dig.
Tack, nu ser jag var ursprunget till ditt missförstånd ligger: I den olyckligt valda formuleringen "Under träning finns det ofta viloperioder för hjärtat" vilken beror på att författaren Johan Renström inte uttrycker sig akademiskt. Den forskning han länkar till visar inte att hjärtat självt skulle behöva vila likt alla andra muskler, däremot pekar den på konsekvenser för hjärtat i fall kroppen inte får vila. Jag vet inte varför du envisas med att dra in hjärnan i en tråd där vi diskuterar hjärtats skillnad mot andra muskler. Har du fått för dig att hjärnan är en muskel nu också?
Citera
2018-12-02, 17:10
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Tack, nu ser jag var ursprunget till ditt missförstånd ligger: I den olyckligt valda formuleringen "Under träning finns det ofta viloperioder för hjärtat" vilken beror på att författaren Johan Renström inte uttrycker sig akademiskt. Den forskning han länkar till visar inte att hjärtat självt skulle behöva vila likt alla andra muskler, däremot pekar den på konsekvenser för hjärtat i fall kroppen inte får vila. Jag vet inte varför du envisas med att dra in hjärnan i en tråd där vi diskuterar hjärtats skillnad mot andra muskler. Har du fått för dig att hjärnan är en muskel nu också?
Så hur förklarar du stress påverkan på hjärtat?
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Halsa/Stress/
Åter igen viloläge är när kroppen är i ett läge där återhämtningen är som störst även för hjärtat.
Får hjärtat jobba hårt utan vila så kan skador beviserligen uppstå, som vid långvarig stress eller annan hård påfrestning för kroppen som påverkar
Det spelar ingen roll om hjärnan är en muskel eller inte?
Inte heller att hjärtat funkar annorlunda som muskel jämfört skelett muskler som jag tror du syftar på.
Alla kan vila men det relativt vad vila innebär för respektive organ.
Inget organ stänger ju ner sin aktivitet helt för då är ju organet dött eller hur?

Verkar som du har lite svårt att greppa vad vila kan betyda.
För dig verkar det vara oförenligt att hjärtat som konstant jobbar har mer eller mindre bra återhämtningen beroende på hur hårt belastat det där.
Vila är åter igen för säkert 10e gången i tråden när återhämtningen är hög och påfrestningen låg oavsett om vi pratar om biceps, hjärtat, lever eller hjärnan.
Så nej du behöver inte trycka på strömbrytaren för att stänga av hjärtat för att få ”vila”.
Om du nu inte hängt upp dig på uttrycket ”rest in peace”.
Citera
2018-12-03, 07:40
  #76
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så hur förklarar du stress påverkan på hjärtat?
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Halsa/Stress/
Åter igen viloläge är när kroppen är i ett läge där återhämtningen är som störst även för hjärtat.
Får hjärtat jobba hårt utan vila så kan skador beviserligen uppstå, som vid långvarig stress eller annan hård påfrestning för kroppen som påverkar
Det spelar ingen roll om hjärnan är en muskel eller inte?
Inte heller att hjärtat funkar annorlunda som muskel jämfört skelett muskler som jag tror du syftar på.
Alla kan vila men det relativt vad vila innebär för respektive organ.
Inget organ stänger ju ner sin aktivitet helt för då är ju organet dött eller hur?
Ja, det verkar som att du tror att ditt narrativ om att hjärtat vilar emellanåt blir mer sant ifall du upprepar det gång på gång. Fortsätt du med det om det får dig och ditt hjärta att må bra, låt inte mig stå i vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Verkar som du har lite svårt att greppa vad vila kan betyda.
För dig verkar det vara oförenligt att hjärtat som konstant jobbar har mer eller mindre bra återhämtningen beroende på hur hårt belastat det där.
Vänta, sade du just att hjärtat jobbar konstant? Det hävdar du ju annars genomgående att det inte gör, utan att det vilar ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vila är åter igen för säkert 10e gången i tråden när återhämtningen är hög och påfrestningen låg oavsett om vi pratar om biceps, hjärtat, lever eller hjärnan.
Så nej du behöver inte trycka på strömbrytaren för att stänga av hjärtat för att få ”vila”.
Om du nu inte hängt upp dig på uttrycket ”rest in peace”.
Jag väntar fortfarande – troligen förgäves – på att du ska visa vid vilka lägen hjärtats återhämtning är som högst och inte bara hänvisa till svepande påståenden om att stress är farligt.
Citera
2018-12-04, 21:25
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ja, det verkar som att du tror att ditt narrativ om att hjärtat vilar emellanåt blir mer sant ifall du upprepar det gång på gång. Fortsätt du med det om det får dig och ditt hjärta att må bra, låt inte mig stå i vägen.

Vänta, sade du just att hjärtat jobbar konstant? Det hävdar du ju annars genomgående att det inte gör, utan att det vilar ibland.

Jag väntar fortfarande – troligen förgäves – på att du ska visa vid vilka lägen hjärtats återhämtning är som högst och inte bara hänvisa till svepande påståenden om att stress är farligt.
Haha är du autistisk eller nått?
Åter igen vad är det som säger att något inte kan vila bara för att det jobbar?
Vad är det du inte förstår när jag säger att vila är relativt?
Kan en människa vila sig eller måste man dö?😀
Vad betyder vila för dig om jag får fråga? Själva ordet.
Citera
2018-12-04, 21:42
  #78
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Haha är du autistisk eller nått?
Åter igen vad är det som säger att något inte kan vila bara för att det jobbar?
Vad är det du inte förstår när jag säger att vila är relativt?
Kan en människa vila sig eller måste man dö?😀
Vad betyder vila för dig om jag får fråga? Själva ordet.
Åh, lite fler retoriska frågor. Ja nu blev jag verkligen övertygad om riktigheten i din tes.
Citera
2018-12-04, 22:36
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Åh, lite fler retoriska frågor. Ja nu blev jag verkligen övertygad om riktigheten i din tes.
Gå och vila du eller dö heter det väl för din del..
Citera
2018-12-05, 07:35
  #80
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Gå och vila du eller dö heter det väl för din del..
Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan; jag har aldrig hävdat att vila och död skulle vara synonymer.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback