Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-19, 18:51
  #1
Medlem
hej,
som titeln lyder vill jag göra en router + brandvägg med Freebsd. har ni några tips på schysst hårdvara som jag kan använda? jag vill gärna att det inte ska kosta för mycket, högst typ 500. hade gärna köpt inom eu också så man slipper den där kina avgiften som jag läste om förut.
tack för svar
Citera
2018-11-19, 19:05
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla i soprummet om ni har det. Folk slänger datorer som klarar det jobbet.
En router man köper har väl i bästa fall en 1 GHz processor. Skrotade datorer med 2 GHz processor finns ibland i soprummet. Helt felfria.
Citera
2018-11-19, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kolla i soprummet om ni har det. Folk slänger datorer som klarar det jobbet.
En router man köper har väl i bästa fall en 1 GHz processor. Skrotade datorer med 2 GHz processor finns ibland i soprummet. Helt felfria.
har inget soprum
Citera
2018-11-20, 23:22
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Du måste ju hitta något begagnat för att komma ner i det priset du vill ha.

Det du behöver förutom en dator är ett extra nätverkskort och det kostar väl en hundring nytt.
Du behöver ingen hårddisk och inget grafikkort om processorn har integrerad grafik.
Citera
2018-11-21, 01:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du måste ju hitta något begagnat för att komma ner i det priset du vill ha.

Det du behöver förutom en dator är ett extra nätverkskort och det kostar väl en hundring nytt.
Du behöver ingen hårddisk och inget grafikkort om processorn har integrerad grafik.
ok, men om jag skulle kunna mig tänka höja gränsen lite då? hur mycket skulle det kunna kosta?
Citera
2018-11-21, 01:30
  #6
Medlem
libbens avatar
Gamla datorer kostar mer i elförbrukning. Så en billig eller gratis dator kostar mer i el över tid än det är värt det.

Nej, köp en beggad router eller tecka nytt bredbandsavtal med din leverantör och försök få en ny router via dem. En del operatörer erbjuder ny router när man tecknar avtal.


Skulle inte heller rekka köpa biligt skräp från kina som man inte kan lita på för att inte prata om hanteringen av trasig hårdvara efter ett tag eller dåliga komponenter. SSD diskar för 120 kr osv eller ramminnen för 300 med mera.
Citera
2018-11-21, 03:03
  #7
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
göra en router + brandvägg med Freebsd

pfSense som är baserat på FreeBSD kan installeras från USB-sticka eller CD på nästan vilken x64 dator som helst som har två hyffsat generiska nätverkskort.

https://oldwiki.archive.openwrt.org/...n/raspberry_pi
__________________
Senast redigerad av hasenfrasen 2018-11-21 kl. 03:06.
Citera
2018-11-21, 03:05
  #8
Medlem
hasenfrasens avatar
dubbelpost
Citera
2018-11-21, 03:32
  #9
Medlem
HotPopcorns avatar
Du kan nog köra vilken skit som helst. För ca 10-12 år sedan körde jag en sådan setup på en dator som redan på den tiden var gammal. Den var på något hundratal mhz om jag minns rätt. Den routade och firewallade och webbservade en 100mbit fiberanslutning och den klarade det galant.

Så länge du lyckas installera FreeBSD på hårdvaran så kommer det nog gå bra.
Citera
2018-11-22, 15:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densnallakillen
ok, men om jag skulle kunna mig tänka höja gränsen lite då? hur mycket skulle det kunna kosta?

För 500:- så kan du få en kompetent router från Ubiquiti och MikroTik. En liten mini pc med flera nätverkskort kostar minst det dubbla. För runt 1500:- så kan du få en ganska kompetent maskin med 8GB RAM och 30 GB SSD.

Kolla den här länken.

https://www.aliexpress.com/store/111...Head_6206023.0
Citera
2018-11-22, 21:49
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Här finns en hel del tips:
https://www.sweclockers.com/forum/tr...ed-pfsense?p=1
Citera
2018-11-22, 22:11
  #12
Medlem
Om det gäller Pfsense, tänk på att hårdvaran måste stödja AES-NI för att kunna köra de senaste versionerna.
Bytte min ALIX 2d13 mot en
QOTOM Pfsense mini PC, Q370G4 i7 (i7/8Gb/32SSD)
från Aliexpress pga detta. Fungerar klockrent.

/Positiv Realist
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback