Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-19, 20:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja? På samma sätt som folk bara kör på inne i rondellen och bara förväntar sig att jag ska stanna när jag är på väg in i de. Eller som de som kör på huvudled bara kör och förväntar sig att de som kommer på anslutande väg ska stanna. Problemet är de bilister som nte kör som om de hade väjningsplikt.

Jag förstår att du vill att fotgängare ska vänta tills det inte kommer några bilar alls. Men alla är faktiskt inte ute på söndagspromenad utan många ska faktiskt någonstans. Det ska inte vara krav att köra bil för att kunna ta sig fram!

Du har missuppfattat totalt, så frågan är vad du läst, eller hur du läst....?

Jag är helt och fullt för att vi ska hjälpa varandra i trafiken. Har inget som helst emot att släppa fram fotgängare etc. Men, alla i trafiken har en skyldighet att inte uppföra sig så det kan skapa fara eller hinder. Det betyder att även fotgängarna har klara krav på sig att inte agera så det skapar fara eller hi der för andra. Fotgängare har alltså ingen som helst rätt (alla har bara skyldigheter i trafiken) att går rätt ut på gata eller övergångsställe utan att se sig för och kontrollera att det kan göras utan fara etc.

Jag har alltså ingen som helst önskan att fotgängare ska vänta till det inte kommer några bilar, utan att det ska vara ett bra samarbete och förståelse mellan fotgängare och bilförare. Inte minst för att om det går illa så råkar vanligen fotgängaren mest illa ut oavsett om han eller bilisten gjorde fel.
Citera
2018-11-19, 20:58
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Ja det är då bara för roligt att det är tre parter inblandade - polis, allmänhet, samt väghållaren:
https://www.nt.se/asikter/insandare/...-12398047.aspx

Bra du kan erkänna. Viktigt med att rätt information är det som sprids.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback