Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-19, 13:25
  #13
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Smakade bönorna illa ? Jag antar att det var torkade bönor och inte i konserv eller färska.
Torkade håller hur länge som helst, preppers sparar bönor i 10-tals år just för att de håller så länge. Samma med torkade ärtor och annat.

Är det en konserv så kan man ju smaka på det. Inte nödvändigtvis dålig mat för att de har lite ålder.

Färska.. Då lär de tagit omvägen via Tjernobyl eller liknande ställen för att ens existera i dagsläget.

Men visst du skall klaga och ev begära pengarna tillbaka (även om du åt upp dem) Finns regler för hur man får sälja mat med utgånget datum. Annars är det inte helt ovanligt att varor packas om och säljs med ett nytt bäst före datum.. Importfirman som sålde ompackad asiatisk mat åkte väl på detta för några år sedan.

Jag skall som prepper protestera! För ca ett halvt år sedan kokade jag ärtor som gick ut -98 (från morsans skafferi som experiment) , och de smakade faktiskt lite konstigt. Men tror nog de var näringsmässigt ok.
Citera
2018-11-19, 13:25
  #14
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
OMFG. TS måste vara en urbota korkad 90/00.

Du går tillbaka till ICA och ber om en ny konserv.

Det finns inte en skugga av en chans att du inte skulle få en ny alt. pengarna tillbaka.


Torkade bönor är inte konserver.

Hur som helst så är det knappast TS fel utan ICAs och TS får nya om h*n går tillbaka till butiken och klagar.

Men torkade bönor håller flera år efter det att bäst före-datumet har gått ut så ur hälsoperspektivet spelar det ingen som helat roll och det är garanterat mer energieffektivt och går snabbare för TS att tillaga dem och äta upp dem istället för att först gå tillbaka till ICA och fixa ersättning för att sedan åka hem för att tillaga och äta de nya bönorna.
Citera
2018-11-19, 13:29
  #15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Läs på lite.
Det är visst tillåtet att sälja utgångna varor så länge det inte är absoluta färskvaror som räkor som blir gamla väldigt snabbt.

De flesta utgångna varor kan man äta ett halvår efter också ibland 1år efter också beroende på vara.
just torkade bönor som du köpt brukar hålla länge efter bäst före datum så de ska nog va okej å käka dom.

i detta fallet så har de bara missat att sänka priset lite eller plocka bort varan men om du ändå vill ha nya bönor så e de bara å knalla ner å byta om du har kvitto.
Säljaren får aldrig sälja eller ge bort otjänliga eller osäkra livsmedel.
Citera
2018-11-19, 13:30
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag skall som prepper protestera! För ca ett halvt år sedan kokade jag ärtor som gick ut -98 (från morsans skafferi som experiment) , och de smakade faktiskt lite konstigt. Men tror nog de var näringsmässigt ok.

20 år då på dina bönor.. dvs 2 decennier gamla. Inte så illa. Kan ju ha varit förvaringen av bönorna som gett smak de drar npg till sig smak från andra saker i närheten. Har sett att en del preppers kör med glasburkar med lock, andra med vacuumpack som de packar själva. Har aldrig provat så gamla produkter (förutom i lumpen) Äldsta jag provat var ägg packade i vattenglas (natriumsilikat tror jag det är) äggen var minst 3 år gamla och smakade en aning kemikalier, men inte alls illa.
Citera
2018-11-19, 13:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Säljaren får aldrig sälja eller ge bort otjänliga eller osäkra livsmedel.

Exakt. Så det var onödigt av dig att svara.
Jag skrev redan om det är färskvaror som tillexempel räkor som snabbt blir gamla som man inte kan sälja.
Det mesta i butiken får säljas efter bäst före datum.

90% av varorna som är gamla i butiken går fortfarande att sälja och äta.
många saker går att äta 1år efter bäst före datum.
Bönor som vi snackar om håller lång tid efter bäst före datum.
Citera
2018-11-19, 13:55
  #18
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
20 år då på dina bönor.. dvs 2 decennier gamla. Inte så illa. Kan ju ha varit förvaringen av bönorna som gett smak de drar npg till sig smak från andra saker i närheten. Har sett att en del preppers kör med glasburkar med lock, andra med vacuumpack som de packar själva. Har aldrig provat så gamla produkter (förutom i lumpen) Äldsta jag provat var ägg packade i vattenglas (natriumsilikat tror jag det är) äggen var minst 3 år gamla och smakade en aning kemikalier, men inte alls illa.

Mycket möjligt, hittade dem i en öppnad pappkartong längst inne i morsans skafferi när jag hjälpte henne städa. Klart man måste testa. (Mitt preppförråd äter jag ur kontinuerligt bakifrån)

Men som tillägg till ts fråga, det finns en övre gräns för bäst-före datum som får sättas (Jag tror det är 5 år på helkonserv och 2 år på torrvaror), detta har väldigt lite med faktisk hållbarhet att göra utan är mer en byråkratisk standard.
Citera
2018-11-19, 14:16
  #19
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Klart att det inte är ditt fel. Men kan göra det till en bra vana att kika på utgångsdatum när man handlar. Även om just bönor är något som brukar hålla länge och inget man kikar extra på, likt färskvaror.

Köpte en påse exotic snacks jordnötter på ica för ett tag sen. Blev minst sagt förvånad när jag hällde ut dem i skålen. Var alldeles bleka och torra. Kollade förpackningen och såg att dem var flera månader gamla. Gick ned med påsen och kvittot och fick en dubbelt så stor förpackning som förlåt. Så ner och säg åt dem, på ett sjysst sätt. Ingen butik är perfekt. Dem säljer såklart inte en sådan vara med flit. Finns ingen anledning att klaga utan bara berätta om varan och så byter dem åt dig.
Citera
2018-11-19, 14:25
  #20
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
OMFG. TS måste vara en urbota korkad 90/00.

Du går tillbaka till ICA och ber om en ny konserv.

Det finns inte en skugga av en chans att du inte skulle få en ny alt. pengarna tillbaka.

Torkade bönor på konserv? LoL.. Tror nog faktiskt att du är mer korkad än TS.
Citera
2018-11-19, 14:26
  #21
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Jag handlade iförrigår och köpte torkade bönor på ICA, jag skulle tillaga de idag, och på påsen står det att de gick ut den 31 maj 2018. Kan jag gå dit och kräva ersättning eller klaga? Eller är det mitt ''fel'' för att jag inte kollade datumet i affären? Det är Kung Markattas, så jag tänkte inte alls på att de skulle vara gammalt, eller att ICA skulle sälja så pass gamla varor.

Om utgångsdatumet var för några dagar/en vecka sedan, visst. Men 6 månader är väl lite väl??

Personligen hade jag inte brytt mig, torkade bönor håller längre än du ens orkar fundera på. Däremot är det du som har rätt, går du tillbaka med paketet så får du pengarna tillbaks/likvärdig vara. Varför Kung Markattas varor inte skulle kunna passera bäste före-datum begriper jag dock inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De gjorde fel. Det är inte tillåtet att sälja sådana produkter.

Jo, det är tillåtet. Du rör ihop det med sista förbrukningsdag, vilket är något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback