Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-19, 12:31
  #1
Medlem
Skypieas avatar
Jag handlade iförrigår och köpte torkade bönor på ICA, jag skulle tillaga de idag, och på påsen står det att de gick ut den 31 maj 2018. Kan jag gå dit och kräva ersättning eller klaga? Eller är det mitt ''fel'' för att jag inte kollade datumet i affären? Det är Kung Markattas, så jag tänkte inte alls på att de skulle vara gammalt, eller att ICA skulle sälja så pass gamla varor.

Om utgångsdatumet var för några dagar/en vecka sedan, visst. Men 6 månader är väl lite väl??
Citera
2018-11-19, 12:34
  #2
Medlem
Denoms avatar
De gjorde fel. Det är inte tillåtet att sälja sådana produkter.
Citera
2018-11-19, 12:38
  #3
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Kvittot?
Citera
2018-11-19, 12:39
  #4
Medlem
Geggamojas avatar
Självklart är det inte ditt fel. Ica har ansvaret för att datumet inte ska ha gått ut. Reklamera!
Citera
2018-11-19, 12:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Jag handlade iförrigår och köpte torkade bönor på ICA, jag skulle tillaga de idag, och på påsen står det att de gick ut den 31 maj 2018. Kan jag gå dit och kräva ersättning eller klaga? Eller är det mitt ''fel'' för att jag inte kollade datumet i affären? Det är Kung Markattas, så jag tänkte inte alls på att de skulle vara gammalt, eller att ICA skulle sälja så pass gamla varor.

Om utgångsdatumet var för några dagar/en vecka sedan, visst. Men 6 månader är väl lite väl??


Bäst före betyder inte dödligt efter. Torkade bönor håller under många år.

Den som gjort lumpen kan ha ätit ärtsoppa från 1950-talet utan att få problem.
Citera
2018-11-19, 12:43
  #6
Medlem
Skypieas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkadeskjutenEkorre
Kvittot?


Ja kvittot har jag
Citera
2018-11-19, 12:44
  #7
Medlem
Skypieas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäst före betyder inte dödligt efter. Torkade bönor håller under många år.

Den som gjort lumpen kan ha ätit ärtsoppa från 1950-talet utan att få problem.

Jo men jag ska göra ett särskilt recept och bönorna får inte vara gamla, då har de blivit ännu hårdare. Det är ganska speciella bönor.
Citera
2018-11-19, 12:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Jo men jag ska göra ett särskilt recept och bönorna får inte vara gamla, då har de blivit ännu hårdare. Det är ganska speciella bönor.


Blötlägg dem i tid. Du är antagligen klimatvurmare så lev som du lär och slösa inte på jordens resurser.
Citera
2018-11-19, 12:52
  #9
Medlem
Skypieas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Blötlägg dem i tid. Du är antagligen klimatvurmare så lev som du lär och slösa inte på jordens resurser.

Nämen vilka fördomar.
Citera
2018-11-19, 13:12
  #10
Medlem
OMFG. TS måste vara en urbota korkad 90/00.

Du går tillbaka till ICA och ber om en ny konserv.

Det finns inte en skugga av en chans att du inte skulle få en ny alt. pengarna tillbaka.
Citera
2018-11-19, 13:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De gjorde fel. Det är inte tillåtet att sälja sådana produkter.

Läs på lite.
Det är visst tillåtet att sälja utgångna varor så länge det inte är absoluta färskvaror som räkor som blir gamla väldigt snabbt.

De flesta utgångna varor kan man äta ett halvår efter också ibland 1år efter också beroende på vara.
just torkade bönor som du köpt brukar hålla länge efter bäst före datum så de ska nog va okej å käka dom.

i detta fallet så har de bara missat att sänka priset lite eller plocka bort varan men om du ändå vill ha nya bönor så e de bara å knalla ner å byta om du har kvitto.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2018-11-19 kl. 13:18.
Citera
2018-11-19, 13:17
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Jag handlade iförrigår och köpte torkade bönor på ICA, jag skulle tillaga de idag, och på påsen står det att de gick ut den 31 maj 2018. Kan jag gå dit och kräva ersättning eller klaga? Eller är det mitt ''fel'' för att jag inte kollade datumet i affären? Det är Kung Markattas, så jag tänkte inte alls på att de skulle vara gammalt, eller att ICA skulle sälja så pass gamla varor.

Om utgångsdatumet var för några dagar/en vecka sedan, visst. Men 6 månader är väl lite väl??

Smakade bönorna illa ? Jag antar att det var torkade bönor och inte i konserv eller färska.
Torkade håller hur länge som helst, preppers sparar bönor i 10-tals år just för att de håller så länge. Samma med torkade ärtor och annat.

Är det en konserv så kan man ju smaka på det. Inte nödvändigtvis dålig mat för att de har lite ålder.

Färska.. Då lär de tagit omvägen via Tjernobyl eller liknande ställen för att ens existera i dagsläget.

Men visst du skall klaga och ev begära pengarna tillbaka (även om du åt upp dem) Finns regler för hur man får sälja mat med utgånget datum. Annars är det inte helt ovanligt att varor packas om och säljs med ett nytt bäst före datum.. Importfirman som sålde ompackad asiatisk mat åkte väl på detta för några år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback