Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-19, 01:24
  #1
Medlem
RollingStoness avatar
Vad är det man ska göra för att på ålderns höst kunna känna att man verkligen levde livet? När man på ålderdomshemmet sätter sig bredvid någon och säger jo du, nu ska jag berätta allt.. Och man lyssnar tillbaka på deras liv som varit och kan känna att man är färdig och nöjd med tiden som varit.. Vad är det man kanske borde göra snarast så att man kan titta tillbaka på livet och minnas tiden utan smärta eller sorg?

Jag känner nostalgi. Det känns som livet rinner mig ut händerna, så jag frågar i generella termer.. Vad är det man ska hinna göra och uppleva innan ålderdomen? Vad är ett lyckligt liv?
Citera
2018-11-19, 01:29
  #2
Medlem
Vem bryr sig? Du kunde ha dött vid födseln, allt som du fått uppleva fram tills nu har varit en bonus. Sitta och jämföra sig med andra så lär man aldrig bli lycklig då det alltid finns någon därute som haft ett mer händelserikt liv.
Citera
2018-11-19, 01:58
  #3
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Vem bryr sig? Du kunde ha dött vid födseln, allt som du fått uppleva fram tills nu har varit en bonus. Sitta och jämföra sig med andra så lär man aldrig bli lycklig då det alltid finns någon därute som haft ett mer händelserikt liv.
Jag bryr mig, men jag menar inte att man ska mäta sig med någon. Det kan vara en inre resa också så att man känner sig fullbordad.
En nära vän från Amerika som jag pratar med ofta har tre flickvänner som avgudar honom. Han lever sitt liv som om varje dag vore den sista på ett mycket annorlunda sätt i ett annat land. Vi har suttit högst upp och pratat om allt mellan himmel och jord. Men om livet istället är att bara ha ett radhus någonstans i Sverige med en ordinär kvinna och bo där i alla år utan att göra något särskilt, så säg i så fall det.
Citera
2018-11-19, 02:13
  #4
Medlem
Döden vore väl på sin plats att hinna med innan man behöver ta del av svensk äldrevård.
Citera
2018-11-19, 02:58
  #5
Medlem
Jag tänker att varje vardaglig aktivitet eller en mindre händelse man har varit med om kan man återberätta på ett detaljrikt sätt så att det blir en fröjd att lyssna på.
Så egentligen spelar det ingen roll. Jag som är yngre än 80 år har kanske varit med om mer än vad denna 80 åriga personen har varit med om, men denna personen kanske känner mer lycka eller betydelse för hans livshändelser, vilket kan i så fall märkas hur historian berättas.

Men åter till din fråga. Du har full kontroll över ditt eget liv trots allt, du har förmågan att förändra det på alla möjliga sätt. Du kan resa runt och se olika kulturer och allt vad det innebär. Du kan lära dig en massor.
Man behöver inte alltid resa utomlands för att få upplevelser.
Du kan även sitta hemma, i ditt radhus med din ordinära kvinna, och lära dig hur man löser Rubiks kub. Som sagt, det är vad man gör det till.
Citera
2018-11-19, 05:18
  #6
Medlem
Minst en trekant.
Citera
2018-11-19, 05:30
  #7
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Om du skall känna dig lycklig så skall du väl fundera på vad du skall hinna med PÅ ålderdomshemmet. Att sitta och tänka "Det är över nu" blir man nog varken lycklig eller långlivad av.
Citera
2018-11-19, 09:01
  #8
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Döden vore väl på sin plats att hinna med innan man behöver ta del av svensk äldrevård.
Ja, döden är viktig att hinna med. Måste vara himmelriket att röka ner sig i starka ångor. Sitta med en kvinna man älskar och somna in för gott medan det sista man hör.. I love you too, forever my dear. När hjärtat slutat slå och man kallnat ringer hon polisen som kommer mot lite dricks och bara kör iväg och bränner kroppen för sista vilan.
Citera
2018-11-19, 09:23
  #9
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Minst en trekant.
Jag vet fast bra mycket mer än så.
__________________
Senast redigerad av RollingStones 2018-11-19 kl. 09:26.
Citera
2018-11-20, 18:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Vad är det man ska göra för att på ålderns höst kunna känna att man verkligen levde livet? När man på ålderdomshemmet sätter sig bredvid någon och säger jo du, nu ska jag berätta allt.. Och man lyssnar tillbaka på deras liv som varit och kan känna att man är färdig och nöjd med tiden som varit.. Vad är det man kanske borde göra snarast så att man kan titta tillbaka på livet och minnas tiden utan smärta eller sorg?

Jag känner nostalgi. Det känns som livet rinner mig ut händerna, så jag frågar i generella termer.. Vad är det man ska hinna göra och uppleva innan ålderdomen? Vad är ett lyckligt liv?

Ja du ..

Låt inte livets egg gå till vila oanvänd, den ska trubbas mot upplevelsens väv.

Nått sånt kanske. (Ingen fråga för filosofi-forumet egentligen.) <-- förövrigt, ska punktering ske inom parentes som här eller ske utanför parentes ex. "(.. bla bla)." personligen vill jag lägga punkten innanför parentesen .. det är mer logiskt.
Citera
2018-11-20, 20:33
  #11
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Ja du ..

Låt inte livets egg gå till vila oanvänd, den ska trubbas mot upplevelsens väv.

Nått sånt kanske. (Ingen fråga för filosofi-forumet egentligen.) <-- förövrigt, ska punktering ske inom parentes som här eller ske utanför parentes ex. "(.. bla bla)." personligen vill jag lägga punkten innanför parentesen .. det är mer logiskt.
Citat:
Låt inte livets egg gå till vila oanvänd, den ska trubbas mot upplevelsens väv.
Spelar det någon roll hur man slipar ner sin kniv genom livet, vad som får en själv att bli trubbig eller är det viktiga bara att man inte ska dö som ett gammalt barn?
Så: Nått sånt kanske (ingen fråga för filosofi-forumet egentligen).
Citera
2018-11-20, 21:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Spelar det någon roll hur man slipar ner sin kniv genom livet, vad som får en själv att bli trubbig eller är det viktiga bara att man inte ska dö som ett gammalt barn?
Så: Nått sånt kanske (ingen fråga för filosofi-forumet egentligen).

Aha .. jag noterar din punktuation
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback