Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-18, 23:09
  #1
Medlem
Sir Dwains avatar
Det här är egentligen inte ett ämne för det här forumet kan jag börja med att säga. Egentligen hör väl tråden hemma i psykologi kanske. Men vi brukar diskutera trans-fenomenet här så jag vill ge de som vanligtvis läser och skriver här en chans att se tråden som de kanske inte hade fått om jag postat den där den hör hemma.

Så till ämnet.

En ny studie (några månader gammal vid det här laget men jag hörde talas om den idag) påvisar det ytterst kontroversiella fenomenet Rapid Onset Gender Dysphoria, ROGD. Till skillnad från typisk transsexualitet så är det här något som kommer under eller efter puberteten (när "vanliga" transsexuella typiskt har åtminstone uppvisat tecken redan som barn). Men den mest kontroversiella biten är att man observerat kluster, vilket antyder att kompisarna påverkar varann till att "bli trans" (21% av föräldrarna uppger att deras barn hade en eller flera vänner som var trans, 20% uppgav att deras barns användande av social media ökat vid tiden de kom ut, 45% uppger både och). Det är naturligtvis något transsexuella kraftigt motsätter sig. En relevant sak är att ROGD främst verkar "drabba" de som är födda som flickor, medan det som jag förstår det är en stor majoritet av de födda som män bland transsexuella i allmänhet.

https://www.sciencedaily.com/release...0822150809.htm

Browns universitet har tagit bort det mesta de skrev när de annonserade den här studien efter allt rabalder. De ska undersöka om den har brister.

Samtidigt har författaren i en ny intervju sagt att: "Since my paper was published, I have received emails from clinicians all over the globe telling me that this is what they are seeing in their practices, that these patient presentations are very different than what they have seen in the past, and they thank me for starting to research this topic."


Så vad tycker ni om det här fenomenet? Det ger onekligen vatten på kranen åt de som förnekar transsexualitet som en villfarelse. Men det är något nytt, så här har inte traditionell transsexualitet sett ut. Hade Alex Jones rätt om att kemikalier i vattnet gör grodorna homosexuella?
Citera
2018-11-18, 23:16
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Det är verkligen enkelt förklarat varför trans manipuleras till det, det är först och främst sjuka människor men såklart av den sociala påfrestelsen eller frestelsen så väljer de att identiefera sig som trans. Utan social medier och hur den moderna samhället ser ut skulle siffran vara lika låg som för i tiden, men nu har man öppnat en synlig dörr.
Citera
2018-11-18, 23:33
  #3
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Samma fenomen är visat bland barn med Tourette's. Detta uppträder också ofta i kluster.
Citera
2018-11-19, 00:47
  #4
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Samma fenomen är visat bland barn med Tourette's. Detta uppträder också ofta i kluster.


Intressant, det var inget jag kände till. Man borde kanske inte blir överraskad av att barn påverkas av varann (förutsatt att det är vad som händer). Tourettes ska väl vara en neurologisk åkomma?


Är det ett problem? Jag tror att det nog är lite dåligt, men det finns inga rimliga åtgärder man kan göra för att förhindra fenomenet, väl? Vi vill inte isolera och eller stigmatisera transsexuella ytterligare och då blir det här kanske en konsekvens som man får på köpet. Jag har inte läst själva studien och vet inte om hur många fall det rör sig om, det är kanske väldigt få fastän det är en dramatisk ökning.
Citera
2018-11-19, 01:13
  #5
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Intressant, det var inget jag kände till. Man borde kanske inte blir överraskad av att barn påverkas av varann (förutsatt att det är vad som händer). Tourettes ska väl vara en neurologisk åkomma?


Är det ett problem? Jag tror att det nog är lite dåligt, men det finns inga rimliga åtgärder man kan göra för att förhindra fenomenet, väl? Vi vill inte isolera och eller stigmatisera transsexuella ytterligare och då blir det här kanske en konsekvens som man får på köpet. Jag har inte läst själva studien och vet inte om hur många fall det rör sig om, det är kanske väldigt få fastän det är en dramatisk ökning.
Eftersom transsexuella personer i avsevärt högre grad lider av psykisk ohälsa så är det klart oroande om den här gruppen ökar snabbt, eftersom vi får anta att det leder till fler personer med just psykisk ohälsa.
Citera
2018-11-19, 01:19
  #6
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Eftersom transsexuella personer i avsevärt högre grad lider av psykisk ohälsa så är det klart oroande om den här gruppen ökar snabbt, eftersom vi får anta att det leder till fler personer med just psykisk ohälsa.

Jo visst, det är så jag tänker också, att det nog är ett problem. Men inget som jag kan komma på en tolererbar lösning till.
Citera
2018-11-19, 06:53
  #7
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Intressant, det var inget jag kände till. Man borde kanske inte blir överraskad av att barn påverkas av varann (förutsatt att det är vad som händer). Tourettes ska väl vara en neurologisk åkomma?


Är det ett problem? Jag tror att det nog är lite dåligt, men det finns inga rimliga åtgärder man kan göra för att förhindra fenomenet, väl? Vi vill inte isolera och eller stigmatisera transsexuella ytterligare och då blir det här kanske en konsekvens som man får på köpet. Jag har inte läst själva studien och vet inte om hur många fall det rör sig om, det är kanske väldigt få fastän det är en dramatisk ökning.
Ja Tourettes är en delvis ärftlig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Kan även uppkomma utan att föräldrarna har det dock, men det handlar om gener, så mycket tror jag att man kommit fram till genom forskningen. Sedan handlar det om signalsubstansen dopamin framförallt.

Jag har aldrig hört vad skribenten här ovan skrev.
Citera
2018-11-19, 07:41
  #8
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det här är egentligen inte ett ämne för det här forumet kan jag börja med att säga. Egentligen hör väl tråden hemma i psykologi kanske. Men vi brukar diskutera trans-fenomenet här så jag vill ge de som vanligtvis läser och skriver här en chans att se tråden som de kanske inte hade fått om jag postat den där den hör hemma.

Så till ämnet.

En ny studie (några månader gammal vid det här laget men jag hörde talas om den idag) påvisar det ytterst kontroversiella fenomenet Rapid Onset Gender Dysphoria, ROGD. Till skillnad från typisk transsexualitet så är det här något som kommer under eller efter puberteten (när "vanliga" transsexuella typiskt har åtminstone uppvisat tecken redan som barn). Men den mest kontroversiella biten är att man observerat kluster, vilket antyder att kompisarna påverkar varann till att "bli trans" (21% av föräldrarna uppger att deras barn hade en eller flera vänner som var trans, 20% uppgav att deras barns användande av social media ökat vid tiden de kom ut, 45% uppger både och). Det är naturligtvis något transsexuella kraftigt motsätter sig. En relevant sak är att ROGD främst verkar "drabba" de som är födda som flickor, medan det som jag förstår det är en stor majoritet av de födda som män bland transsexuella i allmänhet.

https://www.sciencedaily.com/release...0822150809.htm

Browns universitet har tagit bort det mesta de skrev när de annonserade den här studien efter allt rabalder. De ska undersöka om den har brister.

Samtidigt har författaren i en ny intervju sagt att: "Since my paper was published, I have received emails from clinicians all over the globe telling me that this is what they are seeing in their practices, that these patient presentations are very different than what they have seen in the past, and they thank me for starting to research this topic."


Så vad tycker ni om det här fenomenet? Det ger onekligen vatten på kranen åt de som förnekar transsexualitet som en villfarelse. Men det är något nytt, så här har inte traditionell transsexualitet sett ut. Hade Alex Jones rätt om att kemikalier i vattnet gör grodorna homosexuella?
Det är ju jättesvårt att tycka något av substans om fenomenet -- såvitt jag ser har forskaren snarare hittat en "hönan eller ägget" problematik än något annat.
Citera
2018-11-19, 12:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det här är egentligen inte ett ämne för det här forumet kan jag börja med att säga. Egentligen hör väl tråden hemma i psykologi kanske. Men vi brukar diskutera trans-fenomenet här så jag vill ge de som vanligtvis läser och skriver här en chans att se tråden som de kanske inte hade fått om jag postat den där den hör hemma.

Så till ämnet.

En ny studie (några månader gammal vid det här laget men jag hörde talas om den idag) påvisar det ytterst kontroversiella fenomenet Rapid Onset Gender Dysphoria, ROGD. Till skillnad från typisk transsexualitet så är det här något som kommer under eller efter puberteten (när "vanliga" transsexuella typiskt har åtminstone uppvisat tecken redan som barn). Men den mest kontroversiella biten är att man observerat kluster, vilket antyder att kompisarna påverkar varann till att "bli trans" (21% av föräldrarna uppger att deras barn hade en eller flera vänner som var trans, 20% uppgav att deras barns användande av social media ökat vid tiden de kom ut, 45% uppger både och). Det är naturligtvis något transsexuella kraftigt motsätter sig. En relevant sak är att ROGD främst verkar "drabba" de som är födda som flickor, medan det som jag förstår det är en stor majoritet av de födda som män bland transsexuella i allmänhet.

https://www.sciencedaily.com/release...0822150809.htm

Browns universitet har tagit bort det mesta de skrev när de annonserade den här studien efter allt rabalder. De ska undersöka om den har brister.

Samtidigt har författaren i en ny intervju sagt att: "Since my paper was published, I have received emails from clinicians all over the globe telling me that this is what they are seeing in their practices, that these patient presentations are very different than what they have seen in the past, and they thank me for starting to research this topic."


Så vad tycker ni om det här fenomenet? Det ger onekligen vatten på kranen åt de som förnekar transsexualitet som en villfarelse. Men det är något nytt, så här har inte traditionell transsexualitet sett ut. Hade Alex Jones rätt om att kemikalier i vattnet gör grodorna homosexuella?
Att det finns kramlådor för diverse udda människor är väl inget vidare nytt. Internet har bidragit en hel del till ökningen av transsexuella, främst för att det är så lätt att hamna i en kramlåda som "accepterar" dig för den du är (facebook, reddit, 4chan). Resultatet utav detta är fula transor som begår självmord när verkligheten kommer och knackar på.
Citera
2018-11-19, 13:12
  #10
Medlem
Transsexualitet existerar inte som en naturlig kategori, utan innefattar vitt skilda grupper som inte har något gemensamt egentligen.

* Autogynefila män. Vanligen extremt maskulina män med asperger som tänder på att se sig som kvinnor och tvinga att delta i rollspelet. Det är de klassiska transvestiterna i ny tappning. Vill ha sex med kvinnor och har vanligen en parodisk feminitet. Se Bruce Jenner eller Bradley Manning.

Det är den mest socialt dominanta kategorin som är extrema mobbare och attackerar alla från vetenskapsmän som påpekar att de inte är kvinnor till flator som inte vill ha sex med dem pga av att de har kuk. Äger diskursen och älskar verkligen att förnedra och mobba alla som på minsta vis står i vägen för dem.

* Bögar. Helt enkelt bögar som vill ha sex med maskulina, straighta män och som är tillräckligt feminina för att kunna gå som kvinna. Så gott som alltid extremsexualiserad bimboframtoning. Se Blair White eller transsexuella gatuprostituerade.

* Truckflator som presenterar sig som karikerade män för att lättare få feminina kvinnor. Alltså motsvarigheten till bögar ovan.

* hysteriska brudar som hakar på trender vare sig det är anorexia eller som nu transjox.

* allmän slaskkategori för schizofrena, psykotiker och andra galningar.

Konflikten som nömns i TS handlar alltså om att forskare som vill rädda förvirrade tonårsflickor från självskadebeteende som därför attackeras av sutogynefila män eftersom den forskningen antyder att de senare inte är genuina kvinnor utan perversa äckel.
Citera
2018-11-19, 13:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jo visst, det är så jag tänker också, att det nog är ett problem. Men inget som jag kan komma på en tolererbar lösning till.
Det är skitenkelt. Flickorna vill enbart vara trans eftersom det är hög status och framställs som en universallösning på att må dåligt. Om vi istället stöter ut och förnedrar transor som äckliga missfoster och utmålar dem som likvärdiga pedofiler i den offentliga diskursen försvinner hela problemet. Vilket också har fördelen att det inte tvingar in hela offentligheten i en förnedrande lögn.


Sen kommer väl flickorna hitta något annat att må dåligt över men troligen mindre skadligt än att ta hormoner och amputera brösten. Men att tonårsflickor mår dåligt är liksom givet i ett modernt samhälle.
Citera
2018-11-19, 14:10
  #12
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Det är skitenkelt. Flickorna vill enbart vara trans eftersom det är hög status och framställs som en universallösning på att må dåligt. Om vi istället stöter ut och förnedrar transor som äckliga missfoster och utmålar dem som likvärdiga pedofiler i den offentliga diskursen försvinner hela problemet. Vilket också har fördelen att det inte tvingar in hela offentligheten i en förnedrande lögn.


Sen kommer väl flickorna hitta något annat att må dåligt över men troligen mindre skadligt än att ta hormoner och amputera brösten. Men att tonårsflickor mår dåligt är liksom givet i ett modernt samhälle.


Mm det är den "edgy" metoden iallafall, populär bland tonåringar. Men jag vill titta på det lite mer på allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback