Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 22:26
  #1
Medlem
KnockeSmockes avatar
Hej

Om någon som har lite koll på komponenter skulle orka ge förslag (typ kundvagn på Inet eller Webhallen) så skulle jag vara tacksam!

Vill ha maximal fart på vissa program som bara använder en kärna, och vill köra Intel! Detta med singlecore-farten är typ det viktigaste! Har själv aldrig haft mITX men är lite sugen.

Så:
- i7 8700K eller i7 8086K
- helst kompakt chassi med plats för optisk enhet, gärna stilrent chassi (så inte alltför mycket blixtar och ledlampor a la lan-party).
- DVD eller Blu-ray-spelare
- En primär (snabb) och en sekundär (rymlig) lagring
- Gott om RAM (16 gb+)
- Hyffsad GPU, men ska ej bli speldator primärt
- Komplett med PSU och annat som behövs.

Tänkte bjuda mig själv på montering (båda INET och Webhallen monterar för typ 700 kr) så det ska ingå i budget. Är mest intresserad av grejer som finns i lager eller kommer in om någon dag. Handtag på chassit är en liten bonus, byggde en dator åt en annan för ganska många år sedan med ett handtagsutrustat BitFenix som jag tyckte var lite svajigt. Finns det andra?

Ids någon slänga ihop en kundvagn? Snart är ju den där Black Friday-grejen, är det värt att vänta på?
Citera
2018-11-18, 23:04
  #2
Medlem
KnockeSmockes avatar
Här slängde jag ihop ett förslag just över budget, kan man locka någon till att tycka till? Annat moderkort t ex?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11977467/
Citera
2018-11-18, 23:35
  #3
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Vad specifikt är det du skall ha singlecore prestanda till?

Enligt geekbench ligger i7 8700k på topplats vad det gäller singlecore testerna. Underförstått så är de överklockade och kör inte med standard klockat ramminne.

Skaffa biffigare kylning. Snabbare ramminne och byt ut 860 evo mot en 970 evo är mina spontana tips iaf.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-11-18 kl. 23:37.
Citera
2018-11-19, 00:22
  #4
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vad specifikt är det du skall ha singlecore prestanda till?

Enligt geekbench ligger i7 8700k på topplats vad det gäller singlecore testerna. Underförstått så är de överklockade och kör inte med standard klockat ramminne.

Skaffa biffigare kylning. Snabbare ramminne och byt ut 860 evo mot en 970 evo är mina spontana tips iaf.
Tack för svar!

Jag använder ett antal äldre program till mitt arbete, och egentligen är singlecore-hastigheten den stora anledningen till att köpa ny dator (+roligt med nytt).

Ja, det kanske är dum-snålt att inte uppgradera till M.2? Med kylningen, menade du till prollen eller chassit? Jag kommer inte att överklocka det första jag gör i alla fall, man kan ju byta kylare senare.

Webhallen har i7 8086K som jag satte ihop också:
https://www.webhallen.com/cart/28778...,251690,236123

EDIT:Såg att kylning inte ingick till någon av dessa CPU:er!
__________________
Senast redigerad av KnockeSmocke 2018-11-19 kl. 00:34.
Citera
2018-11-19, 06:22
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Här slängde jag ihop ett förslag just över budget, kan man locka någon till att tycka till?
Nätagget:
Fractal "effekt" är ett av de sämsta nätagg som öht säljs i sverige. Köp inte sånt skräp.
500-550w räcker, det är inte där problemet finns, problemet är att kvalitén är sämsta möjliga och NÄR ett lågkvalitativt nätagg säger upp sig med en smäll kan det döda andra grejor i datorn på samma gång, det är ganska vanligt att de också före sin död levererar så skakig spänning, särskilt vid last, att datorn blir instabil, kraschar osv och det är lätt till att börja byta ut grejor, mecka med drivrutiner, installera om, och så var det nätagget allt berodde på..
Försök istället finna nåt av seasonics guldcertade nätagg eller evga g2-g3 serien. Snåla inte på nätagget i en 20ooo.- dator.

Mekanisk hårddisk:
Western digital hade för några år sedan en serie diskar som kallades "green". De där fick snabbt ett riktigt bottenrykte, bara problem med dem. Istället för att fixa till det där namnändrade dom serien till wd blue för att lura på ännu fler kunder den där katastrofserien. Extra elakt pga "blue" var tidigare riktigt bra.
Jag råder hellre till seagates barracuda-serie, om man alls måste ha en mekanisk drive.
Ska den uppfylla kravet att vara snabb bör du inte välja en 5400rpm, 7200rpm diskar är markant piggare.

Ssd:
Varför välja en så trång som 250 gig? Jag anser 500 vara minimum, då ryms ju programmen på den och man behöver inte hålla på och strula med dubbla installationsställen. Numera är ju inte ssd på 1tb helt hopplöst prissatta heller, behövs då alls nån mekanisk disk i datorn? Kanske en usb-drive om det bara är för backup eller så?

Grafikkortet:
Grafikkort av hårtorksmodell (de som bara har EN enda liten fläkt längst in) blir högljudda pga den futtiga fläkten går på maximala varvtal för att flåsa bort värme från kortet, så generellt sett bör man välja nåt med bättre ventilation, 2-3 fläktar som kan gå på halvfart eller lägre och ändå ge totalt sett samma flås. Men, i just ett itx-chassin med bedrövligt dåliga ventilationsmöjligheter -KAN- det finnas skäl till hårtorksmodeller. Fundera ett varv till om du verkligen måste ha ett itx-chassi och titta lite extra på chassiet hur det är kylt, om kanske inte ett normalt grafikkort trots allt går få dit så det kan vädra av sig varmluften fastän chassiet är trångt. Gtx 1070 alstrar en del värme, ungefär dubbelt så mycket som processorn, så se till att det kan svalka sig.

Övrigt:
Processorkylare saknas, sådan behövs.
I första kundvagnen (hos inet) finns en dvd/bluray-läsare, inte i den andra (webhallens). Skulle du ha en eller inte?
Det finns ingen windowslicens i någon av dessa kundvagnar.
Citera
2018-11-19, 19:46
  #6
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nätagget:
Fractal "effekt" är ett av de sämsta nätagg som öht säljs i sverige. Köp inte sånt skräp.
500-550w räcker, det är inte där problemet finns, problemet är att kvalitén är sämsta möjliga och NÄR ett lågkvalitativt nätagg säger upp sig med en smäll kan det döda andra grejor i datorn på samma gång, det är ganska vanligt att de också före sin död levererar så skakig spänning, särskilt vid last, att datorn blir instabil, kraschar osv och det är lätt till att börja byta ut grejor, mecka med drivrutiner, installera om, och så var det nätagget allt berodde på..
Försök istället finna nåt av seasonics guldcertade nätagg eller evga g2-g3 serien. Snåla inte på nätagget i en 20ooo.- dator.

Mekanisk hårddisk:
Western digital hade för några år sedan en serie diskar som kallades "green". De där fick snabbt ett riktigt bottenrykte, bara problem med dem. Istället för att fixa till det där namnändrade dom serien till wd blue för att lura på ännu fler kunder den där katastrofserien. Extra elakt pga "blue" var tidigare riktigt bra.
Jag råder hellre till seagates barracuda-serie, om man alls måste ha en mekanisk drive.
Ska den uppfylla kravet att vara snabb bör du inte välja en 5400rpm, 7200rpm diskar är markant piggare.

Ssd:
Varför välja en så trång som 250 gig? Jag anser 500 vara minimum, då ryms ju programmen på den och man behöver inte hålla på och strula med dubbla installationsställen. Numera är ju inte ssd på 1tb helt hopplöst prissatta heller, behövs då alls nån mekanisk disk i datorn? Kanske en usb-drive om det bara är för backup eller så?

Grafikkortet:
Grafikkort av hårtorksmodell (de som bara har EN enda liten fläkt längst in) blir högljudda pga den futtiga fläkten går på maximala varvtal för att flåsa bort värme från kortet, så generellt sett bör man välja nåt med bättre ventilation, 2-3 fläktar som kan gå på halvfart eller lägre och ändå ge totalt sett samma flås. Men, i just ett itx-chassin med bedrövligt dåliga ventilationsmöjligheter -KAN- det finnas skäl till hårtorksmodeller. Fundera ett varv till om du verkligen måste ha ett itx-chassi och titta lite extra på chassiet hur det är kylt, om kanske inte ett normalt grafikkort trots allt går få dit så det kan vädra av sig varmluften fastän chassiet är trångt. Gtx 1070 alstrar en del värme, ungefär dubbelt så mycket som processorn, så se till att det kan svalka sig.

Övrigt:
Processorkylare saknas, sådan behövs.
I första kundvagnen (hos inet) finns en dvd/bluray-läsare, inte i den andra (webhallens). Skulle du ha en eller inte?
Det finns ingen windowslicens i någon av dessa kundvagnar.
Tack så mycket för att du tog dig tid med ett utförligt och bra svar!

För att börja bakifrån, så är licenskostnad för t ex Windows inte med i trådstarten för att jag ville ha hjälp med hårdvaran och ingen debatt om hur man kunde spara på linux eller piratebay.

När jag läser ditt (och förra svaret i tråden) så ser jag (sanningen i vitögat) att man inte borde snåla på minnen, hdd och psu mm. Sanningen är nog att jag borde nedgradera gpu och satsa på resten, alternativt höja budget med typ 3000 kr. Att kunna spela är mer en bonus, och gpu kan man förstås byta senare. Jag skulle ha satsat på ett quadrokort om jag inte hört att dom inte prismässigt ger mer än spelkort nuförtiden. Det var rätt länge sedan jag var lite insatt i hårdvara.

Jag slängde ihop de 2 förslagen som en start, och i webhallens alternativ var ett chassi som verkade bättre byggt men som kanske inte kunde ha en hög processorkylare om man hade optisk enhet installerad. Helst skulle jag ha optisk enhet. Efter kollade jag på ett klipp där det såg ut som man hade kunnat ha en ganska hög luftkylning ändå. Jag gillar chassit i webhallens cart bättre pga bl a - inte gjort av plast. Det fanns ju ganska många chassifläktsalternativ där också. I webhallens var det ett bronze-alternativ på psu som jag antar är något bättre än inet-psu:n.

Extra hdd'n behöver inte vara snabb alls men får ju gärna hålla länge och låta lite. Den är till för ett bibliotek av grejer jag ibland behöver.

Vad tror ni om black friday/cyber monday? Något att tänka på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback