Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 20:38
  #1
Medlem
Jag har köpt klätterskor. Köpte storlek 37,5 dam modellen. De var för trånga. Gick och bytte till samma storlek 37,5 fast i herr modellen. Upplevde de i butiken när jag testade som något större än dam modellen.

Nu har jag testat skorna lite mer hemma och inser nog att herr modellen är också för trånga.

Tror ni jag kan göra ett ytterligare byte till storlek 38?

Alltså brukar butiker godkänna 2 byten?
Citera
2018-11-18, 20:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Jag har köpt klätterskor. Köpte storlek 37,5 dam modellen. De var för trånga. Gick och bytte till samma storlek 37,5 fast i herr modellen. Upplevde de i butiken när jag testade som något större än dam modellen.

Nu har jag testat skorna lite mer hemma och inser nog att herr modellen är också för trånga.

Tror ni jag kan göra ett ytterligare byte till storlek 38?

Alltså brukar butiker godkänna 2 byten?

Vilken butik gäller det?
Citera
2018-11-18, 20:56
  #3
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Jag har köpt klätterskor. Köpte storlek 37,5 dam modellen. De var för trånga. Gick och bytte till samma storlek 37,5 fast i herr modellen. Upplevde de i butiken när jag testade som något större än dam modellen.

Nu har jag testat skorna lite mer hemma och inser nog att herr modellen är också för trånga.

Tror ni jag kan göra ett ytterligare byte till storlek 38?

Alltså brukar butiker godkänna 2 byten?

Så länge de bara är prövade inne hemma så varför skulle de gnälla? Sen ska det ju påpekas att klätterskor ska sitta obekvämt snortight, alltså du ska definitivt inte kunna "gå" omkring i dem. De brukar ju formas efter foten efter ett tag också. Men det kanske du har koll på? Klätterskor ska bara vara på foten när du ska klättra på väggen, i alla andra fall ska de vara obekväma gränsande plågsamt
Citera
2018-11-18, 20:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Vilken butik gäller det?

Addnature.
Citera
2018-11-18, 21:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Så länge de bara är prövade inne hemma så varför skulle de gnälla? Sen ska det ju påpekas att klätterskor ska sitta obekvämt snortight, alltså du ska definitivt inte kunna "gå" omkring i dem. De brukar ju formas efter foten efter ett tag också. Men det kanske du har koll på? Klätterskor ska bara vara på foten när du ska klättra på väggen, i alla andra fall ska de vara obekväma gränsande plågsamt

Alltså jag har testat skorna mot en klättervägg som finns i butiken. Sedan testat hemma och stått på tå, belastat hela tårna i marken med dem. Något de själva i butiken sagt man ska göra.

Klätterskor ska sitta tajt. Men det ska inte göra för ont när man har de på sig. De liksom trycker bak ovanför hälen så jag nästan får skavsår.

Visst klätterskor töjer sig också. Mina jag köpt komer töja sig men jag är tveksam om de töjer sig såpass mycket att det inte skaver.

Just därför jag vill byta skorna igen till en storlek större denna gång.
Citera
2018-11-18, 21:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Addnature.

Gött.

Addnature visar det sig, har en hemsida. Antagligen samma hemsida som du beställde från.

På denna hemsida står att läsa:

"Byten
För att du så snabbt som möjligt ska få den produkt du vill ha så hanterar byten som en retur och ett nytt köp; du skickar tillbaka den produkt du inte vill behålla och beställer enkelt en ny via vår hemsida. Du betalar för den nya produkten och när vi tagit emot och godkänt din retur återbetalar vi den."
Citera
2018-11-18, 21:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Gött.

Addnature visar det sig, har en hemsida. Antagligen samma hemsida som du beställde från.

På denna hemsida står att läsa:

"Byten
För att du så snabbt som möjligt ska få den produkt du vill ha så hanterar byten som en retur och ett nytt köp; du skickar tillbaka den produkt du inte vill behålla och beställer enkelt en ny via vår hemsida. Du betalar för den nya produkten och när vi tagit emot och godkänt din retur återbetalar vi den."

Ja men då borde de godkänna att jag byter ytterligare en gång till?
Citera
2018-11-18, 21:10
  #8
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaT11
Alltså jag har testat skorna mot en klättervägg som finns i butiken. Sedan testat hemma och stått på tå, belastat hela tårna i marken med dem. Något de själva i butiken sagt man ska göra.

Klätterskor ska sitta tajt. Men det ska inte göra för ont när man har de på sig. De liksom trycker bak ovanför hälen så jag nästan får skavsår.

Visst klätterskor töjer sig också. Mina jag köpt komer töja sig men jag är tveksam om de töjer sig såpass mycket att det inte skaver.

Just därför jag vill byta skorna igen till en storlek större denna gång.

Hmm, ja det beror nog på vem du frågar. Min polare som introducerade mig för klättring försökte pracka på mig ett par i strlk 37 (har 42 normalt sett) och han är en erfaren klättrade. De var dock för trånga, oavsett hur mycket han protesterade att de ska kännas så. Men jag skulle inte kunna ta ett normalt steg med mina (välanpassade) på, säger jag i all välmening. Jag tycker att det är bättre att börja med "lagom" otighta istället för några som nästan är bekväma. Även hälkappan vänjer sig ju foten vid efter några gånger, alla skor skaver ju lite innan de och fötterna har vant sig vid varandra. I värsta fall får du väl sätta ett plåster just där. Jag tolkar dig som att du är ganska ny med detta (ber om ursäkt om jag har fel), och säger det som sagt som ett tips. Men en enligt mig grundregel inom klättring är att om du kan stå i dina skor utan att det gör lite ont minst på ett ställe så är skorna för stora
Citera
2018-11-18, 22:48
  #9
Medlem
maxatdunders avatar
Ja hos de flesta går det. Den riktiga frågan är dock vilken man har storlek 37
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback