Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 14:15
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Har i dagens läge en lampknapp med ett uttag under. Vill sätta in en dimmer istället för att kunna ställa taklampan. Problemet är att jag inte vill byta hela modulen. Har dimrar universalmått, eller ska jag försöka ta reda på fabrikatet på den befintliga kontakten och sedan hitta deras dimmer.
Citera
2018-11-18, 14:19
  #2
Medlem
isnisns avatar
Ta reda på fabrikat och hitta deras dimmer så slipper du byta ramen också. Annars funkar det inte med att blanda fabrikat ändå.
Citera
2018-11-18, 14:25
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har i dagens läge en lampknapp med ett uttag under. Vill sätta in en dimmer istället för att kunna ställa taklampan. Problemet är att jag inte vill byta hela modulen. Har dimrar universalmått, eller ska jag försöka ta reda på fabrikatet på den befintliga kontakten och sedan hitta deras dimmer.

Om den redan bryter taklampan på befintlig brytare kan du montera en puckdimmer i stället.
Citera
2018-11-18, 14:30
  #4
Medlem
Lägg upp en bild på lampknappen/uttaget så kan jag säga vilken serie det är. Sen kan du ju ha kvar knappen iofs och köpa en fjäder bara samt en dimmer bakom i form av dimmax typ. Med dimmax 520sl spelar det dessutom ingen roll vilken ljuskälla du använder.
Citera
2018-11-18, 14:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har i dagens läge en lampknapp med ett uttag under. Vill sätta in en dimmer istället för att kunna ställa taklampan. Problemet är att jag inte vill byta hela modulen. Har dimrar universalmått, eller ska jag försöka ta reda på fabrikatet på den befintliga kontakten och sedan hitta deras dimmer.


Om du inte vet hur du ska göra redan nu med denna fråga om val av dimmer.
Då saknar du rätt kunskaper för att montera också.
Citera
2018-11-18, 17:04
  #6
Medlem
Colosss avatar
Kan du bryta strömmen & ta ut delen du vill byta & sen sätta tillbaka den & slå på strömmen?

Då kan du sen ta med dig delen när du kollar på dimmers.

Köp en el penna/spänningsprovare, skruva ur rätt propp / brytare. Lektion ett är att veta att det inte är någon ström i grejerna.
__________________
Senast redigerad av Coloss 2018-11-18 kl. 17:08.
Citera
2018-11-18, 18:37
  #7
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYKB
Om du inte vet hur du ska göra redan nu med denna fråga om val av dimmer.
Då saknar du rätt kunskaper för att montera också.

Frågan handlade mer om dimrar har universalmått för att passa själva ramen som sitter runt kontakterna. Inte hur man kopplar ihop det...
Citera
2019-01-14, 15:38
  #8
Medlem
tigerrakets avatar
Har nu kollat och kontakten som sitter där är en Schneider Electric. Strömbrytare med uttag. Frågan är kan man sätta en annan dimmer i ramen, eller är det bara Schneider dimmer som har en ram som passar i dosan?
Citera
2019-01-14, 20:12
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har nu kollat och kontakten som sitter där är en Schneider Electric. Strömbrytare med uttag. Frågan är kan man sätta en annan dimmer i ramen, eller är det bara Schneider dimmer som har en ram som passar i dosan?

Schneider har två olika serier. Troligen har du Exxact, den som är fyrkantig. Då finns det många olika dimrar att välja på. Inga andra kommer att passa! En varning här, det är inte lätt att få ihop två trådar i de löjligt små plintarna på en dimmer så jag brukar, om det inte är för svårt, vända hela paketet (men bara elektriskt, inte fysiskt) och det innebär ofta nya trådar från överliggande dosor till kombon.

Eftersom du frågar om materialval är du med säkerhet inte kompetent att göra omkopplingen, speciellt inte när det är en mer komplicerad omkoppling. Ring någon som är kompetent. Helst en elektriker.
Citera
2019-01-18, 02:51
  #10
Medlem
Eller så ber man bara en elektriker att titta förbi och fixa.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback