Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 13:19
  #1
Medlem
AttansNedranss avatar
Jag har fortfarande blommande växter, såsom rosor, kaprifol och ringblommor. Och nån gång i februari kommer ju vintergäcken och snödropparna, så här nere i Skåne och zon 1 får man verkligen säga att blomningssäsongen är lång.

Sverige är ett långt land, så hur ser det ut hos er med blomningen över året?

PS. Räknar jag in julrosorna blommar det faktiskt året runt, härligt!
Citera
2018-11-18, 13:40
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Här i Bromma så såg jag senast idag ett par lila ringblommor, men dessa såg ut att gå på sista versen.
Vårblomningen är ytterst flexibel. Här om året (2015) t.ex så såg jag en vintergäck som hade tittat fram redan på annandagen, medan det i våras dröjde ända till första veckan i April innan ens snödropparna började titta fram.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-18 kl. 13:43.
Citera
2018-11-27, 20:54
  #3
Medlem
Pelargoner i full blom överlevde i balkonglådan fram tills i förrgår. Då tyckte dom det blivit lite för kallt med minusgrader även dagtid.. I Uppsala.
Citera
2018-12-11, 12:43
  #4
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jag har fortfarande blommande växter, såsom rosor, kaprifol och ringblommor. Och nån gång i februari kommer ju vintergäcken och snödropparna, så här nere i Skåne och zon 1 får man verkligen säga att blomningssäsongen är lång.

Sverige är ett långt land, så hur ser det ut hos er med blomningen över året?

PS. Räknar jag in julrosorna blommar det faktiskt året runt, härligt!

Såg att min jordgubbsplanta håller på att få nya skott, bor också i Skåne.
Känns lyxigt att odlingssäsongen sträcker sig långt in i december, kan dock inte minnas att det var så här milt förra året.
Citera
2019-01-16, 09:13
  #5
Medlem
BAB7s avatar
Vintergäcken börjar slå ut här nu, det såg jag igår eftermiddags när vi räfsade löv här på tomten.

Bor längst ner i södra skåne, 100 meter från havet.
Citera
2019-02-16, 11:26
  #6
Medlem
AttansNedranss avatar
... och där tittade de första utslagna krokusarna fram! Är det inte ovanligt tidigt?
Citera
2019-02-16, 12:59
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
... och där tittade de första utslagna krokusarna fram! Är det inte ovanligt tidigt?
Sol och värme kan sätta fart på krokusar även tidigt.

Men jag minns från i höstas, då vissa träd plötsligt satte igång med en ny "cykel."
Som de inte hann med innan mörkret och kylan kom.

Jag lade mörke till att dessa träd, de började verkligen "om igen", från början.
Alla de vissnande löven på träden föll av, på en och samma gång.
För att lämna plats för den nya cykeln.
Det har jag aldrig sett tidigare, och jag hade inte ens kunnat gissa det förrän jag såg det.

Så jag undrar hur det kommer att påverka dessa träd nu när det är ny säsong och allt.
Kommer de att missa våren helt och hållet, eller kommer det som började - och dog - att på något sätt kunna fortsätta?
Citera
2019-02-24, 05:09
  #8
Medlem
pantywankers avatar
Ogräset växte här hos mig ända in i December.
Pelargonerna frös ihjäl tidigare än så men vissa blommande växter härdade ut betydligt längre.
Detta var väl lite extremt nu i år.
Göteborg.
Citera
2019-02-24, 14:01
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Sol och värme kan sätta fart på krokusar även tidigt.

Men jag minns från i höstas, då vissa träd plötsligt satte igång med en ny "cykel."
Som de inte hann med innan mörkret och kylan kom.

Jag lade mörke till att dessa träd, de började verkligen "om igen", från början.
Alla de vissnande löven på träden föll av, på en och samma gång.
För att lämna plats för den nya cykeln.
Det har jag aldrig sett tidigare, och jag hade inte ens kunnat gissa det förrän jag såg det.

Så jag undrar hur det kommer att påverka dessa träd nu när det är ny säsong och allt.
Kommer de att missa våren helt och hållet, eller kommer det som började - och dog - att på något sätt kunna fortsätta?
Jag Har faktiskt tagit en koll på dessa träden, som jag beskrev här ovan.

Och de har faktiskt knappt några knoppar alls.
Träden som står direkt bredvid, som aldrig gick genom den "tredje blomningen" i höstas, de har däremot fullt med knoppar på sina grenar och kvistar.
Men, inte de andra ...



Jag undrar verkligen hur det ska se ut om en ca månad, när saker & ting börjar röra på sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback