Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 12:51
  #1
Medlem
Hej, såg att man ska byta växellådsolja på min bil var 6000 mil. Dock är bilen gammal corolla 98. Detta är säkert inte gjort på 10 år om det ens har gjorts någon gång.

Är det viktigt eller klarar sig lådan ändå? Bilen är ju max värd 10 k
Citera
2018-11-18, 13:07
  #2
Medlem
Funkar den och du planerar att köra den några tusen mil till så byt själv. Det inte speciellt svårt eller dyrt... kanske 800 totalt.

Men visst gamla corollor går ju hur länge som helst oavsett hur man misshandlar dem så du kan köra vidare...
Citera
2018-11-18, 13:33
  #3
Medlem
zoombos avatar
Vad har du för miltal? Är den manuellt växlad?
Jag brukar sällan eller aldrig byta den oljan (manuell) och jag blir förvånad att det står att den ska bytas så tätt. Den brukar bytas vid första stora servicen och sen i princip aldrig med.
Citera
2018-11-18, 14:24
  #4
Medlem
Inget stort jobb att byta. Två skruvar som skall loss och sedan fyller man på angiven volym från sidan med en slang. Att byta en trasig växellåda är däremot ett större arbete.
Citera
2018-11-18, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vad har du för miltal? Är den manuellt växlad?
Jag brukar sällan eller aldrig byta den oljan (manuell) och jag blir förvånad att det står att den ska bytas så tätt. Den brukar bytas vid första stora servicen och sen i princip aldrig med.

Gått 22 000 mil nu. Det är manuell låda i den. Jasså det är annorlunda jämfört med motoroljan alltså, den byter man ju mkt mer frekvent.
Citera
2018-11-19, 00:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Inget stort jobb att byta. Två skruvar som skall loss och sedan fyller man på angiven volym från sidan med en slang. Att byta en trasig växellåda är däremot ett större arbete.

Fylla fullt?

Jag brukar inte kunna fylla i lika mkt olja som rann ur konstig nog
Citera
2018-11-19, 01:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Fylla fullt?

Jag brukar inte kunna fylla i lika mkt olja som rann ur konstig nog
Jag har bara bytt på Avensis, men tror det är i princip samma. Hålet man fyller på genom sitter i fram eller baksidan av lådan och man skall fylla upp till hålet. Så det går inte att fylla för mycket om man väljer rätt hål, eftersom oljan rinner ut samma väg som den kom in annars.
Citera
2018-11-19, 12:45
  #8
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Gått 22 000 mil nu. Det är manuell låda i den. Jasså det är annorlunda jämfört med motoroljan alltså, den byter man ju mkt mer frekvent.

Motoroljan kontamineras (smutsas ned) av oförbrända kolväten, kondens och andra partiklar då det är ett någorlunda öppet smörjsystem.
I ett slutet system som en växellåda eller en bakaxel sker i princip ingen yttre påverkan utan det som kan ställa till det är att metallspån eller annat lossnar och åker runt där och nöter mer än nödvändigt. Därför behövs heller inget filter på en växellåda - och nu pratar jag om en manuell sådan, en automatlåda är nåt hel annat.
Idag är tillverkningen så precis och materielen så anpassade att metallspån är sällsynta så ett oljebyte när bilen är inkörd ska i princip räcka för lådans/bilens resterande livslängd.

Det är min uppfattning och det gäller bruksbilar. För sportbilar och annat kan man nog resonera annorlunda.
Citera
2018-11-19, 14:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Motoroljan kontamineras (smutsas ned) av oförbrända kolväten, kondens och andra partiklar då det är ett någorlunda öppet smörjsystem.
I ett slutet system som en växellåda eller en bakaxel sker i princip ingen yttre påverkan utan det som kan ställa till det är att metallspån eller annat lossnar och åker runt där och nöter mer än nödvändigt. Därför behövs heller inget filter på en växellåda - och nu pratar jag om en manuell sådan, en automatlåda är nåt hel annat.
Idag är tillverkningen så precis och materielen så anpassade att metallspån är sällsynta så ett oljebyte när bilen är inkörd ska i princip räcka för lådans/bilens resterande livslängd.

Det är min uppfattning och det gäller bruksbilar. För sportbilar och annat kan man nog resonera annorlunda.

Aha, bytte oljan nu förresten var ganska mörk. Dock stod de i instruktionsboken att man skulle behöva 1,9 liter dock rann det aldrig ut där jag hällde i så de gick i 2 liter konstigt nog. Såg på youtube att de sa att man skulle hälla tills det rann över. Aja borde vara lugnt med 2 liter olja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback