Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 11:51
  #1
Medlem
Hittar ingen tråd om denna, så skapar en.

Vad jag lyckats läsa mig till är detta än så länge ett löst koncept, byggt på enligt vissa, pyramidspel.
www.initiativeq.com
I uppbyggnadsstadiet finns dock ingen riktig valuta knuten till Q.

Det florerar på Facebook, där man genom någon man känner som redan gått med, genom en länk kan signa upp sig och i sin tur bjuda in vänner. På så sätt får man valuta Q, som enligt skaparen ( som tydligen ska vara någon kändareperson inom IT) siktats på att vara värd 1 USD i framtiden.

Hela konceptet finns på länken ovan.

Vad säger ni, finns det någon framtid i detta?
Plus/minus?
Citera
2018-11-18, 13:19
  #2
Medlem
Svampskogens avatar
Sådan uppenbar scam att det går inte. Att det är populärt på facebook förvånar mig inte haha.
Citera
2018-11-18, 13:25
  #3
Medlem
Forzos avatar
Scam och/eller pyramidspel. Men registrerade mig ändå för skojs skull, med en skräpmail och ett lösenord som inte används någon annanstans. Kommer däremot absolut inte försöka lura in mer folk i det via Facebook...
Citera
2018-11-18, 13:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Scam och/eller pyramidspel. Men registrerade mig ändå för skojs skull, med en skräpmail och ett lösenord som inte används någon annanstans. Kommer däremot absolut inte försöka lura in mer folk i det via Facebook...

Precis så jag resonerar också. Skräpail jag inte använder samt lösen.
Har dock ej hittat något som hindrar att man bjuder in 5 av sina egna mailadresser, om man gjorde nya.
Detta gör att man ställer sig alltmer tvivlande till att det skulle funka med Q.
Dem verkar vilja ha upp antalet användare till den gräns då dem mer eller mindre kan tvinga på Q på marknaden.
Men om 90% av "användarna" är skapade av övriga 10%, skulle det fortfarande fungera?
Citera
2018-11-18, 13:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Sådan uppenbar scam att det går inte. Att det är populärt på facebook förvånar mig inte haha.

Följdfrågan är då scam för vaddå?
Som jag själv tex, signade på med en skräpail och ett lösen jag i övrigt inte använder.
Informationen du behöver ge ifrån dig är minimal, och (i alla fall nu) inga riktiga pengar efterfrågas.

Skulle dem göra det i framtiden så är det ju bara att sköta i det.

Forbes har skrivit några rader om Q:
https://www.forbes.com/sites/lelalon.../#57592239783f
__________________
Senast redigerad av Krussedull 2018-11-18 kl. 13:50. Anledning: Forbes länk
Citera
2018-11-18, 14:53
  #6
Medlem
Svampskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Följdfrågan är då scam för vaddå?
Som jag själv tex, signade på med en skräpail och ett lösen jag i övrigt inte använder.
Informationen du behöver ge ifrån dig är minimal, och (i alla fall nu) inga riktiga pengar efterfrågas.

Skulle dem göra det i framtiden så är det ju bara att sköta i det.

Forbes har skrivit några rader om Q:
https://www.forbes.com/sites/lelalon.../#57592239783f

Dumma personer kommer vilja ha mer och behöva köpa det på marknadet, vilket driver priset uppåt. Skaparna kommer ha en extremt stor hög själva som de långsamt kan sälja av och när bubblan spricker dumpar de så mycket de kan innan priset drivs ner till 0.
Citera
2018-11-18, 15:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Dumma personer kommer vilja ha mer och behöva köpa det på marknadet, vilket driver priset uppåt. Skaparna kommer ha en extremt stor hög själva som de långsamt kan sälja av och när bubblan spricker dumpar de så mycket de kan innan priset drivs ner till 0.

Nu är jag helt oerfaren till kryptovalutor, men är inte det du beskriver ovan en överhängande risk, oavsett kryptovaluta, i uppstart?
Citera
2018-11-18, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Nu är jag helt oerfaren till kryptovalutor, men är inte det du beskriver ovan en överhängande risk, oavsett kryptovaluta, i uppstart?

Jupp, mycket scams är det
Citera
2018-12-02, 20:36
  #9
Medlem
För exakt åtta år sedan den här tiden sa alla samma sak om Bitcoin, just saying
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback