Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-11-25, 00:27
  #61
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, alltså, det där med trikinerna var väl den gängse förklaringen från att deras kvarlevor hittades fram till att Bea Uusma skrev sin bok.

Hon hittade nån långkalsong som var tvärt avsliten vid ljumsken och tar det som bevis på att någon av männen blev attackerad av en björn.

Hon tror även att Andrée själv tog livet av sig genom att överdosera morfin och sedan frysa ihjäl.
Att någon av dem kan ha blivit helt eller delvis uppäten av en isbjörn efter döden, den tanken ligger inte så långt borta för min del. Isbjörnar låter inte gärna ett gott mål mat ligga i månader eller år till ingen nytta och luktsinnet sägs vara synnerligen gott

Jag skulle närmast vara förvånad om inte alla blev uppätna efter döden. Efter en tid.

Nu måste jag erkänna att jag inte läst på om saken de senaste 40 åren, så jag vet inte om man senare hittade något av deras jordiska lämningar, eller bara delar av deras utrustning.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-25 kl. 00:34.
Citera
2018-11-25, 09:19
  #62
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Att någon av dem kan ha blivit helt eller delvis uppäten av en isbjörn efter döden, den tanken ligger inte så långt borta för min del. Isbjörnar låter inte gärna ett gott mål mat ligga i månader eller år till ingen nytta och luktsinnet sägs vara synnerligen gott

Jag skulle närmast vara förvånad om inte alla blev uppätna efter döden. Efter en tid.

Nu måste jag erkänna att jag inte läst på om saken de senaste 40 åren, så jag vet inte om man senare hittade något av deras jordiska lämningar, eller bara delar av deras utrustning.

Jag rekommenderar att du lyssnar på följande podd:

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519

Jag säger inte att det är sanningen som sägs i den dokmentären, men Bea Uusmas teorier låter högst plausibla i mina öron i alla fall.
Citera
2018-11-25, 13:33
  #63
Medlem
Venators avatar
Som jag uppfattar historien, inte minst utifrån Frans G Bengtssons och Per Olof Sundmans tolkningar, handlade det inte bara om Andrés egen prestige utan också om att han inte kunde underminera prestigen hos de personer som satsat på projektet och som låtit sig övertygas av honom. Hellre ta konsekvenserna än att ses som en okunnig och oseriös charlatan av ett antal viktiga personer i Sverige. Att med någorlunda hög sannolikhet riskera döden med en liten chans att bli hjälte stod emot det garanterade misslyckandet och en garanterat hård dom av samtiden.
Citera
2018-11-25, 16:05
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Den tanken ligger borta för min del...

Jag är enkel och förstår att jag kan segla på sjön i olika vinklar med eller nästan mot vinden, för att kölen på på båten ger mig den saken, den saken har jag eller mina förfäder vetat länge.

Tanken var att låta släplinorna fungera som "köl", och sedan genom olika manipulationer med segel på ballongen få den att avvika en smula från den rådande vindriktningen. Att kunna kryssa mot vinden var det aldrig tal om; en förutsättning för att någon expeditionsstart alls skulle bli av var att vinden vid tillfället blåste i stort sett rakt mot norr!

(I princip är det samma sak som att åka skidor med ett vindburet segel, vilket faktiskt tycks vara en sport!)
Citera
2018-11-26, 20:54
  #65
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tanken var att låta släplinorna fungera som "köl", och sedan genom olika manipulationer med segel på ballongen få den att avvika en smula från den rådande vindriktningen. Att kunna kryssa mot vinden var det aldrig tal om; en förutsättning för att någon expeditionsstart alls skulle bli av var att vinden vid tillfället blåste i stort sett rakt mot norr!

(I princip är det samma sak som att åka skidor med ett vindburet segel, vilket faktiskt tycks vara en sport!)
Båtköl, skridskosegel, isjakt, eller skidor i kombination med ett (aerodynamiskt, alla är det) segel, det är något annat, för kanten eller sidoytan på redskapen biter i vattnet, snön eller isen och motverkar avdriften men bromsar inte nämnvärt framdriften. Seglet omlänkar vindens kraft som nu verkar i två resultanter, en som verkar sidledes, en som ger framdrift, med vissa begränsningar (vindögat).

Att släpa en tung lina efter sig som en annan tyg-snigel på hjul som i "Björnes Magasin", det tyder på svåra luckor i den teoretiska kunskapen, eller som någon antydde tidigare: En person utan någon erfarenhet alls.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-26 kl. 21:07.
Citera
2018-11-27, 20:48
  #66
Medlem
Trekinförgiftningens upphovsman är är Ernst Adam Tryde som skrev boken " De döda på Vitön". Hans teori var länge rådande.
Citera
2019-11-06, 15:36
  #67
Medlem
Svaret på frågan som ställs i rubriken lyder; Ja, det var han. Inte bara idiot, utan Jubelidiot. Såhär; Vem, VEM vid sina sinnens fulla bruk - väljer att flyga iväg i en ballong mot Nordpolen under ej fastställda säkerhetsföreskrifter eller ens genomarbetat säkerhetstänk? Andrées övertro på ballongen är rent patetisk och borde så ha varit även med den tidens (år 1897) mått mätt. Han hade ingen aning om vad han sysslade med. Alla kända fakta om färden vittnar därom!
Citera
2019-11-08, 00:15
  #68
Medlem
Han (Andrée) var totalt misslyckad som ”Ballongfarare” redan innan den idiotiska Polarexpeditionen. Det finns ett ordspråk som lyder: ”Den som inte kan minnas sitt förflutna är dömd att upprepa det”. Tänk va, Andréexpeditionen satt på Vitön och vittrade bort: Vid den gamla drottning Victoria av Englands död, Bröderna Wrights första flygning, Ryska revolutionen, Sverige/Norge-unionens upplösning, Titanics undergång, Första Världskriget, bildandet av Nationernas Förbund, Sveriges första radiosändning, Lindberghs Atlantflygning, upptäckten av Penicillin, Börskraschen på Wall Street och den efterföljande Depressionen, Upptäckten av planeten Pluto.... Allt för en enda mans sjuka visioner!
Citera
2019-11-10, 17:29
  #69
Medlem
Alfred Nobel och den dåvarande Kung Oscar II (bland andra) sponsrade ju eländet så det är väl inte undra på att den korkade allmänheten gick på att det skulle vara genomförbart med en Polarexpedition via ballong... Man kan ju undra vad dom tänkte när dom kraschlandat mitt ute på packisen och öknen av snö; ”Jaha. Vad gör vi nu då?” ”Var är vi?” etc. LOL
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback