Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-03-18, 00:40
  #25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ett Adolf Hitler-Straße i Solna skulle nog locka en hel del turister i alla fall och journalister.




Det eller Negergatan.
Citera
2019-03-18, 02:27
  #26
Medlem
freeriderXIIs avatar
Skämt och sido så är det alltid problematiskt att veta vad man skall göra med statyer av människor som visat sig mänskliga och syndat. Man får göra en individuell bedömning efter vilka brott eller moraliska översteg de begått. Men ser man statyerna som en del av yttrandefriheten så bör alla få stå kvar. De är ju också förövrigt en del av historien. Statyer av romerska kejsare som ju var grymma diktatorer är inte kontroversiellt i Italien idag. Däremot har de få statyer av Mussolini som ligger närmare i tiden. I Östtyskland/Östberlin och i Baltikum vill man få bort kommuniststatyerna efter murens och senare Sovjets fall vilket man kan förstå. Men en hel del av dessa skickades till statyparker utanför städerna istället för att riva dem vilket är en bra kompromiss. Man bevarar de historiska kulturavlagringarna men inte nödvändigtvis i centrum av städerna. Synd att inte Hitlers rikskansli finns kvar det hade varit en stor sevärdhet idag att besöka.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-03-18 kl. 02:35.
Citera
2019-03-18, 02:33
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Solna stad har namnsatt en av gatorna kring Nya Karolinska efter den första disputerade kvinnan i Sverige Astrid Cleve:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Cleve

Hon var en svensk kemist, geolog och botanist som levde 1875 - 1968 och tilldelades professors namn 1955. Hon kan således kallas för en framstående och banbrytande kvinnlig akademiker alltså en riktig feministisk förebild. Tyvärr så finns det även en pikant detalj hos henne. Hon var övertygad nazist och var det fram till sin död:
Cleve benämnde sig själv nazist och beskrev Hitler i hyllande ordalag även efter andra världskriget.[4] Under en period var hon även skribent och aktieägare i tidningen Dagsposten.[5][6]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Cleve#Nazism

Naturligtvis har detta lett till protester och ifrågasättanden:

Mina judiska kollegor går på nazistens gata
Bakom mitt sjukhus går Astrid Cleves gata. Jag går i fotspåren av den första svenska kvinna som disputerade inom naturvetenskapen. Jag ska också disputera en dag.

I det där huset där sjuka blir friska finns en historia. Där jobbar människor av alla sorter; långa, korta, buttra, energiska. Envisa och uppgivna. Människor som tror på sig själva, på vetenskapen, på morgondagen. På Jesus och Mohammed. De är bajare, gnagare och judar.

Astrid Cleve avskydde judar. Hon var aktiv nazist och förnekade Förintelsen ända in i sin död. Människor på fotografier från förintelseläger avfärdade hon som attrapper. Nu går mina judiska kollegor på hennes gata. De finns, jag ser dem, de är inga attrapper.
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...ens-gata-24858

Hur kunde det bli så här? Har den rödgrönrosa vågen i Sverige helt förblindat oss? Är våra politiker så hypnotiserade av allt genustrams att de har tappat omdömet helt och hållet? Eller är detta en helt medveten linje med tanke på vad som händer i Skåne med SSU där?

De hade väl ingen annan att välja på som var förste kvinnlige professorn men det är väl ok så länge det är en kvinna. En kvinna får ha varit nazist, hon framställs ju som förste "feministen". Är inte det som hamnar under ordet: "mångfald".
Citera
2019-03-18, 02:45
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Kommuner som kallar sig för stad borde fråntas sina rättigheter och tvångsförvaltas av Nordkoreanska privata bordeller och namnändras till Bögköping.

Äntligen nån som plockar upp manteln efter BO Gavne
Citera
2019-03-18, 03:50
  #29
Medlem
Eftersom hon blev katolik i sina äldre dagar betyder det att hon avsade sig nazismen. Därför bör vi förlåta henne för hennes felsteg. Förlåta, det är vad en kristen gör. Hade hon dött nazist hade det varit en annan sak.
Citera
2021-10-21, 21:57
  #30
Medlem
DN har en artikel idag om professor Astrid Cleve, hängiven nazist och ”Hitlerdyrkare”, som förutom gatan även gett namn till en sal på Uppsala universitet. Salen bytte namn 2018, men efter namnbytet gick salen under namnet ”salen som inte längre ska kallas Cleve”. Och den gamla skylten togs inte ner förrän nu när DN ställde frågor om salen, kring tre år efter namnbytet.

https://www.dn.se/sverige/uppsala-un...ens-namnskylt/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback