Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-04, 06:21
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men eftersom bollen uppenbarligen påverkas av en kraft som drar den utåt i röret (centrifugalkraften),
Kan du berätta för mig varifrån du har fått din kraftiga aversion mot att lära dig saker innan du öppnar käften?

(Centrifugalkraften är ingen riktig kraft)
Citera
2018-12-04, 06:30
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Enligt det du har lärt dig ja. Men nu diskuterar vi hur det verkligen fungerar, och då behövs exempel från verkligheten.
Om två personer bryter arm, och den ena är på väg att vinna, alltså sakta trycker ner den andres hand. Är kraften från den vinnande handen mot den förlorande handen, då lika stor som kraften från den förlorande handen mot den vinnande handen?
Här ska du få ett annat experiment du kan göra själv. Ta två identiska fjädrar och sätt ihop dem. Försök sedan att pressa ihop fjädrarna på så sätt att den ena fjädern komprimeras mer. Det är ungefär lika lätt som att få dig att förstå någonting.
Citera
2018-12-25, 18:54
  #63
Medlem
Jag hittar inget i reglerna om necro-posting so here goes:

Jag tänkte komma tillbaka till denna tråden och se om TS hade utfört de experiment vi talat om.
Till min stora förskräckelse får jag se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
...jag har INTE för avsikt att genomföra några verkliga experiment...

Det är inte mycket här i världen som har hänt/blivit bättre/etc för att folk sitter och fnular på rummet och sen säger "Det har var verkligen superintressant; jag kommer inte göra någonting med detta".

Andra trådeltagares dömmande ton mot TS åsido, Du (TS) verkar vara en slapp jävel som inte har något egentligt intresse i dessa frågor. Det måste vara plågande att känna att man har en superidé och sen bara kasta ut den på gatan som en spann med träck.
Citera
2018-12-25, 20:28
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Jag hittar inget i reglerna om necro-posting so here goes:

Jag tänkte komma tillbaka till denna tråden och se om TS hade utfört de experiment vi talat om.
Till min stora förskräckelse får jag se nedan:



Det är inte mycket här i världen som har hänt/blivit bättre/etc för att folk sitter och fnular på rummet och sen säger "Det har var verkligen superintressant; jag kommer inte göra någonting med detta".

Andra trådeltagares dömmande ton mot TS åsido, Du (TS) verkar vara en slapp jävel som inte har något egentligt intresse i dessa frågor. Det måste vara plågande att känna att man har en superidé och sen bara kasta ut den på gatan som en spann med träck.

Jag har ju gjort något med den här idén, genom att jag har skrivit om den här på Flashback. Men eftersom så få är intresserade av den, så vill jag fokusera på annat. Och jag har INGA resurser till att experimentera, även om viljan hade funnits.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-12-25 kl. 20:35.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback