Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 14:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Fråga!
Varför är det så illa?
Har hållt på det viset i 6 mån innan kroppen började säga ifrån

Du får näringsbrist när du inte äter varierat. Tror man kan ta 6mån med en nypa salt då det är svårt att säga när du började få brist. Försök äta varierat varje dag så blir kroppen mer hälsosam.
Citera
2018-11-18, 14:46
  #14
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du får näringsbrist när du inte äter varierat. Tror man kan ta 6mån med en nypa salt då det är svårt att säga när du började få brist. Försök äta varierat varje dag så blir kroppen mer hälsosam.


Jag försöker göra det nu tillsammans med järntabletter som jag fått utskrivna.
Kroppen tar dock tid att anpassa sig igen tror jag.

Sant! Det är svårt att förutsäga när jag fick bristen
Citera
2018-11-18, 15:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Jag försöker göra det nu tillsammans med järntabletter som jag fått utskrivna.
Kroppen tar dock tid att anpassa sig igen tror jag.

Sant! Det är svårt att förutsäga när jag fick bristen

Det är bra.
Laga mat genom recept är ett enkelt sätt att variera kosten. Då tvingas man köpa flera ingredienser.
Citera
2018-11-18, 15:45
  #16
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är bra.
Laga mat genom recept är ett enkelt sätt att variera kosten. Då tvingas man köpa flera ingredienser.


En fråga?
Borde inte läkare mäta B12 och ferratin vid lågt järnvärde?
Citera
2018-11-18, 19:20
  #17
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
En fråga?
Borde inte läkare mäta B12 och ferratin vid lågt järnvärde?
Det där är nog bättre att rådfråga en läkare eller sjuksköterska om än att ställa till någon utan adekvat utbildning på ett nätforum. Ring 1177, vettja.
Citera
2018-11-19, 08:39
  #18
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det gör du på din beskrivning. Keso, kvarg och ägg är en alldeles för begränsad kost. Det är inte bara järn du kommer få brist på. Men just järn är konstigt, det finns ju i ägg.

Absolut att det finns ett helt okej järnvärde i ägg. Men på tok för lite för att täcka upp dagsbehovet. Ett ägg innehåller ungefär 0,6 mg järn.

En vuxen människas dagsbehov är lägst 9 mg järn hos en vuxen människa. https://www.livsmedelsverket.se/livs...ineraler1/jarn

TS skulle alltså behöva mula sig ganska många ägg per dag för att täcka dagsbehovet av järn.
Citera
2018-11-19, 21:28
  #19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Absolut att det finns ett helt okej järnvärde i ägg. Men på tok för lite för att täcka upp dagsbehovet. Ett ägg innehåller ungefär 0,6 mg järn.

En vuxen människas dagsbehov är lägst 9 mg järn hos en vuxen människa. https://www.livsmedelsverket.se/livs...ineraler1/jarn

TS skulle alltså behöva mula sig ganska många ägg per dag för att täcka dagsbehovet av järn.

Oj, dålig kolla av mig, trodde det var rätt mycket mer i än så. Men när man steker i gjutjärnspanna dessutom...
Citera
2018-11-20, 06:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
En fråga?
Borde inte läkare mäta B12 och ferratin vid lågt järnvärde?

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det där är nog bättre att rådfråga en läkare eller sjuksköterska om än att ställa till någon utan adekvat utbildning på ett nätforum. Ring 1177, vettja.

Stämmer bra. Kolla med läkaren.
Citera
2018-11-22, 23:26
  #21
Medlem
Jag är blodgivare och fick för några år sedan pausa blodgivningarna nästan ett år pga ett väldigt lågt s-ferritin-värde. Jag fick då berättat för mig att s-ferritin är ett mått på kroppens depåer av järn. Och med hjälp av dessa depåer håller kroppen uppe blodvärdet i det längsta innan det järnbristen börjar visa sig. Dvs man kan ha gått väldigt länge med för lågt järnintag innan det ens börjar visa sig på HB vid en vanlig hälsoundersökning eller ännu värre, symptom. Så att TS "bara" haft järnbrist i ett halvår, nja...

Mitt HB var hela tiden bra men depåerna var så låga att blodcentralen övervägde att skicka remiss om utredning för div otrevligheter. Vi kom fram till att jag skulle se över kosten, käka järntabletter och komma på regelbundna ferritin-test tills värdena blev bra igen. Så nu får jag fortsätta rädda liv
__________________
Senast redigerad av bmbamse 2018-11-22 kl. 23:28. Anledning: Stavning
Citera
2018-11-23, 00:42
  #22
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Ska köpa multivitamin

Frågan är vad mina B12 och ferratin värden ligger på. Borde inte läkarna checkat detta också?

Fick bara veta mitt järnvärde

Du har inte B12-brist.
Citera
2018-11-26, 20:23
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Hej

Jag har lågt järnvärde men normalt HB.
Har ändå tränat och löpt. Jag äter väldigt kaloriesnålt. Bara kvarg och keso samt ägg

Blir uppläxad av läkarna att äta bättre

Har en del symtom som visat sig med mitt låga järnvärde

Är det verkligen för lite mat?

Tacksam för svar
Med den kosten får du i dig exakt 0 mg C-Vitamin. Och alldeles för lite magnesium, zink, järn, kalium, B6, B3, B1.
__________________
Senast redigerad av Egon.Ramasotti 2018-11-26 kl. 20:26.
Citera
2018-12-10, 22:53
  #24
Medlem
Spenat är bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback