Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-18, 00:40
  #1
Medlem
DixieDs avatar
Hej

Jag har lågt järnvärde men normalt HB.
Har ändå tränat och löpt. Jag äter väldigt kaloriesnålt. Bara kvarg och keso samt ägg

Blir uppläxad av läkarna att äta bättre

Har en del symtom som visat sig med mitt låga järnvärde

Är det verkligen för lite mat?

Tacksam för svar
Citera
2018-11-18, 00:45
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Stek äggen i en gjutjärnsstekpanna så får du i dig järn.
Citera
2018-11-18, 00:47
  #3
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Stek äggen i en gjutjärnsstekpanna så får du i dig järn.


Har gjort det men ligger på järnvärde 6.
Får ostadighetskänsla ibland och läkarna skyller på att jag äter för dåligt
Citera
2018-11-18, 00:51
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Har gjort det men ligger på järnvärde 6.
Får ostadighetskänsla ibland och läkarna skyller på att jag äter för dåligt

Det gör du på din beskrivning. Keso, kvarg och ägg är en alldeles för begränsad kost. Det är inte bara järn du kommer få brist på. Men just järn är konstigt, det finns ju i ägg.
Citera
2018-11-18, 00:53
  #5
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det gör du på din beskrivning. Keso, kvarg och ägg är en alldeles för begränsad kost. Det är inte bara järn du kommer få brist på. Men just järn är konstigt, det finns ju i ägg.


Tyckte också det! Dock visade det sig i blodet att jag gått i järnvärde på 6. Hemoglobin var ok.

Vad mer kan sjunka som man kan tipsa läkarna om?

Enligt läkarna kan järnvärdet sjunka om man äter mycket kvarg samt tränar extremt hårt
Citera
2018-11-18, 01:39
  #6
Medlem
Multivitamin (främst för att få vitamin A) + c-vitamin + järntabletter. C och A hjälper med upptaget.

Om jag vore du så skulle jag stoppat i mig 1 multivitamin + stora mängder c-vitamin + stora doser järn och se vad som händer.
Citera
2018-11-18, 01:55
  #7
Medlem
Bordellmoderns avatar
Käka lite lever nån gång i veckan. Bara steka en klick och vräka i sig vid sidan om. Eller dra på lite leverpastej på en macka, dra i dig en apelsin så blir det bättre.


Läs på lite om kost också. Skadar det att lägga lite mer energi på din diet?
Citera
2018-11-18, 07:19
  #8
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Multivitamin (främst för att få vitamin A) + c-vitamin + järntabletter. C och A hjälper med upptaget.

Om jag vore du så skulle jag stoppat i mig 1 multivitamin + stora mängder c-vitamin + stora doser järn och se vad som händer.

Ska köpa multivitamin

Frågan är vad mina B12 och ferratin värden ligger på. Borde inte läkarna checkat detta också?

Fick bara veta mitt järnvärde
Citera
2018-11-18, 10:52
  #9
Medlem
vill putta in och säga att jag i många års tid haft en rejäl järnbrist (under 9 i ferritin) men normalt HB (lägre gränsen men runt 120) och fått intravenösa droppinjektioner för järndepån men kroppen fortsätter återgå till under 9 gång på gång. Alla innefattar inte "snittvärdet" så det är inte säkert du kan få upp din järnnivå och det är inte farligt så vida du inte lider av det förstås. lycka till!

Ps järntabletter finns receptfritt i massor på apoteket, ska även ha kommit ut en nyare sort med en fettkapsel runt som inte ska påverka tarmsystemet med diaree osv
Citera
2018-11-18, 11:17
  #10
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
vill putta in och säga att jag i många års tid haft en rejäl järnbrist (under 9 i ferritin) men normalt HB (lägre gränsen men runt 120) och fått intravenösa droppinjektioner för järndepån men kroppen fortsätter återgå till under 9 gång på gång. Alla innefattar inte "snittvärdet" så det är inte säkert du kan få upp din järnnivå och det är inte farligt så vida du inte lider av det förstås. lycka till!

Ps järntabletter finns receptfritt i massor på apoteket, ska även ha kommit ut en nyare sort med en fettkapsel runt som inte ska påverka tarmsystemet med diaree osv

Tack för svar!
Jag har fått tabletter utskrivna. Jag fick problem med svår yrsel i början, huvudvärk, trötthet osv.

Jag har fått brev ifrån läkaren att jag måste återkomma om 3 mån när jag är klar med tabletterna
Citera
2018-11-18, 12:24
  #11
Medlem
Vad är målet med din träning. Tränar du hårt?

Keso, kvarg och ägg? Mer illa kan det nog inte bli. Ägg är säkert ett av de bästa livsmedlen som finns, men det där är illa... Att träna på det är ännu mer illa.
Citera
2018-11-18, 12:59
  #12
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad är målet med din träning. Tränar du hårt?

Keso, kvarg och ägg? Mer illa kan det nog inte bli. Ägg är säkert ett av de bästa livsmedlen som finns, men det där är illa... Att träna på det är ännu mer illa.


Fråga!
Varför är det så illa?
Har hållt på det viset i 6 mån innan kroppen började säga ifrån
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback