Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-26, 06:54
  #13
Medlem
krautbrains avatar
Så jag har faktiskt kommit en bit på vägen gällande detta. Tänkte förmedla mina erfarenheter om någon annan användare sitter i liknande båt. Ett steg var faktiskt att skapa den här tråden. Jag fick skriva av mig på ett ställe jag visste att folk skulle läsa det jag skrev men samtidigt så slapp jag den censurering som uppstått om jag tagit upp det IRL med någon. Bestämde mig även för att tråden inte skulle handla om mina känslor var befogade. Det är en återvändsgränd, om man vill kunna släppa och gå vidare, att börja inta någon form av försvarsställning när man blir ifrågasatt. Jag var ärlig i mina intuitioner att vilja gå vidare, att inte söka någon offerroll.

Cirka två månader efter jag skrivit den här tråden så låg jag och inte kunde sova, tyvärr en vanlig företeelse. Tankar som for. Kom in på det jag hade varit med om. Tänkte på ansvarig personer och hatet började bubbla upp. Men det avbröts av en insikt. Att människor har ett eget ansvar för hur dom vill leva och va. Det är inte mitt ansvar att försöka förändra dessa människor eller övertyga dom om deras fel. Varje människa får lyssna till sen egen moral och sitt eget hjärta och handla därefter. Det ansvaret ligger hos dom. Även fast jag själv nu råkade bli drabbad av deras brister så förändrade den insikten mig i förhållande till dessa personer. Eller inte bara till dessa personer utan människor med låg moral överlag.

Insikten har jag haft med mig i några månader nu. Den satte sig. Jag kan fortfarande bli arg och svära när jag tvingas att arbeta med efterspelen av det dom har ställt till med. Men det slutar där. Inget ältande övrig tid. Jag känner mig nöjd med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback