Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-22, 17:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustigeLukas
Dumheter. Om din teori skulle stämma skulle norrmän generellt vara lika rika/fattiga som svenskar. Så är inte fallet - det blir långt mycket mer kvar i plånboken och konsumeras betydligt mer i Norge.

Ja det stämmer men många har också gjort bostadskarriär. Detta blir svår för TS iaf till en början.
Citera
2018-11-22, 20:46
  #14
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja det stämmer men många har också gjort bostadskarriär. Detta blir svår för TS iaf till en början.

Detta gäller väl främst största städer och framför allt Oslo?
Ju länge ifrån Oslo desto mer rimliga blir priserna. Har ökat där också, dubblats på 10-15 år, kanske men det följer väl samma mönster som Sverige pådrivet av låga räntor.
Citera
2018-11-22, 20:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Detta gäller väl främst största städer och framför allt Oslo?
Ju länge ifrån Oslo desto mer rimliga blir priserna. Har ökat där också, dubblats på 10-15 år, kanske men det följer väl samma mönster som Sverige pådrivet av låga räntor.

Visst. Men Även utanför Oslo som tex rund Gardemoen har priserna skenat. Har för mig att priserna rund gränsen till Svinnesund har ökat markant också. Billigt är det till exempel mot gränsen till charlottenberg.
Citera
2018-12-11, 12:22
  #16
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Haha nej bara tullavgifter och moms. Bilar straffskattas riktigt hårt i Norge (om det inte är elbil). Därför en ny Volvo XC90 startar på 1 miljon kr i Norge men kostar under 600k i Sverige.

Du har rätt att använda din bil i ett år, sen finns möjlighet att söka om ett till år. Från EU-domstolen.

Elbil (= Tesla Model S) är billigare i Norge. Man betalar inte MVA.
__________________
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2018-12-11 kl. 12:24.
Citera
2018-12-11, 19:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Bakgrunden är att jag pendlar till arbete i Norge sedan några år. Familj i Sverige. Veckopendlar till gränskommun i Sverige, så skattar i Sverige. Har tankar på att sälja huset och flytta hela familjen till staden jag arbetar.

Fördelar:
Avsevärt lägre skatt. Kommer ha drygt 7000 kr mer netto/mån enligt mina beräkningar
Bättre framtidsutsikter i Norge (starka statsfinanser, färre samhällsproblem)
Bättre villkor för föräldraledighet om både fru och jag jobbar i samma land

Nackdelar:
Får inte ha svenskreggad bil, får ge upp drömmen om en sportig bil
Ingen motsvarighet till ISK i Norge
Högre ränta på huslån
Inget Rot-avdrag
Det mesta kostar något mer

Saker som inte påverkas:
Bostäder ligger på samma prisnivå ungefär
Kan åka till Sverige ibland för storhandling
Får liknande restid till jobbet

Har ni något att tillägga som jag missat?
Vet att

Köp ett fiskespö och en elbil, hade varit smidigt om du hade kunnat behålla ditt hus där du kan bunkra upp förnödenheter så att du inte måste åka ner till Tyskland hela vägen varje gång du vill ha alkohol och tobak; varje gång du åker till Sverige för att handla mat så kan du plocka med dig en full ranson alkohol/tobak på hemvägen.
Elbil här känns iaf som en vinnare då el som framdrivningsmedel är avsevärt billigare än dom gamla "dinosaurierna".

Även om du kanske inte bor på bästa platsen för fiske så är det oftast helt ok fiske var man än bor i Norge, sen så kommer man ut i naturen.

Fast bor du östfold så behöver man kanske inte åka ner till Tyskland, Color line fungerar väl helt ok om man bara vill få tag på lite alkohol.
Citera
2018-12-11, 21:23
  #18
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Du har rätt att använda din bil i ett år, sen finns möjlighet att söka om ett till år. Från EU-domstolen.

Elbil (= Tesla Model S) är billigare i Norge. Man betalar inte MVA.

Såpass länge ja, då var det inte så illa.
Antar att alla papper ska vara på plats innan man börjar köra dock
Citera
2018-12-17, 18:56
  #19
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Du har rätt att använda din bil i ett år, sen finns möjlighet att söka om ett till år. Från EU-domstolen.

Elbil (= Tesla Model S) är billigare i Norge. Man betalar inte MVA.

Det gäller vell inte när du skriver dig i Norge?
Citera
2018-12-17, 20:14
  #20
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Fördelar:
Avsevärt lägre skatt. Kommer ha drygt 7000 kr mer netto/mån enligt mina beräkningar
Bättre framtidsutsikter i Norge (starka statsfinanser, färre samhällsproblem)
Bättre villkor för föräldraledighet om både fru och jag jobbar i samma land

Nackdelar:
Får inte ha svenskreggad bil, får ge upp drömmen om en sportig bil
Ingen motsvarighet till ISK i Norge
Högre ränta på huslån
Inget Rot-avdrag
Det mesta kostar något mer

Saker som inte påverkas:
Bostäder ligger på samma prisnivå ungefär
Kan åka till Sverige ibland för storhandling
Får liknande restid till jobbet

Har ni något att tillägga som jag missat?
Vet att
Det finns ingen motsvarighet till ISK nej. När du flyttar till Norge kommer den göras om till ett vanligt AF-konto genom Avanza. Dock kommer den förvandlas tillbaka till ett ISK om/när du folkbokför dig i Sverige igen. Du kan alltså välja att inte göra uttag under tiden i Norge. Teoretiskt skulle du nog kunna flytta till Sverige bara för att tömma ISK'n mot en låg schablonbeskattning av hela portföljen.

Kapitalförsäkring däremot är en gråzon. Om du har en genom Avanza får du behålla den med exakt samma villkor efter en flytt utomlands, dock inte öppna någon ny. Är väl 1% skatt på KF som dras som vanligt. Jag sparar i min sådan här i Norge.

Du glömmer nackdelar:
Svindyr plats på dagis för barn. Typ 3000 KR/per unge.
Vet dock inte om du har småbarn.

Ingen mat i skolorna erbjuds, det kommer kosta dig ganska mycket extra. Om du får 7.000 KR lägre i inkomstskatt kommer det ätas upp av dagisplats och skolmat om du har barn.

Fördelar du glömt:
Inkomst av kapital är 22% mot Sveriges 30% (från och med 2019).
Betydligt bättre sjukvård, med fastläkare och utan köer.
Bättre A-kassa om du skulle bli arbetslös och är höginkomsttagare. Upp till 370K/nok per år.
Citera
2018-12-17, 22:34
  #21
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det finns ingen motsvarighet till ISK nej. När du flyttar till Norge kommer den göras om till ett vanligt AF-konto genom Avanza. Dock kommer den förvandlas tillbaka till ett ISK om/när du folkbokför dig i Sverige igen. Du kan alltså välja att inte göra uttag under tiden i Norge. Teoretiskt skulle du nog kunna flytta till Sverige bara för att tömma ISK'n mot en låg schablonbeskattning av hela portföljen.

Kapitalförsäkring däremot är en gråzon. Om du har en genom Avanza får du behålla den med exakt samma villkor efter en flytt utomlands, dock inte öppna någon ny. Är väl 1% skatt på KF som dras som vanligt. Jag sparar i min sådan här i Norge.

Du glömmer nackdelar:
Svindyr plats på dagis för barn. Typ 3000 KR/per unge.
Vet dock inte om du har småbarn.

Ingen mat i skolorna erbjuds, det kommer kosta dig ganska mycket extra. Om du får 7.000 KR lägre i inkomstskatt kommer det ätas upp av dagisplats och skolmat om du har barn.

Fördelar du glömt:
Inkomst av kapital är 22% mot Sveriges 30% (från och med 2019).
Betydligt bättre sjukvård, med fastläkare och utan köer.
Bättre A-kassa om du skulle bli arbetslös och är höginkomsttagare. Upp till 370K/nok per år.

Väldigt bra synpunkter.

Vet du om det är unikt för Avanza eller gäller det alla KF?

Dagis verkar kosta 2000kr mer per barn (inkl mat) 3300 vs 1300 kr/mån för 11 mån (räknade jag kursen 1:1). Sen ser det ut som att man kan göra någon form av avdrag upp till 25k för första barnet och 15k för nästa.
Citera
2018-12-18, 01:07
  #22
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Det gäller vell inte när du skriver dig i Norge?

Absolut. https://www.skatteetaten.no/person/u...registrertbil/
Citera
2018-12-18, 10:36
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Man får, men det kostar.
En standard beg bil kan kosta 70-150k.

Hos tullverket i Norge kan man beräkna vad det kostar.

Edit: Gjorde en snabb beräkning på min 520d touring xdrive från 2014. 137000 i avgift och 50000 moms, norska kronor. Så ungefär lika mycket som den är värd i Sverige beg.
Lite oklart här.
När jag veckopendlade så hade jag visserligen inget boende alls i Sverige utan åkte bara "hem".
Men jag körde min svenska bil, olagligt i Norge.
Frågan här är om du veckopendlar eller dagpendlar under veckorna.
Att jag ens nämner detta beror på att du riskerar att stå utan bil om polisen/tullen får för sig att granska dig.
Nu minns jag inte reglerna men det var något om antal veckodagar som bilen var i Norge. Kan även vara gamla regler.

Även löner är förändrade mot när jag bodde där.
Jag fick det att gå riktigt plus genom billigt boende samt att jag köpte all "lyx" i Sverige.
Eftersom ni är två så får ni två inkomster som delar på många utgifter. Kunde jag sanera min ekonomi med att bära alla kostnader på en inkomst så bör ni få det riktigt bra i Norge.
Däremot bör du släppa tanken på en statusbil. Den är bara korkad o vill du verkligen ha en så kan du kanske ställa den hos en anhörig i Sverige o bruka den som sommarbil eller liknande.

Fördelen med Norge är inte när man bor där utan när man flyttar hem.
Jag flyttade dit med ett berg av skulder o i dag är jag skuldfri. Inte nog med det så blev det ekonomiska livet ett plus för mig nu när jag blivit äldre. Att ha en löjligt bra ekonomi kan jag tacka mina Norska år för.
Citera
2018-12-18, 19:42
  #24
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Väldigt bra synpunkter.

Vet du om det är unikt för Avanza eller gäller det alla KF?

Dagis verkar kosta 2000kr mer per barn (inkl mat) 3300 vs 1300 kr/mån för 11 mån (räknade jag kursen 1:1). Sen ser det ut som att man kan göra någon form av avdrag upp till 25k för första barnet och 15k för nästa.
Vet inte hur det ser ut hos andra banker än Avanza, nej. Ring/maila och fråga vad som kommer hända med din kapitalförsäkring vid utlandsflytt?

Japp, såg att du kunde göra ett "fradrag" på 25.000 KR för första barnet. Det är ju ett helt vanligt skatteavdrag, därför får du tillbaka 22% av avdraget på ditt skatteoppgjør. Blir fortfarande cirka 34.000 NOK per år för en dagisplats efter avdraget.

Sen är det helt säkert värt pengarna. Hade också hellre satt mina framtida barn på dagis och skola i Norge än i Sverige.

En annan fördel som jag kom på nu när vi pratar är om du skall starta en enskild firma. Du slipper nämligen egenavgift i Norge på vinsten (i Sverige är den 28% typ). Blir väldigt stora pengar även på liten omsättning. Arbetsgivaravgiften på aktiebolag är också 14,1% mot Sveriges 31% om man skall starta ett Aksjeselskap i framtiden och anställa sparar man enorma pengar. Även lönerna är högre i Norge eftersom arbetsgivaravgiften inte är ett rån för arbetsgivaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback