Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 22:29
  #13
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur vet hon då att generatorn behöver bytas?

Hur som, det är som andra har sagt en generator på bilden på kartongen så vitt jag kan se.

Hur hon fick reda på det vet jag faktiskt inte. Tack, hoppas det är enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rola2
Enklast är att titta noga o komma ihåg hur den gamla sitter o hur elen är koppad

Tack, jag återkommer imorgon OM jag står där som en liten tös och inte förstår någonting. Men det måste bytas och det skulle kännas bra att lyckas, så man känner sig manlig och får lite cred. Att jag eventuellt får hjälp med diverse från Flashback det vet inte hon, men ni vet, så tack på förhand
Citera
2018-11-18, 00:22
  #14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Tydligen ska något på bilen bytas... Den här ska på, vad är det?


https://minfil.com/q3U5w9l5b2/20181117_132821_1_jpg

Generator och när den ska på så ta foton på hur den gamla sitter / är kopplad.
Kolla även fästen och sladd så att det ser ut att vara liknande.

Lycka till!
Citera
2018-11-18, 00:55
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Googla "youtube alternator# och bilmodellen och välj videor så ser man hur det ska görasEngelska oftast.

En generator sitter fast i motorblocket med en skruv som den även vridas lite på.
Sen behövs en rem och en spännare till remmen. Det är här det börjar bli svårt utan att veta bilmodell.

På äldre bilar spände man remmen manuellt genom att vrida den på fästskruven och sen låsa den med en annan skruv. På nyare bilar används en automatisk fjäderbelastad spännare som spänner remmen utan att generatorn behöver vridas.
Citera
2018-11-18, 01:29
  #16
Medlem
jah_man2s avatar
Du menar alltså att varningslampan för laddningsfel tändes i din frus bil,varvid hon köpte en ny generator som hon vill att du med begränsade mekaniska kunskaper att du byter?

Som svar på din fråga vad bilden föreställer så citerar jag Humbug's signatur; Det föreställer en falasträtknapas.
Citera
2018-11-18, 08:48
  #17
Medlem
Är generatorn lättillgänglig och demontera på bilen så kolla på att det inte räcker med att byta laddningsregulator.

Förövrigt om du nu tänker själv byta generator så koppla loss pluspolen på bilbatteriet, alternativ så tejpar du för pluspolen på generatorn när du skruvat av den utan att komma åt någon metalldel på bilen. Anledningen är att du inte ska kortsluta något.
Pluspolen är den högre upp märkt "instruktionsbok +" https://www.europaparts.com/media/ca...3023c-back.jpg
Citera
2018-11-18, 10:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Hon vet inte vad det är, hon sa att saken på bilden skulle bytas bara.
Haha, hon kan inte ens slå i en spik, men jag tar hand om det för att visa mig macho
I övrigt tycker jag att det där med jämställdhet mellan män och kvinnor kan fara rakt åt helvete.
Bilmärke säger jag helst inte då jag inte vill lämna för många outningar om mig själv.
Spelar ingen roll vad det är för bil så länge du inte vill ha mektips.
Men sätena hör till en Volvo S40/V50 o en bil utan generator är inte körbar. Så, varför outar du din frus bil?
Att byta generator är skitlätt. Det svåra kan vara att komma åt samt att få loss den gamla samt få dit den nya.
Sedan skiljer det sig från bil till bil med. En Volvo med B18-motor är bara tre skruv samt ett spett som behövs.
Citera
2018-11-18, 10:23
  #19
Medlem
Det här gjorde min dag!!
Ta inte illa upp, men vilken sjukt rolig tråd.
En som ingenting kan får råd av andra som inte vet någonting!!!
Tack alla ni, dagen vände från trött och seg till pigg och solig

(någon kunde men, med tanke på frågeställningen, orkade inte ens försöka förklara)
Lämna in bilen, annars blir det dyrt för dig....
Citera
2018-11-18, 10:26
  #20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Är generatorn lättillgänglig och demontera på bilen så kolla på att det inte räcker med att byta laddningsregulator.

Förövrigt om du nu tänker själv byta generator så koppla loss pluspolen på bilbatteriet, alternativ så tejpar du för pluspolen på generatorn när du skruvat av den utan att komma åt någon metalldel på bilen. Anledningen är att du inte ska kortsluta något.
Pluspolen är den högre upp märkt "instruktionsbok +" https://www.europaparts.com/media/ca...3023c-back.jpg
För att minimera risken för kortslutning ska man ta av minuspolen på batteriet.
Citera
2018-11-18, 11:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
För att minimera risken för kortslutning ska man ta av minuspolen på batteriet.


Ja helt rätt, skrev fel från batteri.
Citera
2018-11-18, 13:28
  #22
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Ha ha hur svårt kan det vara, att byta kartongen klarar ju vilken pappskalle som helst!

Nej men seriöst, är den här tråden på riktigt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback