Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 18:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Varför inte isåfall bli programmerare istället för att läsa teknisk fysik och efter examen ha jobb som programmerare?

Om man programmerar maskiner som ska interagera med den riktiga världen där fysikens lagar gäller kan det vara bra att kunna fysik. Tror inte direkt att dom sitter och programmerar tv-spel utan det är förmodligen inbyggda system, simuleringar eller liknande.
Citera
2018-11-18, 20:02
  #26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag ser till att så mycket som möjligt av offentliga medel (pengar) tillfaller min uppdrags/arbets-givare (riskkapitalist) med minsta möjliga insats från mitt håll.
Jag och mina medarbetare är övervägande civ.ing!
Citera
2018-11-18, 20:28
  #27
Medlem
nordicwraths avatar
En ingenjör är ett högst matematiskt och tekniskt kunnig person. Om du ska bygga en bro så är det ingenjörerna som ska tänka ut hur man skall bygga bron, är man datoringenjör så kanske du tänker ut hur en mjukvara skall programmeras och hur koden skall se ut. Så oavsett inriktning så är principen detsamma.
Citera
2018-11-18, 20:37
  #28
Medlem
idiamindadas avatar
Vad gör en ingenjör?

Under skoltiden:

piskar sig med oändliga kurser som hållf, termodynamik, matte, numeriska metoder..

På jobbet:

Pillrar med exel, använder på fyra räknesätten, slösurfar.

När Herr ingenjör blivit lite senior sitter han och rapar svar som är rätt. Det har han lärt sig. Folk nickar jakande och tycker han är Killen i Grillen. Man blir som en skådespelare som lärt sig droppa rätt repliker vid rätt tillfälle. En bekväm och bra födkrok. Rekommenderas.
Citera
2018-11-18, 21:08
  #29
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Ingenjörer gör inte så mycket nyttigt för människans utveckling förutom att tro sig själva vara högre intelligenta än andra människor för att de har lyckats orka sig igenom en onödig utbildning och dragit sig in i studielånsträsket. Sen drar dem på sig mer lån eftersom de är giriga människor som ser pengar som det enda värdiga med livet!

Inte många rätt där...
Du kanske har en mobiltelefon ? Vem har utvecklat den ? Jo en ingenjör !
Man behöver inte vara jätteintelligent för att få studera.
Mina studielån betalade jag av första året efter examen.
Jag studerade och jobbar enbart med detta för att det är jättekul (pengar var aldrig viktigt).
Citera
2018-11-18, 22:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vad gör en ingenjör?

Under skoltiden:

piskar sig med oändliga kurser som hållf, termodynamik, matte, numeriska metoder..

På jobbet:

Pillrar med exel, använder på fyra räknesätten, slösurfar.

När Herr ingenjör blivit lite senior sitter han och rapar svar som är rätt. Det har han lärt sig. Folk nickar jakande och tycker han är Killen i Grillen. Man blir som en skådespelare som lärt sig droppa rätt repliker vid rätt tillfälle. En bekväm och bra födkrok. Rekommenderas.
Och ändå går företagen framåt och tar fram nya bättre produkter så nått måste göras rätt.
Citera
2018-11-18, 23:11
  #31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Och ändå går företagen framåt och tar fram nya bättre produkter så nått måste göras rätt.
Idi överdriver kanske en smula. Men det känns så ibland.
Citera
2018-11-18, 23:22
  #32
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Och ändå går företagen framåt och tar fram nya bättre produkter så nått måste göras rätt.
Jag gissar på att vissa civilingenjörer i tråden är av typen som hade enkelt i skolan men i övrigt är lika värdeskapande som vilken soffliggare som helst..
Citera
2018-11-19, 00:10
  #33
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
En ingenjör är ett högst matematiskt och tekniskt kunnig person. Om du ska bygga en bro så är det ingenjörerna som ska tänka ut hur man skall bygga bron, är man datoringenjör så kanske du tänker ut hur en mjukvara skall programmeras och hur koden skall se ut. Så oavsett inriktning så är principen detsamma.
Du är inte ingenjör antar jag?

För att svara på TS. Möten, Excel, gör tester, skriver rapporter. Helt ok jobb, kul emellanåt, men behöver fan inte 5 år utbildning för det. Hade hellre haft 2 år extra i arbetslivet. Hade varit mer värt och roligare (men mindre slappt).

Masterstudier borde egentligen vara reserverat för en elit (säg 25% betygstoppen varje årskurs), och den studietiden borde vara mycket mer intensiv.

Glad att jag inte tog lån även om det är förmånliga villkor.
__________________
Senast redigerad av tarsier 2018-11-19 kl. 00:15.
Citera
2018-11-19, 00:43
  #34
Medlem
Teknisk Fysik tillsammans med Teknisk Matematik finns inte utanför Sveriges gränser, det är ett påhitt av det svenska samhället. Du kan likaväl gå kandidatprogrammet i fysik eller matematik istället och läsa en vettig master.
Citera
2018-11-19, 09:20
  #35
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Du är inte ingenjör antar jag?

För att svara på TS. Möten, Excel, gör tester, skriver rapporter. Helt ok jobb, kul emellanåt, men behöver fan inte 5 år utbildning för det. Hade hellre haft 2 år extra i arbetslivet. Hade varit mer värt och roligare (men mindre slappt).

Masterstudier borde egentligen vara reserverat för en elit (säg 25% betygstoppen varje årskurs), och den studietiden borde vara mycket mer intensiv.

Glad att jag inte tog lån även om det är förmånliga villkor.

Har precis börjat läsa 😬😂. Vilken inriktning gick du? Jag har redan jobbat som IT support/tekniker/t om konsult i flera år och gjorde det som det låter som att du gör utan att ha gått klart gymnasiet (jag var en sån där unge som programmerat datorspel sedan 11 års ålder, så jag fick jobb hos en släktings kompis så visste att jag var duktig inom datorer). Jag är glad att jag tagit mig i kragen och gått tillbaka till plugget dock, jag tycker matte är kul och är duktig på det och jag känner att jag kommer kunna knappa sjukt mycket bättre kod när jag är klar än tidigare med bara matte A I bagaget.
Citera
2018-11-19, 15:23
  #36
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Om du har social kompetens och ingenjörsutbildning kan du göra det mesta, men i 95% av fallen utesluter det ena det andra

Känner en kille (gammal skolkompis) som relativt nyligen blivit färdig med teknisk fysik. Så som du beskriver det är ju klockrent. Jag är själv grymt osocial men kan iaf fejka social kompetens hjälpligt. Han är på en helt annan nivå (även om jag uppfattade honom som trevlig och vi kom bra överens under skoltiden var det inte den uppfattning de flesta andra verkade ha).

Väldigt "speciell" om jag får uttrycka mig milt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback