Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 18:25
  #13
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Den svarar bra, märker dock om jag sovit dåligt och slarvat med kosten en period. Kanske hade den svarat bättre med annat upplägg, vet jag ju inte, detta är dock ett sätt jag tycker är roligt att träna och så länge det får mig att gå till gymmet är jag nöjd. Mitt mål är inte att maximera eller optimera muskeluppbyggnad, det får ta den tid det tar.

I feel you!
Citera
2018-11-17, 18:25
  #14
Medlem
Hardstekts avatar
Jag tror inte det går att träna optimalt. Men om du sköter det över tid så tro jag inte det är ett problem så länge som du äter tillräckligt med kalorier.

Problemet med att träna 7 dagar i veckan är att det ökar risken att man tröttnar och lägger av.
Citera
2018-11-17, 18:41
  #15
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag tror inte det går att träna optimalt. Men om du sköter det över tid så tro jag inte det är ett problem så länge som du äter tillräckligt med kalorier.

Problemet med att träna 7 dagar i veckan är att det ökar risken att man tröttnar och lägger av.

Den risken tror jag inte existerar, för min del
Citera
2018-11-17, 20:45
  #16
Medlem
Killer-queens avatar
Varför inte två pass per dag ibland, det borde väl vara ännu bättre då?
Citera
2018-11-17, 20:55
  #17
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Varför inte två pass per dag ibland, det borde väl vara ännu bättre då?

Också ett alternativ, men den tiden har jag inte riktigt!
Citera
2018-11-18, 09:27
  #18
Medlem
DixieDs avatar
Jag tycker att du gör helt rätt men ibland behöver kroppen vila!

Jag ska göra på samma sätt! Jag ska träna 7 dagar i veckan. Jag ska åka på träningsläger.

Vissa gym erbjuder såna aktiviteter 👌🏼
Finns inget så vackert som träning
Citera
2018-11-18, 10:06
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeWak
Mån: bröst (12 set totalt), triceps (8 set totalt), utsida axlar (8 set totalt).
Tis: rygg (12 set totalt), biceps (8 set totalt), baksida axlar (8 set totalt).
Ons: axlar (ej baksida, 12 set totalt), vader (8 set totalt)
Tors: ben (12 set totalt), mage (8 set totalt)
Fre: bröst (12 set totalt), triceps (8 set totalt), vader (8 set totalt).
Lör: rygg (12 set totalt), biceps (8 set totalt), mage (8 set totalt).
Sön: ben (12 set totalt, ej vader).

Fridens liljor!

Hoppar över att diskutera allt det andra utan koncentrerar mig till själva schemat.
7 dagar är inga som helst problem om man är motiverad för det och varierar sig tillräckligt.
Du lägger mest mest vikt på överkroppen och mindre på ben. Det är väl inte helt optimalt egentligen, men det är väl upp till dig hur du gillar träna benen.
Sedan tycker jag också att det är lite för lite mage eller vad som går att träna.
Hur isolerat tränar du de olika övningarna? Det blir ju annars att du kommer träna dem 3 dagar i rad innan du går över till benen och låter dem vila.
Egentligen borde du väl ha ytterligare ett benpass och varför inte vaderna på samma dag? De kommer väl ändå bli lite tränade när du kör benen, alltså för lite vila.
Tror du borde köra samman några av de där passen som du kör kontraherande. Sedan ett benpass till beroende på hur länge du verkligen tränar dem om dagen, samt vaderna där, samt mer magövningar.
Citera
2018-11-18, 11:53
  #20
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Hoppar över att diskutera allt det andra utan koncentrerar mig till själva schemat.
7 dagar är inga som helst problem om man är motiverad för det och varierar sig tillräckligt.
Du lägger mest mest vikt på överkroppen och mindre på ben. Det är väl inte helt optimalt egentligen, men det är väl upp till dig hur du gillar träna benen.
Sedan tycker jag också att det är lite för lite mage eller vad som går att träna.
Hur isolerat tränar du de olika övningarna? Det blir ju annars att du kommer träna dem 3 dagar i rad innan du går över till benen och låter dem vila.
Egentligen borde du väl ha ytterligare ett benpass och varför inte vaderna på samma dag? De kommer väl ändå bli lite tränade när du kör benen, alltså för lite vila.
Tror du borde köra samman några av de där passen som du kör kontraherande. Sedan ett benpass till beroende på hur länge du verkligen tränar dem om dagen, samt vaderna där, samt mer magövningar.

På vilket sätt tycker du att fokus läggs mer på överkroppen? Med detta upplägg tränar jag bröst totalt 24 set per vecka, rygg totalt 24 set per vecka, axlar totalt 28 set per vecka (alla delar inkluderade), ben totalt 24 set per vecka. Utgår du ifrån antalet set så tränas benen lika mycket som resterande stora muskelgrupper. Jag tränar muskelgrupperna så isolerat som möjligt på hypertrofi-rundan och lite tyngre övningar såsom marklyft, bänkpress och liknande på den tyngre rundan.
Citera
2018-11-18, 11:59
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeWak
Där har vi ett annat alternativ på hur det kan se ut, snyggt! Hur många set per muskelgrupp brukar du få in per vecka med denna metod?
Runt 20-30 per pass, så antagligen 50-60 sets per vecka à muskelgrupp.
Citera
2018-11-18, 12:18
  #22
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeWak
Hallå där. Precis som topic lyder; träna 7 dagar i veckan, är det optimalt?

Innan ni börjar dumförklara mig, låt mig förklara hur jag tänker. Jag har styrketränat i ca 5 år med goda resultat. Under dessa år har jag tränat på olika sätt men varierat de senaste åren mellan tunga vikter/färre reps och lägre vikter/hypertrofi. Ponera att jag utför totalt 20 set per vecka för alla stora muskelgrupper, och totalt 14 set per vecka för de mindre.
Ett exempel på en veckas träningsschema hade då kunnat se ut såhär:

Mån: rygg (20 set totalt), biceps (7 set totalt), mage (7 set totalt).
Tis: bröst (20 set totalt), triceps (7 set totalt), axlar (20 set totalt).
Ons: ben (20 set totalt), mage (7 set totalt).
Tors: vila
Fre: biceps (7 set totalt), triceps (7 set totalt).

Detta är alltså ett exempel på hur en standard 4-split kan se ut. Träningspassen i fråga blir ganska långa.

Om jag har möjligheten till att träna alla muskelgrupper två gånger per vecka, där jag ena gången tränar lite mer åt hypertrofi-hållet, och andra gången lite tyngre, hade det kunnat funka? Låt säga att ett schema kan se ut på detta vis:

Mån: bröst (12 set totalt), triceps (8 set totalt), utsida axlar (8 set totalt).
Tis: rygg (12 set totalt), biceps (8 set totalt), baksida axlar (8 set totalt).
Ons: axlar (ej baksida, 12 set totalt), vader (8 set totalt)
Tors: ben (12 set totalt), mage (8 set totalt)
Fre: bröst (12 set totalt), triceps (8 set totalt), vader (8 set totalt).
Lör: rygg (12 set totalt), biceps (8 set totalt), mage (8 set totalt).
Sön: ben (12 set totalt, ej vader).

Med denna metod är tanken att ena rundan träna med lite tyngre vikter och färre reps - med fokus på styrka, och med lite lättare vikter och fler reps andra rundan. Antalet set per muskelgrupp ökar med totalt 4 på de större musklerna och 2 på de mindre, per vecka. Kroppen får alltså minst 48h vila innan man tränar samma muskel igen. Vad tror ni om detta? Det är en tanke som slagit mig, och nu när jag fått lite tid över (pga studier) så funderar jag på att prova något i denna stil.
Jag personligen tror att det kan resultera i att passen ger mer, eftersom att fokus läggs på färre antal övningar per pass och på så vis kan du utföra dessa bättre.

Min dagsform lär diskuteras efter att jag blivit dumförklarad, så för alla er nyfikna - augusti 2018:
https://m.imgur.com/a/HVlDM2H

Fridens liljor!

Optimalt för vadå? Hypertrofi?

Om så är fallet bör du inte stirra dig blind på sets och reps. Att träna varje muskel 2 gånger i veckan är bättre än 1, när du börjar känna dig sliten minskar du till 1 eller vilar muskeln 1-2 veckor.
Att köra hypertrofi 1 gång och tungt och explosivt 1 gång är bra för att bygga utrymme för tyngre vikter.

Totalvolymen spelar roll, men det är lätt att platåa om man fastnar i det tänket. T ex om du kör 20 set bröst och räknar vikten i varje rep så kanske du lyft 2000 Kg på ett pass på 40 min. Att du nämner att det blir långa pass får mig att tro att du tänker såhär.

Du kommer få bättre utveckling om du fokuserar på intensiteten istället. När du kör hypertrofi så ska du verkligen bygga mjölksyra och pump. Det kan räcka med en övning eller ett fåtal. Du får ut mer av ett pass på 10 min med hög intensitet än att nöta med lägre intensitet i en timme.

När du kör tung ska det vara tungt och explosivt. Det viktiga då är att förflytta mycket vikt och belasta kroppens vävnader med hög mekanisk spänning.
Citera
2018-11-18, 13:25
  #23
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Optimalt för vadå? Hypertrofi?

Om så är fallet bör du inte stirra dig blind på sets och reps. Att träna varje muskel 2 gånger i veckan är bättre än 1, när du börjar känna dig sliten minskar du till 1 eller vilar muskeln 1-2 veckor.
Att köra hypertrofi 1 gång och tungt och explosivt 1 gång är bra för att bygga utrymme för tyngre vikter.

Totalvolymen spelar roll, men det är lätt att platåa om man fastnar i det tänket. T ex om du kör 20 set bröst och räknar vikten i varje rep så kanske du lyft 2000 Kg på ett pass på 40 min. Att du nämner att det blir långa pass får mig att tro att du tänker såhär.

Du kommer få bättre utveckling om du fokuserar på intensiteten istället. När du kör hypertrofi så ska du verkligen bygga mjölksyra och pump. Det kan räcka med en övning eller ett fåtal. Du får ut mer av ett pass på 10 min med hög intensitet än att nöta med lägre intensitet i en timme.

När du kör tung ska det vara tungt och explosivt. Det viktiga då är att förflytta mycket vikt och belasta kroppens vävnader med hög mekanisk spänning.

Precis, för hypertrofi och maximal muskeltillväxt. Jag har alltid varit ett fan av pump och att verkligen ”känna muskeln” när jag tränar den. Frågan är alltså om det är optimalt att dela upp träningen så att man kör hypertrofi OCH styrka, för att chocka musklerna. Eller om det helt enkelt blir för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback