Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 17:56
  #13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Har just skaffat stort hus. Har inga egna barn, men syskonen har ett antal i åldrarna 2-8 som kommer att tillbringa mycket tid i huset. Vad för slags leksaker bör jag ha hemma så att de har lite att pyssla med när de är här? Tänker mig ha en ganska stor låda med roliga grejer. Böcker och ritsaker är givet, men annars är jag lite handfallen. Några tips?

Eftersom du är osäker så kan du alltid fråga föräldrarna vad deras barn tycker om att leka med.

För att komplettera lite med fler saker som barn brukar uppskatta:

Leklera, tågbana (det brukar vara roligare ju fler tillbehör som man har, dvs tunnlar, broar etc), pussel, enklare sällskapsspel, dockhus, bilbana, pärlor och pärlplattor alternativt pärlor och berlocker som passar bättre till att göra egna smycken. För utomhuslek, så funkar även saker som vattenballonger, vattenpistoler, såpbubblor (och det finns även olika såpbubbelmaskiner), gatkritor, rockringar etc.
Citera
2018-11-17, 18:09
  #14
Medlem
Taklampsfots avatar
Trummor rekommenderar jag. Tydligen bra för koordinationen för dom små.
Annars så bilar av lite större format dom kan sitta i. Den klassiska fotbollen slår det mesta inomhus.
Pilbåge och vattenpistoler.

Fixar du ovanstående är du King/Queen för krabaterna.
Citera
2018-11-17, 18:21
  #15
Avstängd
Rotschildjugends avatar
He-man gubbar
Citera
2018-11-17, 23:03
  #16
Moderator
Ancistruss avatar
Förutom redan nämnda saker såsom t.ex. lego föreslår jag att du skall köper en stor studsmatta. Den kan av naturliga orsaker endast stå ute samt barnen rör på sig. Studsmattor brukar alla barn tycka är roliga, allt från små barn till yngre tonåringar. De kostar förvisso någon tusenlapp men de går sällan sönder och fungerar som sagt var för barn av olika åldrar till skillnad från många andra leksaker.

(Dessutom kan även du använda den om du behöver motionera. Även om du nog inte vill erkänna det kommer du nog hoppa på den någon gång också...)
Citera
2018-11-17, 23:07
  #17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Har just skaffat stort hus. Har inga egna barn, men syskonen har ett antal i åldrarna 2-8 som kommer att tillbringa mycket tid i huset. Vad för slags leksaker bör jag ha hemma så att de har lite att pyssla med när de är här? Tänker mig ha en ganska stor låda med roliga grejer. Böcker och ritsaker är givet, men annars är jag lite handfallen. Några tips?
Utomhus: sandlåda, studsmatta, bandyklubbor, basketkorg, lekstuga, bollar, bollar och åter bollar.
Inomhus: Lego, böcker, bilbana, givetvisär en myshörna med kuddar och kramdjur alltid trevligt för mindre barn.
Skaffar du ett antal seriealbum så gör du dessutom en kulturgärning, inga av dagens ungar läser serier.
Citera
2018-11-18, 12:50
  #18
Medlem
Incendios avatar
Alla barn är ju olika, men basic saker är ändå ritgrejer, spel, byggleksaker och figurer(kan vara sylvanian, actionfigurer, djur). Utomhus är studsmattor alltid poppis och gärna en liten uppblåsbar pool till sommaren.
Citera
2018-11-18, 13:50
  #19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Helt riktigt! Hopprep ska införskaffas.

Gungställning, sandlåda, Gungbräda, krocket, bocca, dart och annat som får dem att stanna ute i vädret istället för framför en skärm.

Köpte en gång ett lyxigt dockhus till min dotter.. el och allt i det.. Hon lekte 3 dagar med pappkartongen som dockhuset kom i.. Så det är nästintill omöjligt att i förväg veta vad de gillar..

Kottar och tändstickor kan bli en "kottfarm" tillsammans med lite pinnar och småstenar.
Min dotter hade även en "tam" daggmask hon lekte med i någon vecka eller två. Vi hade en bunke med kompostjord där hennes "tama" daggmask fick sova om nätterna.
Glömt vad hon kallade sin mask men det vart iaf INTE Dagmar.
Citera
2018-11-18, 22:16
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vore det inte kul, att när de besöker morbror eller vad personen nu är, leker de i ett hem utan plattor, telefoner eller datorer!
Unikt idag kanske, men ungar är faktiskt så flexibla...

Går inte. Då tar de bara med sig sina egna.
Det är mycket möjligt att dagens föräldrar är de sämsta någonsin.
Citera
2018-11-18, 22:18
  #21
Medlem
Begntts avatar
Kottar som ser ut som djur, man kan bygga dom själv, med tändstickor. Sen tycker de att det är det är roligt med lådbilar eller att bygga vapen och slåss med dessa. Nu till vintern är det roligt med snöbollar och snögubbar.
Citera
2018-11-18, 22:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Har just skaffat stort hus. Har inga egna barn, men syskonen har ett antal i åldrarna 2-8 som kommer att tillbringa mycket tid i huset. Vad för slags leksaker bör jag ha hemma så att de har lite att pyssla med när de är här? Tänker mig ha en ganska stor låda med roliga grejer. Böcker och ritsaker är givet, men annars är jag lite handfallen. Några tips?

Om det finns någon flicka modell mindre kan du ju alltid köpa en docka. När jag var barn gick alltid Barbie hem.
Citera
2018-11-19, 06:57
  #23
Medlem
borrizs avatar
Nu under vinterhalvåret är några snöskyfflar i passande storlek ett bra val.
Kan du göra snöskottningen till ett spännande äventyr och får ungarna att bränna bort lite överskottsenergi, då har du skött din kort väl!
All hjälp med att skotta gångar och liknande är att se som en ren bonus!

Glöm inte att det är obligatoriskt att avsluta snöskottning passet med varm Oboy i stora koppar.
En given succé är om du förbereder en termos med varm chockad. så att ni kan avsluta med att fika utomhus.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-11-19 kl. 07:08.
Citera
2018-11-19, 14:33
  #24
Medlem
beror väl på, alla är olika. Jag gillade policeforce, leksaksbilar, dinosaurier, leksaksvapen, lego, playmobil. Behöver jag säga ja är kille

BTW lägg absolut inte allt i en å samma låda. Blir lätt stökigt då och ganska oinspirerande. De är roligare om du har två tre olika lådor med varje sak för sig, tex barbie/dockor i en låda. Bilar i en låda och så kanske leksaksvapen i en låda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback