Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 16:19
  #1
Medlem
Vår dotter är väldigt duktig i ett ämne i skolan (betyg A) och hennes lärare har talat om att hon ev kan få göra nationella provet (som normalt görs i 9an) ett år tidigare för att sedan hoppa på gymnasienivå i det ämnet redan i högstadiet. Min fråga är om någon här har koll,är detta fullt möjligt? Har läraren rätt att detta är en möjlighet för vår dotter?
Citera
2018-11-17, 16:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Vår dotter är väldigt duktig i ett ämne i skolan (betyg A) och hennes lärare har talat om att hon ev kan få göra nationella provet (som normalt görs i 9an) ett år tidigare för att sedan hoppa på gymnasienivå i det ämnet redan i högstadiet. Min fråga är om någon här har koll,är detta fullt möjligt? Har läraren rätt att detta är en möjlighet för vår dotter?

Ja, eftersom alla elever ska få undervisning efter sin nivå så går det ju. Frågan är hur det blir med betygsättningen.
Citera
2018-11-17, 16:32
  #3
Medlem
Jag känner till många när jag gick i skolan som fick studera gymnasienivå under sin tid på högstadiet. Så detta är fullt möjligt!
Citera
2018-11-17, 16:34
  #4
Medlem
Jag gjorde själv en liknande grej för många år sedan nu när jag började gymnasiet. Då var jag framstående inom kemi och passerade naturvetenskapliga kemikurserna snabbt och fick sen läsa på Universitetet genom ett speciellt schema framtagit för mig.

Så om det gick då utan att man ens behövde fråga om det kan jag bara tänka mig det är röda mattan för allt så länge barnet klarar av tentor/prov. Kör på bara när barnet är girig efter mer information och har lite tävlingsanda att veta mest.
Citera
2018-11-17, 16:37
  #5
Medlem
Tack för era svar! Vad glad jag blir. Då verkar det inte som att läraren är ”ute och cyklar” utan fullt möjligt. 👍👍 då är det bara att köra på för dottern har verkligen ett intresse i ämnet.
Citera
2018-11-17, 18:26
  #6
Medlem
Ronilles avatar
Fast man får ju ändå utgå ifrån att läraren kan sin jobb och vad skollagen säger.

Det är fullt möjligt men kräver planering. Lyft det med skolledningen och gör en plan över hur och när övergången ska ske.
Citera
2018-11-18, 11:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Vår dotter är väldigt duktig i ett ämne i skolan (betyg A) och hennes lärare har talat om att hon ev kan få göra nationella provet (som normalt görs i 9an) ett år tidigare för att sedan hoppa på gymnasienivå i det ämnet redan i högstadiet. Min fråga är om någon här har koll,är detta fullt möjligt? Har läraren rätt att detta är en möjlighet för vår dotter?

Nej, det är inte möjligt. Nationella proven gör man år 3, 6, 9 och så ska det vara. Läraren kan givetvis ge eleven svårare uppgfiter som tillhör t.ex. ma 1 på gymansiet (vilket är år 9 matematik) eller Ma 2 om Ma 1 är för lätt. Men eleven kan inte hoppa på gymnasiekurser utan att ha gått ut med slutbetyg i år 9.
Citera
2018-11-18, 20:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det är inte möjligt. Nationella proven gör man år 3, 6, 9 och så ska det vara. Läraren kan givetvis ge eleven svårare uppgfiter som tillhör t.ex. ma 1 på gymansiet (vilket är år 9 matematik) eller Ma 2 om Ma 1 är för lätt. Men eleven kan inte hoppa på gymnasiekurser utan att ha gått ut med slutbetyg i år 9.

Men svaren ovan dig menar något annat. Vad är det som gäller?
Hennes lärare menar att hon i 8an kan få göra 9ans NP och sedan läsa det ämnets gymnasiekurs i 9an.
Citera
2018-11-19, 14:47
  #9
Medlem
Låter som du har ett bra barn och att ditt barn har en bra lärare.

En av våra döttrar fick göra liknande i moderna språk. Hon fick läsa gymnasiets första åk i det språket redan i 9an. Hjälpte rejält att hålla henne igång också i andra ämnen. Sen väl på gymnasiet valde hon ett annat språk för att inte tappa motiveringen. Nackdelen var att hon inte kunde få betyg i språkkursen för gymnasiet som hon läst i 9:an.

Matte är lite knepigare då det gäller att hålla intresset vid liv när ditt barn börjar på gymnasiet men det går väl att lösa?
Citera
2018-11-19, 15:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Men svaren ovan dig menar något annat. Vad är det som gäller?
Hennes lärare menar att hon i 8an kan få göra 9ans NP och sedan läsa det ämnets gymnasiekurs i 9an.


Det som gäller är följande:

Varje år skickar Skolverket ut Nationella Prov till år 9 som är under sekretess. Dessa skall göra under de instruktioner som gäller för proven. En person i år 8 ska inte göra provet.

För att bli antagen på gymnasieprogram skall man ha ett slutbetyg från år 9, alltså kan inte eleven läsa gymnasiekurser och få betyg i dem. Läraren kan däremot anpassa undervisningen så att din dotter ändå får uppgifter i nivå med gymnasiet.
Citera
2018-11-19, 16:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det som gäller är följande:

Varje år skickar Skolverket ut Nationella Prov till år 9 som är under sekretess. Dessa skall göra under de instruktioner som gäller för proven. En person i år 8 ska inte göra provet.

För att bli antagen på gymnasieprogram skall man ha ett slutbetyg från år 9, alltså kan inte eleven läsa gymnasiekurser och få betyg i dem. Läraren kan däremot anpassa undervisningen så att din dotter ändå får uppgifter i nivå med gymnasiet.

Du drar det lite för långt.
TS dotter är högpresterande i ett naturämne (trodde det var matte). För att hålla hennes intresse vid liv så vill läraren att hon gör nationella provet för åk 9 och om det går väl så får hon läsa gymnasiekursen redan i grundskolan. Hyfsat vanligt men kräver en bra lärare och skola.

1) Nationella provet är som du säger enbart för åk 9 men det är allt annat än ovanligt att lärare ger ett äldre prov till elever för att testa på eller som i detta fallet för att utvärdera hennes kunskaper.
2) Handlar inte om att få gymnasiebetyg i ämnet och än mindre om att lämna grundskolan. För det krävs det långt mycket mer än bara ett test. Däremot finns det viss chans att hon kan tenta av ämnet i förtid. Beror lite på vilket specifikt ämne det gäller då vissa kräver labbreporter mm.

Tycker detta visar på en bra lärare som ser vikten av att uppmuntra sina elever.
Citera
2018-11-22, 21:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Låter som du har ett bra barn och att ditt barn har en bra lärare.

En av våra döttrar fick göra liknande i moderna språk. Hon fick läsa gymnasiets första åk i det språket redan i 9an. Hjälpte rejält att hålla henne igång också i andra ämnen. Sen väl på gymnasiet valde hon ett annat språk för att inte tappa motiveringen. Nackdelen var att hon inte kunde få betyg i språkkursen för gymnasiet som hon läst i 9:an.

Matte är lite knepigare då det gäller att hålla intresset vid liv när ditt barn börjar på gymnasiet men det går väl att lösa?
Detta gäller också moderna språk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback