Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 14:50
  #1
Medlem
EM i Tallin startade igår och pågår till nästa helg. Sverige favoriter på bägge sidor med Hasselborg och Edin. Om Edin vinner är det femte raka och Sverige kliver även förbi Skottland på all-time-listan (medaljligan) vid ett sådant utfall. På damsidan toppar redan Sverige. Givetvis.

Officiell sida, med utvalda matcher streamandes (live-tracker under "Results"). http://worldcurling.org/ecc2018
Wiki-sidan också användbar: https://en.wikipedia.org/wiki/2018_E..._Championships

Har precis startat. Andra sessionen pågår just nu. Italien-Schweiz (damer) visas.

Noterbara lagändringar till denna säsong. På herrsidan skippar inte längre Alexander Baumann för Tyskland. I övrigt samma lag+en ny skip. Italiens damer har inte längre Diana Gaspari. Tidigare treanVeronica Zappone kliver upp. Försvagade.

Schweiz två rutinerade Alina Pätz (två VM-guld) och Silvana Tirinzoni har slagit sina påsar ihop till något form av dream team.

I Hasselborgs nu pågående match vilas Knochenhauer (oklart varför för min del. Kanske bara vill låta reserven göra sitt framträdande. Krävs för att hon ska få medalj?). Johanna Heldin heter hon.
__________________
Senast redigerad av MacReady 2018-11-17 kl. 14:56.
Citera
2018-11-18, 11:10
  #2
Medlem
Couplets avatar
Tack för den här tråden! Vet du om SVT kommer sända något? Båda lagen har verkligen imponerande meriter i bagaget, vi håller tummarna för att de får slå rekordet!
Citera
2018-11-18, 11:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Tack för den här tråden! Vet du om SVT kommer sända något? Båda lagen har verkligen imponerande meriter i bagaget, vi håller tummarna för att de får slå rekordet!

Möjligen finalerna om svenskarna tar sig dit, vilket de har goda möjligheter till, men knappast annars. Det har hänt förut att de hoppar på när det vankas guld. Medgångssupportrar

Annars får man gå via "broadcast" på officiella sidan. Problemet är att mycket är geo-blockat i Sverige. I morse kunde man se svenska damerna med asiatisk IP-adress.
Citera
2018-11-18, 11:46
  #4
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Möjligen finalerna om svenskarna tar sig dit, vilket de har goda möjligheter till, men knappast annars. Det har hänt förut att de hoppar på när det vankas guld. Medgångssupportrar

Annars får man gå via "broadcast" på officiella sidan. Problemet är att mycket är geo-blockat i Sverige. I morse kunde man se svenska damerna med asiatisk IP-adress.
Så trist det blivit. Det är inte utan att man längtar tillbaka till Giorgio Karagiorgios tid! Tack för tips, jag ska kolla om det finns radiosändning annars. Lyssnade på OS-finalen mot Kanada och minns att jag hade rejäl pulshöjning vid sista stenen. Så spännande!
Citera
2018-11-18, 11:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Så trist det blivit. Det är inte utan att man längtar tillbaka till Giorgio Karagiorgios tid! Tack för tips, jag ska kolla om det finns radiosändning annars. Lyssnade på OS-finalen mot Kanada och minns att jag hade rejäl pulshöjning vid sista stenen. Så spännande!

Haha, underbart!

Finns en del fin curling att se även utanför olympiska spelen men mer borde vara lättillgängligt. Bra läge annars för SVT att köpa rättigheter kan man tycka. Intresset finns säkert med tanke på hetsen kring OS.
Citera
2018-11-18, 15:54
  #6
Medlem
Edin städade av Polen (som inte är något höjdarlag. Nya i A-VM) med 11-2 och handskakning efter 6. Allt som sig bör med andra ord. Det kan man inte säga om Ryssland-Skottland. En rejäl skräll. En sån här match vet jag inte ens om de vinner 1 på 15 sett till rank. Men vinst blev det. Satte stenar i rätt lägen. De är unga så kan utvecklas fort.

Ett annat lag som imponerar och som sakta men säkert tar sig mot toppen är Italiens herrlag. Slog Nederländerna (inget konstigt) och därefter topplaget från Schweiz. Och nyss tog de en ytterligare fin seger - mot Norge. Norge är fjärderankade på förhand med marginal nedåt. Och det har inte varit några bluffsegrar av det jag har sett och läst. Har visat hög kapacitet länge men dalarna är djupa. Rolig start iaf.
__________________
Senast redigerad av MacReady 2018-11-18 kl. 15:58.
Citera
2018-11-19, 15:42
  #7
Medlem
Edin - Italien just nu: https://www.youtube.com/watch?v=HxJxBzQre-w
Får mixtra med VPN. Jag kör IP från Singapore.
Citera
2018-11-19, 16:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Edin - Italien just nu: https://www.youtube.com/watch?v=HxJxBzQre-w
Får mixtra med VPN. Jag kör IP från Singapore.
Går även att se på Eurosport 2.
Citera
2018-11-19, 19:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Går även att se på Eurosport 2.

Se där! Svag rek av mig! Men det passar in i att Sverige är blockat från YT-sändningarna. Så har det varit förr. Visas bara i länder som inte har sändning själv.

Såg att Hasselborg mot ryssarna visas imorn mitt på dagen. Rätt vassa de där ryskorna (Kovaleva, ej Sidorova som vi vant oss vid). 20 på världsrankingen (Hasselborg givetvis etta) men har stått sig bra och slagit topp-10-lag på löpande band under säsongen. De har faktiskt 4-2 i möten mot just topp 10-lag under hösten. Trea i laget är den inte helt okände Anastasija Bryzgalova. Hon som vann brons i mixen på OS men blev fråntagen bronset pga dopad partner. Mer känd blev hon för sitt utseende. Tänk om Schyman visste det...
Citera
2018-11-19, 21:58
  #10
Medlem
Kvällen i Tondiraba jäähall i Tallin bjöd på två skrällar. Hasselborg förlorade mot Danmark och lag Dupont med 5-6. Sverige återigen med Johanna Heldin i laget (som skött sig ypperligt sett till statistiken). Denna gång (liksom förra) istället för Sara McManus. Rimligen går det sjukdom i svenska laget för tidigare var Knochenhauer ute (tillbaka nu). Nåväl. En sådan här förlust kan vi enkelt förklara med gammal hederlig varians. Så alla hundratusentals av svenskar som just nu är i upplösningstillstånd och funderar på att sjukskriva sig imorgon kan vara lugna. Det blir bra det här till slut.

Skotska supportrar bör dock vara oroliga på riktigt. 2-3 totalt efter en överraskande förlust mot Lettland. Det ser halvknackigt ut mest hela tiden för dem.

Edin ångar på. Tog ner Retornaz och hans italienska pojkar på jorden igen med en förkrossande 11-4-seger.
----
För dålig hets i tråden förresten. Skärpning.
Citera
2018-11-20, 00:10
  #11
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
För dålig hets i tråden förresten. Skärpning.

Jag får väl skylla på en tillfällig mättnad på sport de senaste veckorna, med Karjala Cup hockey, Europa League fotboll, världscupsimning, hästhoppning och vinterstudiopremiären.

Vilka lag blir främsta utmanare till Edin och Hasselborg, av det du har sett så här långt?
Citera
2018-11-20, 06:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Denna gång (liksom förra) istället för Sara McManus. Rimligen går det sjukdom i svenska laget för tidigare var Knochenhauer ute (tillbaka nu). Nåväl. En sådan här förlust kan vi enkelt förklara med gammal hederlig varians. Så alla hundratusentals av svenskar som just nu är i upplösningstillstånd och funderar på att sjukskriva sig imorgon kan vara lugna. Det blir bra det här till slut.
Radiosporten rapporterade igår att det är magsjuka som går i laget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback