Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 22:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Grundförutsättning för hyresavtal är tillsvidare om inte annat avtalats om.
Det är alltså inte fråga om ett nytt avtal varje månad utan fortsättning på det ursprungligen ingångna avtalet.

Vid konsumentförhållande ja, men det är inte helt självklart när det gäller mellan företag. Så som jag ser det så kan det tvistas om saken och att det rör sig om automatisk avtalsförlängning i det här fallet.
Citera
2018-11-18, 00:03
  #26
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vid konsumentförhållande ja, men det är inte helt självklart när det gäller mellan företag. Så som jag ser det så kan det tvistas om saken och att det rör sig om automatisk avtalsförlängning i det här fallet.

Men vad är det du påstår i dina tre inlägg? Du talar för det första emot dig själv och för det andra är du helt ute och cyklar. Sluta höfta och läs Aramir2:s inlägg.

Ditt argument om hyresförhållande är rätt:

<- hyrestid 1. -><- hyrestid 2. -><- hyrestid 3. ->
<------------------Hyresförhållande----------------->


Men det spelar ingen roll eftersom det inte är aktuellt i TS fall.
Citera
2018-11-18, 00:21
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vid konsumentförhållande ja, men det är inte helt självklart när det gäller mellan företag. Så som jag ser det så kan det tvistas om saken och att det rör sig om automatisk avtalsförlängning i det här fallet.

Lagen är tydlig med att om inget annat anges så är ett hyresavtal på obestämd tid.
Detta gäller oavsett om hyresgästen är ett företag eller privatperson.

I det här fallet har inget slutdatum nämnts och alltså är det ett hyresavtal på obestämd tid.
Citera
2018-11-18, 09:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vid konsumentförhållande ja, men det är inte helt självklart när det gäller mellan företag. Så som jag ser det så kan det tvistas om saken och att det rör sig om automatisk avtalsförlängning i det här fallet.




Självfallet så är det oavsett för konsument eller juridiskperson, företag, förening eller vad du vill dra till med - så att det finns två sätt att ange tid för hur länge jag får nyttja lokalen/bostaden:

1. Står inget - det är tills någon säger upp det.

2. det står en angiven tid - hyresavtalet gäller för denna tid.
Citera
2018-12-12, 07:37
  #29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Självfallet så är det oavsett för konsument eller juridiskperson, företag, förening eller vad du vill dra till med - så att det finns två sätt att ange tid för hur länge jag får nyttja lokalen/bostaden:

1. Står inget - det är tills någon säger upp det.

2. det står en angiven tid - hyresavtalet gäller för denna tid.

Ok, så om det står hyra December 2019 så avses enbart hyresavtal till 31/12?
Citera
2018-12-12, 08:37
  #30
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ok, så om det står hyra December 2019 så avses enbart hyresavtal till 31/12?

Ja, men det skadar inte att vara tydlig.

Ex: Hyra avser perioden januari tom maj (5 månander), med tillträdesdag enligt xx.
Citera
2018-12-12, 10:52
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Ja, men det skadar inte att vara tydlig.

Ex: Hyra avser perioden januari tom maj (5 månander), med tillträdesdag enligt xx.
"Hyra december" kan innebära hyra som skall betalas i december, att avse januari eller annan period. Så tydlighet skadar inte!
Citera
2018-12-12, 11:25
  #32
Medlem
CharlieRs avatar
Har ni inte avtalat om slutdatum för hyresperioden så gäller det tillsvidare. Ni har avtalat om hyrans storlek och för att hyran ska kunna höjas måste detta finnas med i avtalet. I nuläget gäller ert avtal på nuvarande hyra och tills vidare och du kan inte höja hyran utan motpartens godkännande. Det muntliga avtalet kan styrkas genom de regelbundna inbetalningar som gjorts.

Skaffa skriftligt avtal.
Citera
2018-12-12, 12:04
  #33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Har ni inte avtalat om slutdatum för hyresperioden så gäller det tillsvidare. Ni har avtalat om hyrans storlek och för att hyran ska kunna höjas måste detta finnas med i avtalet. I nuläget gäller ert avtal på nuvarande hyra och tills vidare och du kan inte höja hyran utan motpartens godkännande. Det muntliga avtalet kan styrkas genom de regelbundna inbetalningar som gjorts.

Skaffa skriftligt avtal.

Skall träffa en jurist kring detta då hyresgästen nu är besvärlig.
Återkommer vad som kommer att gälla utifrån juristens rekommendationer.
Citera
2018-12-12, 12:11
  #34
Medlem
CharlieRs avatar
Vad jag förstår så vill du ju avhysa hyresgästen. Uppsägningstiden är ju densamma vare sig hyresgästen säger upp sig eller du säger upp denne. Om du chockhöjer hyran så får den nya hyran inte överstiga marknadsvärdet - annars kan du bli ersättningsskyldig. Har du hyrt ut kortare tid än 9 månader? I sådana fall saknas besittningsskydd för din hyresgäst.

Rekommenderar att du läser §§ 56-60, kap 12 i Jordabalken.
Citera
2018-12-12, 12:31
  #35
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vad jag förstår så vill du ju avhysa hyresgästen. Uppsägningstiden är ju densamma vare sig hyresgästen säger upp sig eller du säger upp denne. Om du chockhöjer hyran så får den nya hyran inte överstiga marknadsvärdet - annars kan du bli ersättningsskyldig. Har du hyrt ut kortare tid än 9 månader? I sådana fall saknas besittningsskydd för din hyresgäst.

Rekommenderar att du läser §§ 56-60, kap 12 i Jordabalken.

HG:s uppsägningstid kan vara generösaren än HV:s.

Att chockhöja hyran (på eget bevåg oaktat att det kan vara skäligt)..? HV måste förhandla med HG.
Citera
2018-12-12, 12:38
  #36
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
HG:s uppsägningstid kan vara generösaren än HV:s.

Att chockhöja hyran (på eget bevåg oaktat att det kan vara skäligt)..? HV måste förhandla med HG.
Ja, men det finns inget reglerat i avtal, och då gäller JB. Vad som kan vara är väl inte särskilt relevant då?

När hyresavtalet sägs upp ska värden uppge vad som krävs för att det ska fortlöpa, vilket då kan vara en höjning av hyran. Frågan gäller ju om hyran kan chockhöjas, vilket den visserligen kan (vid uppsägning, inte under hyrestiden), men om det görs så leder det generellt till ersättningsskyldighet. Jag rekommenderar på intet sätt chockhöjning av hyran.

Det finns goda anledningar till att lokalhyra som standard går på visstid och avtalen är skriftliga - annars finns det ju begränsat utrymme till uppsägning. Bra dumt att hyra ut utan skriftligt avtal, särkilt i andra hand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback