Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 14:11
  #1
Medlem
Mullrets avatar
Hyr ut till en hyresgäst som hyr min lokal till samma kostnad som jag själv betalar. Detta utan inbördes hyreskontrakt. Så min hyresgäst saknar kontrakt. Faktura får han som han betalar.

Kan jag sätta valfri hyra vid nästa tillfälle, eller är min hyresgäst skyddad på något vis?

Lite gruff har uppstått så jag behöver veta om jag kan avhysa honom eller sätta upp hyran 3-4 ggr.
Citera
2018-11-17, 15:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hyr ut till en hyresgäst som hyr min lokal till samma kostnad som jag själv betalar. Detta utan inbördes hyreskontrakt. Så min hyresgäst saknar kontrakt. Faktura får han som han betalar.

Kan jag sätta valfri hyra vid nästa tillfälle, eller är min hyresgäst skyddad på något vis?

Lite gruff har uppstått så jag behöver veta om jag kan avhysa honom eller sätta upp hyran 3-4 ggr.

Hyr du ut till privatperson eller företag?

Att du har skickat faktura och han betalat kan ses som att ni har ett avtal, även om det inte finns skriftligt.
Citera
2018-11-17, 15:17
  #3
Medlem
Hej,

Utan kontrakt är hyresgästen inte bunden till lokalen på något sätt, så rent juridiskt antar jag att personen gör olaga intrång. Nu har ni förstås ett muntligt avtal, så denna regel sätts nog inte i bruk.
(Förstår att ni har muntligt avtal)

Det är ju du personligen som står i fara utan kontrakt.. Skulle han till exempel orsaka vattenläcka eller liknande så är det ju du som betalar detta..inte han. Jag tycker detta låter skit korkat.

För att svara på din fråga, du kan hysa denne nu. Ring och säg "Du är ute tills på måndag". Din rätt.
Citera
2018-11-17, 15:18
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Hyr du ut till privatperson eller företag?

Att du har skickat faktura och han betalat kan ses som att ni har ett avtal, även om det inte finns skriftligt.

Företag. Och lokal. En faktura innebär ju enbart tiden den avser. Även om du har en viss poäng.
Den juridiska delen hade man gärna tagit del av.
Citera
2018-11-17, 15:26
  #5
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Hej,

Utan kontrakt är hyresgästen inte bunden till lokalen på något sätt, så rent juridiskt antar jag att personen gör olaga intrång. Nu har ni förstås ett muntligt avtal, så denna regel sätts nog inte i bruk.
(Förstår att ni har muntligt avtal)

Det är ju du personligen som står i fara utan kontrakt.. Skulle han till exempel orsaka vattenläcka eller liknande så är det ju du som betalar detta..inte han. Jag tycker detta låter skit korkat.

För att svara på din fråga, du kan hysa denne nu. Ring och säg "Du är ute tills på måndag". Din rätt.

Knappast.
Skapade och betalade fakturor bevisar att ett muntligt avtal finns.
Citera
2018-11-17, 15:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Knappast.
Skapade och betalade fakturor bevisar att ett muntligt avtal finns.

Jag är otroligt tveksam till det du skriver. Detta skulle alltså betyda att jag kan skapa fakturor till vem som helst och vid rättelse påpeka att vi har ett muntligt avtal?

Har du möjligtvis en källa?
Citera
2018-11-17, 15:35
  #7
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Knappast.
Skapade och betalade fakturor bevisar att ett muntligt avtal finns.

Till viss del. Men ej för vilken tidsperiod. Och man kan ju tycka det är uthyrarens rättighet sätta valfri hyra.

Någon med juridisk kunskap får gärna fylla på med rätt information.

Fick själv en hyreshöjning på ett garage, från 300:- till 1600:-. Och då hade jag haft det i 30 år. Och med kontrakt. De höjde direkt när kontraktet medgav ändring.
Citera
2018-11-17, 15:39
  #8
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Jag är otroligt tveksam till det du skriver. Detta skulle alltså betyda att jag kan skapa fakturor till vem som helst och vid rättelse påpeka att vi har ett muntligt avtal?

Har du möjligtvis en källa?

Fakturan i sig är inget bevis, men det blir det när mottagaren BETALAR.
(Såvida inte vi talar om en kriminell s.k bluff-faktura då, men då borde den har polisanmälts.)

I detta fall har vi alltså:

1. Lokalen används av X.
2. Faktura skickas från Y till X.
3. X betalar fakturan.

Att det i och med detta finns ett avtal, då mest troligt muntligt, råder det därmed inget som helst tvivel om.

Ingen domstol i världen skulle tro något annat.
Tro mig.
Citera
2018-11-17, 15:41
  #9
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Till viss del. Men ej för vilken tidsperiod. Och man kan ju tycka det är uthyrarens rättighet sätta valfri hyra.

Någon med juridisk kunskap får gärna fylla på med rätt information.

Fick själv en hyreshöjning på ett garage, från 300:- till 1600:-. Och då hade jag haft det i 30 år. Och med kontrakt. De höjde direkt när kontraktet medgav ändring.

Fast här ligger problemet hos TS.
Uteblivet slutdatum tyder på "Tillsvidare".
När det gäller hyresnivån är jag mer osäker, men med tanke på oskrivet avtal bör den summa som angavs muntligt gälla tillsvidare,
Citera
2018-11-17, 15:49
  #10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast här ligger problemet hos TS.
Uteblivet slutdatum tyder på "Tillsvidare".
När det gäller hyresnivån är jag mer osäker, men med tanke på oskrivet avtal bör den summa som angavs muntligt gälla tillsvidare,

På fakturan står det exvis September 2018. Torde ju då enbart vara fram till siste september. Skulle vara märkligt om det skulle betyda " tillsvidare ".
Citera
2018-11-17, 15:52
  #11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
På fakturan står det exvis September 2018. Torde ju då enbart vara fram till siste september. Skulle vara märkligt om det skulle betyda " tillsvidare ".

Ja,
men kan TS visa att det finns ett stoppdatum?
Det kommer att stå ord mot ord om motparten hävdar att det muntliga avtalet gäller "för evigt".
Citera
2018-11-17, 16:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Jag är otroligt tveksam till det du skriver. Detta skulle alltså betyda att jag kan skapa fakturor till vem som helst och vid rättelse påpeka att vi har ett muntligt avtal?

Har du möjligtvis en källa?
Säg att du hyr ut en lokal till någon, och de betalar hyran via en faktura. Hur ska du i en domstol försöka motivera att en person som regelbundet befinner sig i din lokal och betalar hyra till dig INTE har ett avtal med dig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback