Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 13:21
  #1
Medlem
Torkar de diskmaskiner med Zeolith så bra som Siemens och Bosch påstår. Svårt att hitta någon direkt fakta om det funkar eller ej.

Någon som har en sån maskin här som kan ge lite insyn?
Citera
2018-11-17, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Torkar de diskmaskiner med Zeolith så bra som Siemens och Bosch påstår. Svårt att hitta någon direkt fakta om det funkar eller ej.

Någon som har en sån maskin här som kan ge lite insyn?

Tycker inte det gör någon större skillnad. Upp och nervända dricksglas blir inte helt skåpstorra ändå. Plast kanske blir något torrare, men vatten i skåror/gropar i försvinner ju ändå inte. Att öppna diskmaskinen och låta den stå öppen en halvtimme när den är klar behöver man ändå göra för att det ska bli skåpstorrt. Vi valde diskmaskinen av andra anledningar än att den hade just zeolith, är förvisso nöjda med den, men skulle inte tycka det är värt att betala extra för zeolith.

EDIT: Ska tillägga att den har ett lite irriterande dovt brummande ljud som låter under hela torktiden - tror det beror på att det är någon fläkt som blåser runt. Det tror jag inte diskmaskiner med vanliga torkelement har.
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-11-17 kl. 14:03.
Citera
2018-11-17, 14:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tycker inte det gör någon större skillnad. Upp och nervända dricksglas blir inte helt skåpstorra ändå. Plast kanske blir något torrare, men vatten i skåror/gropar i försvinner ju ändå inte. Att öppna diskmaskinen och låta den stå öppen en halvtimme när den är klar behöver man ändå göra för att det ska bli skåpstorrt. Vi valde diskmaskinen av andra anledningar än att den hade just zeolith, är förvisso nöjda med den, men skulle inte tycka det är värt att betala extra för zeolith.

EDIT: Ska tillägga att den har ett lite irriterande dovt brummande ljud som låter under hela torktiden - tror det beror på att det är någon fläkt som blåser runt. Det tror jag inte diskmaskiner med vanliga torkelement har.

Många diskmaskiner har fläktsystem där varm luft blåses runt för att göra torkningen mer effektiv och bli energisnålare än jämfört med bara torkelement. Idag är det viktigt med energimärkning. Zeolith systemen är ganska effektiva men inget revolutionerande utan det handlar mkt om att märka ut sig i en marknad där det råder stor konkurrens.
Själva zeolithen (en gråaktig sten) drar åt sig fukt och lämnar tillbaka värmen kan man enkelt säga.
Citera
2018-11-17, 15:50
  #4
Medlem
Så det är knappt värt det med andra ord? Jag är ju inne på en Bosch eller Siemens så det lär ju bli Zeolith med automatik nästan. Framförallt Siemens då resten av köket blir siemensprodukter. Har ni några tips på en bra diskmaskin annars?
Citera
2018-11-17, 18:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Så det är knappt värt det med andra ord? Jag är ju inne på en Bosch eller Siemens så det lär ju bli Zeolith med automatik nästan. Framförallt Siemens då resten av köket blir siemensprodukter. Har ni några tips på en bra diskmaskin annars?

Jag tycker du ska leta efter en bra diskmaskin, råkar den ha zeolith är det ingen nackdel, men inget du behöver eftersträva. Jag har inget direkt tips, men skulle själv titta efter hur praktisk den är inuti (besticklåda) och ljudnivå.
Citera
2018-11-17, 23:30
  #6
Medlem
Bosch & Siemens diskmaskiner är från samma tillverkare, design skiljer dom åt så har du tänkt dig Siemens på det andra så kör på en Siemens. Jobbade som säljare i 16 år och (slutade för 3 år sen) men vad jag kommer ihåg av Siemens så kan man enkelt kategorisera maskinerna i serier. IQ100 är budget, IQ500 är bra modeller som är tysta + diskar bra och sen har vi IQ700 som är deras bästa/dyraste.
Jag hade valt en ur deras IQ700 serie som är tyst, många kuvert, 3 våningar med besticklåda längst upp, aquastop (stoppar vattnet om det blir ett läckage) och då kommer nog zeolithen på köpet. Antal program brukar inte spela någon större roll för mig men gärna en med kombidisk=större tryck i nedre lådan/korgen och mindre tryck uppe på glasen samt en med autoprogram. Finns modeller med s.k extraspolar/munstycken längst mer som är för kraftigt nedsmutsat porslin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback