Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 12:16
  #1
Medlem
borrizs avatar
Gräset har slutat växa även här i södra Skåne, jag har börjat använda min (rotor-)gräsklippare för att ta rätt på/finfördela höstlöven. Jag använder ingen gräsuppsamlare, utan min tanke är att jag skall kunna använda de finfördelade löven för att gödsla gräsmattan utan att gå omvägen via lövräfsning och komposthög.
Visserligen har jag ett äppelträd på gräsmattan, men rotorn gör så att lövresterna sprids.

Jag är just klar med själva klippningen och det ligger sönderhackade löv över gräsmattan.

Frågan är om detta kan vara till nackdel för gräset, nu när det gått i vila övervintern. Det bör påpekas att det ännu inte finns någon tjäle här nere.

Låt mig veta vad tycker ni om detta, låter det förnuftigt eller är jag ute och cyklar
Citera
2018-11-17, 12:26
  #2
Medlem
Låt det ligga på hög så bildas mer liv i högarna. Av löven alltså.

Det kanske är bättre för ”biosfären” i helhet?
Citera
2018-11-17, 12:27
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Så gör väl de flesta numera. Förutsatt att man inte har alltför mycket löv på sin gård. Finmala löven så slipper man kratta.
Citera
2018-11-17, 12:29
  #4
Medlem
Lägg alla löv under ett träd du vill gödsla nu när jag tänker på det.
Utan att klippa dom eller något.
Citera
2018-11-17, 13:02
  #5
Medlem
ascHacks avatar
Visst är det en ide, men det ser ju fördjävla fult ut. Varför inte investera i en billig lövblås och blåsa under buskar och träd så att maskar och smådjuren gör jobbet där istället? Jag är en person som gillar när det ser snyggt ut direkt.

Edit: Såg att du kanske bara har ett träd på tomten? Då kan det väl vara en god ide, vi får nog inte tjäle på att tag i Skåne ändå.
__________________
Senast redigerad av ascHack 2018-11-17 kl. 13:05.
Citera
2018-11-17, 13:03
  #6
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Det är ett bra sätt att göda en gräsmatta och maskarna blir också glada.
Citera
2018-11-17, 13:57
  #7
Medlem
trailblasers avatar
Det blir näring men även ett lätt isolerande lager. Detta är extra viktigt om gräsmattan är klippt lågt och om det blir en kall vinter.
Citera
2018-11-17, 14:28
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag bor i växtzon 7, dvs kargt så in i helvete, jag har dessutom berg i dagen på tomten, det är väldigt tunnt med jord och lite näring i jorden.

När jag flyttade hit var gräsmattan full i mossa vilket är bland det värsta jag vet. Första sommaren gödslade jag gräsmattan, men det märktes ingen vidare skillnad.

Då sa blomsterhandlaren i byn åt mig att låta bli att räfsa gräsmattan, ett råd jag följde, dessutom har jag robotgräsklippare.

Nu tre somrar senare börjar mossan krypa undan och gräset tar över, iofs hade vi ju en exceptionell sommar i år.

Du borriz verkar ju bo bördigare till än jag, så du kanske inte har problem med näringsfattig jord på tomten.
Citera
2018-11-17, 14:45
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag bor i växtzon 7, dvs kargt så in i helvete, jag har dessutom berg i dagen på tomten, det är väldigt tunnt med jord och lite näring i jorden.

När jag flyttade hit var gräsmattan full i mossa vilket är bland det värsta jag vet. Första sommaren gödslade jag gräsmattan, men det märktes ingen vidare skillnad.

Då sa blomsterhandlaren i byn åt mig att låta bli att räfsa gräsmattan, ett råd jag följde, dessutom har jag robotgräsklippare.

Nu tre somrar senare börjar mossan krypa undan och gräset tar över, iofs hade vi ju en exceptionell sommar i år.

Du borriz verkar ju bo bördigare till än jag, så du kanske inte har problem med näringsfattig jord på tomten.
Nej, jag bor "söder om landsvägen" mao i zon ett.
Trots detta har även jag har jag en del mossa på tomten, kanske mest beroende av att grannens plank (1.20 m) skuggar en .del av gräsmattan. JAg har försökt komma tillrätta med mossan genom att, gödsla, tillföra vedaska och sagt till grabben att han bara får kissa på den mossiga delen av gräsmattan
Citera
2018-11-17, 14:53
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nej, jag bor "söder om landsvägen" mao i zon ett.
Trots detta har även jag har jag en del mossa på tomten, kanske mest beroende av att grannens plank (1.20 m) skuggar en .del av gräsmattan. JAg har försökt komma tillrätta med mossan genom att, gödsla, tillföra vedaska och sagt till grabben att han bara får kissa på den mossiga delen av gräsmattan

Lustigt, när jag var och övade på revingehed en gång och jag såg en stridsvagn svänga upp lite jord i samband med TOLO lade jag märke till hur otroligt tjockt och svart lagret av mull var.

Man skulle kunna tro att gräset ska växa så det knakar utan åtgärder från människan i hela Skåne.

Å andra sidan är det ju så att gräset här uppe får solljus åtm 18 timmar per dygn under växtsäsongen. Solstrålningens vikt för grästillväxten manifesterar sig i att jag har som mest problem med mossa där jag har som mest skugga på tomten.
Citera
2018-11-17, 15:04
  #11
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Hur fan kan det vara olagligt att kratta löv eller köra med gräsklipparen i detta jävla filmjölklandet, tacka vet jag dessa jävla muslimer och politiker som ska ändra på allting hela jävla tiden. Jag röstar på SD och kommer alltid göra för dessa jävla filmjölk fasoner måste gå mot sitt slut. Jävla muslim kramare i varje riksdag i städerna och kommuner som lyssnar med ena örat och skiter ur munnen. Hatar det här jävla landet och alla "feminister" och "Jämställdhet" och "antirasism" och "antifascister". Det här landet är ett jävla skämt och dom som håller på att ändra såhär ska fan hängas! Jag ska ut och klippa gräset hela jävla eftermiddagen och om jag blir anmäld så det skiter jag i
Citera
2018-11-17, 16:25
  #12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Hur fan kan det vara olagligt att kratta löv eller köra med gräsklipparen i detta jävla filmjölklandet, tacka vet jag dessa jävla muslimer och politiker som ska ändra på allting hela jävla tiden. Jag röstar på SD och kommer alltid göra för dessa jävla filmjölk fasoner måste gå mot sitt slut. Jävla muslim kramare i varje riksdag i städerna och kommuner som lyssnar med ena örat och skiter ur munnen. Hatar det här jävla landet och alla "feminister" och "Jämställdhet" och "antirasism" och "antifascister". Det här landet är ett jävla skämt och dom som håller på att ändra såhär ska fan hängas! Jag ska ut och klippa gräset hela jävla eftermiddagen och om jag blir anmäld så det skiter jag i

Vad ända in i rövhålet yrar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback