Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 12:04
  #1
Medlem
Hej

Har tele2 unlimited och en huawei b593u-12 router i stugan, har monterat en poynting xpol x0001 mimo extern antenn ute på nocken. Kör jag routern inne med inbyggd antenn får jag ut ca 30mbit download med 4/5 i signal. Kör jag extern antenn får jag ut ca 20mbit i bästa fall, men det är 5/5 i signal. Går jag då upp på taket till nocken med min iphone SE och håller den precis bredvid den externa antennen och kör via 4g får jag ut 60-80mbit!!?
Är det routern som är felet? Blir inte riktigt klok på detta
Citera
2018-11-17, 14:56
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Hej

Har tele2 unlimited och en huawei b593u-12 router i stugan, har monterat en poynting xpol x0001 mimo extern antenn ute på nocken. Kör jag routern inne med inbyggd antenn får jag ut ca 30mbit download med 4/5 i signal. Kör jag extern antenn får jag ut ca 20mbit i bästa fall, men det är 5/5 i signal. Går jag då upp på taket till nocken med min iphone SE och håller den precis bredvid den externa antennen och kör via 4g får jag ut 60-80mbit!!?
Är det routern som är felet? Blir inte riktigt klok på detta
Svarar utan att kollat upp prylarna:

Hur är antennen ansluten till routern?
Någon sorts antennkabel eller....?

De som bygger egna externa antenner brukar sätta routern vid antennen och ha en TP- kabel ner till datorn eller via en switch till datorerna. En antennkabel dämpar signalen medan en TP-kabel inte gör det under 100 meter.

Edit
Det står t.o.m på deras hemsida:

Citat:
Antennsladdar går att förlänga vid behov men bör undvikas om möjligt. Flytta då hellre router/modem närmare antenn och förläng med nätverkskabel.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-17 kl. 15:03.
Citera
2018-11-17, 19:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Svarar utan att kollat upp prylarna:

Hur är antennen ansluten till routern?
Någon sorts antennkabel eller....?

De som bygger egna externa antenner brukar sätta routern vid antennen och ha en TP- kabel ner till datorn eller via en switch till datorerna. En antennkabel dämpar signalen medan en TP-kabel inte gör det under 100 meter.

Edit
Det står t.o.m på deras hemsida:



http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843

Antennen sätter man fast bakom routern med sma kontakt.
Antennen levereras med 5m fast kabel, denna antenn är känd för att göra ett bra jobb (med 5m kabel)
Citera
2018-11-18, 18:25
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Antennen sätter man fast bakom routern med sma kontakt.
Antennen levereras med 5m fast kabel, denna antenn är känd för att göra ett bra jobb (med 5m kabel)


Lite om dämpning:
https://www.induo.com/b/om-dampning-i-antennkablar/

Grovt räknat så dämpas signalen med 1 dB/m. En dämpning på 3 dB innebär en halvering. På 3 m har signalen halverats. Hade kabeln varit 6 m så hade du bara haft 1/4 av signalen kvar.

Antennen gav 9 dBi och du förlorar 6 dB i kabeln.
Hmm, det blev ju 3 dB kvar alltså en fördubbling mot utan antenn.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-11-18 kl. 18:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback