Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 11:08
  #1
Medlem
Larasofts avatar
Jag har en kollega som mått psykiskt dåligt en längre tid med resultat att denne äter fel, dricker lite för mycket vin och har hög sjukfrånvaro. Denne person har även ett barn med särskilda behov (vilket varit bidragande till den nedåtgående spiralen). Denne har mycket litet stöd från omgivningen. Nu ser det ut som att en del löser sig för barnet men då har personen plötsligt tappat all ork. Jag fick idén att personen kunde genomgå en stor hälsoundersökning och tillbringa en kort tid på någon typ av hälsohem för peppning och nya vanor. Någon som har tips på mottagningar och hälsohem eller annan input? Personen är boendes i Stockholm med kan resa och ekonomin är inget direkt hinder även om tips på "executive health" ā la 50 tkr och liknande undanbedes då det är att gå till överdrift. En annan sak, varför ramlar personen ner i apati när det ser ut att ljusna vad gäller stressfaktorer?
Citera
2018-11-17, 11:44
  #2
Medlem
Kolla med Nämndemansgården. Deras inriktning är väl i huvudsak alkohol och droger, men dom sysslar även med behandling av psykisk ohälsa.

Fri rådgivning, ring 020-20 20 75.
Citera
2018-11-17, 11:57
  #3
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Kolla med Nämndemansgården. Deras inriktning är väl i huvudsak alkohol och droger, men dom sysslar även med behandling av psykisk ohälsa.

Fri rådgivning, ring 020-20 20 75.

Tack för tipset. Tanken var en kroppsundersökning och hälsosam start med mental coachning. Personen uppfattar jag inte lider av alkoholberoende. Men det kan vara värt att kolla upp.
Citera
2018-11-17, 12:08
  #4
Medlem
Du bör vara medveten om att det här kommer kosta? Dom där 50 000 som du sa var för mycket, det ligger nog inte långt ifrån.
Hälsoundersökning kan man få på vårdcentralen, men om det är något mer avancerad undersökning det är frågan om ja då kommer det att kosta en del. Svårt att veta vad du menar med stor.
Sen att bo på något ställe där personalen ska ha någon form av medicinsk utbildning kommer också att kosta mycket per natt.
Citera
2018-11-17, 12:17
  #5
Medlem
Larasofts avatar
Jag tänker mig att ev somatiska faktorer måste uteslutas eller behandlas. Ett blodprov utan fasta och utan ekg och likande ger inget tillräckligt underlag. Men datortomografi av hjärna och övrig kropp är dyrt och oftast onödigt.

När väl den undersökningen är över så tror jag att vistelse på hälsohem med lite rådgivning och träning räcker (inte sjuksköterskor dygnet runt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback