Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 06:14
  #1
Medlem
Har hela livet känt problem med lågt blodsocker, men vid flera tillfällen så har jag känt mycket akut blodsockerfall. Då har jag blivit lik-blek, svimfärdig, skakig, kallsvettig och illamående. Det räcker med att det har gått ca 3 timmar sedan senaste måltiden, alltså inte så lång tid. Varför har jag dessa problem? Har tidigare kollat om jag har diabetes, men enligt läkare så har jag det inte. Är den här typen av problem typiska för diabetes?

När jag drabbas av ovanstående problem s försvinner problem så fort jag äter något.
Citera
2018-11-17, 06:31
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lågt kortisol kan ge problem med lågt blodsocker, tagit prov för det?
Citera
2018-11-17, 06:35
  #3
Medlem
Om det är uppkollat är det förmodligen inte diabetes. Ofta har man högt socker och urinerar stora mängder och känner enorm törst vid starten, olika förstås.

Kanske "bara" är extra känslig vid dippar. Ha alltid ett mellanmål med dig i väskan/ på jobbet och hemma. Ha lite extra koll på mat-klockan, när du behöver äta igen.
Citera
2018-11-17, 06:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lågt kortisol kan ge problem med lågt blodsocker, tagit prov för det?

Nej, det har jag inte. Bra tips! Ska be att få kolla upp detta. Vad är behandlingen för detta? Kan man bota detta tillstånd?
Citera
2018-11-17, 06:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Om det är uppkollat är det förmodligen inte diabetes. Ofta har man högt socker och urinerar stora mängder och känner enorm törst vid starten, olika förstås.

Kanske "bara" är extra känslig vid dippar. Ha alltid ett mellanmål med dig i väskan/ på jobbet och hemma. Ha lite extra koll på mat-klockan, när du behöver äta igen.

Jag är inte känslig. Jag blir helt plötsligt kritvit i ansiktet - alltså plötslig kraftig blekhet. Mycket påtagligt.
Citera
2018-11-17, 08:42
  #6
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback275
Jag är inte känslig. Jag blir helt plötsligt kritvit i ansiktet - alltså plötslig kraftig blekhet. Mycket påtagligt.
Ett förslag vore väl att ta sig till närmaste VC och lämna lite prover och prata med doktorn om du är orolig. Kanske lämna ett tyreoideaprov. Börja där.
Citera
2018-11-17, 09:09
  #7
Medlem
Europes avatar
Jag kan också ibland känna mig svag, skakig o.s.v., vilket går över så fort jag äter. Faktum är att det räcker t.ex. med en mindre mängd choklad för att de ska gå över väldigt fort, om jag nu inte råkar ha möjlighet att smälla i mig en ordentlig måltid. Jag vet ett par andra som upplever samma sak, t.ex. min sambos pappa (som är läkare). Tydligen ska det inte vara diabetes. Jag såg någon forskare kommentera i TV att de som känner så kan möjligtvis vara lite känsligare för förändringar i blodsockernivån, trots att folk vanligtvis inte brukar märka av det så lätt.

Edit: Jag menar inte att det inte skulle kunna tänkas finnas något underliggande sjukdomstillstånd (ett par har nämnts i tråden), jag menar bara att även en del av oss som inte förefaller ha något av dessa sjukdomar kan likväl uppleva liknande.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-11-17 kl. 09:13. Anledning: Edit
Citera
2018-11-17, 09:27
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback275
Nej, det har jag inte. Bra tips! Ska be att få kolla upp detta. Vad är behandlingen för detta? Kan man bota detta tillstånd?
Om du vänder dig till den svenska sjukvården så kommer du få hjälp först när du har ena eller båda bena i graven typ, enligt svensk sjukvård är det fullständigt omöjligt att ha partiell brist av kortisol, antingen är det bra eller så har man akut brist och är döende...

Lågt kortisol behandlas med kortison främst hydrokortison, har själv problem med lågt blodsocker och räcker med 10mg till morgonen för att problemet mer eller mindre ska upphöra, det är ~25-50% av den dosen som många får vid full substition.

Vill du läsa mer kan du söka, bla amerikanska sjukvården är avsevärt mer kompetenta på detta, kan bla söka på "low dose hydrocortisone"
Citera
2018-11-17, 10:03
  #9
Medlem
Asantes avatar
Jag fick samma problem efter en magsäcksoperation och enligt kirurgen kunde det vara "reaktiv hypoglykemi". Jag la om kosten och bytte ut allt vitt bröd samt pasta mot fullkorn och det gjorde faktiskt susen. Sällan jag har känningar numera.

http://omhalsa.info/diabetes/behandl...ypoglykemi.php
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback