Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-18, 16:42
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Absolut, nu är du inne på min musiksmak. Jag gillar hårdrock som Alice Cooper, Twisted, Iron, Meatloaf, van Halen mm. Dessa finns knappt uppräknade på dessa listor. Men jag ville utgå från ett objektivt synsätt då vi har olika musiksmak. Och då bör man se vilka låtar som fått mest spridning runt världen och över tid spelas mest. Då ser man att 1984 och 1985 sticker ut. Och då hade du en större bredd i musiken än vad vi har idag.

Elvis Presley är ju större än alla dessa grupper och har sålt mer, men på den tiden fanns bara rock och blues som var någorlunda spritt. På 70-talet började allt fler musikstilar och hitlåtar komma, och jag tycker mig se en peak -84-85. Början på 90-talet var bra, men efter att negern förstörde MTV började man kränga en massa best of och egenproducerade band (Spice girls, westlife mm). Ett avsmalnande har ju sen skett genom 2000-talet med ganska få låtar som håller sig över en längre tid.
Populärmusik handlar egentligen ganska så lite om musiken.
Men betydligt mer om Distributionen.

Och rent distributionsmässigt så måste man ju förklara 80-talet som något av en explosion med tanke på MTV.
Före det hade vi ju bara radio -> radio-Hitlistor och skivor -> radio, skivor och TV-Hitlistor -> MTV.
Konsertfenomenet blev ju inte riktigt betydande förrän under slutet av 70-talet också.

Så iom 80-talet så fanns praktiskt taget alla distributionskanaler på plats.
Och musik kunde nå, och påverka, människor på ett sätt som aldrig tidigare hänt.

Det är nog en av de främsta anledningarna till att 80-talets musik fortfarande lever kvar.


Idag är alla distributionskanaler uppköpta av storbolagen, så populärmusiken är Död, stendöd. Och har så varit ända sedan början av 00-talet. Om inget nytt händer som kan öppna upp storbolagens monopol, så kommer populärmusiken som vi känner den att gå till historien tillsammans med storband och jazz, osv.
Citera
2018-11-18, 17:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Populärmusik handlar egentligen ganska så lite om musiken.
Men betydligt mer om Distributionen.

Och rent distributionsmässigt så måste man ju förklara 80-talet som något av en explosion med tanke på MTV.
Före det hade vi ju bara radio -> radio-Hitlistor och skivor -> radio, skivor och TV-Hitlistor -> MTV.
Konsertfenomenet blev ju inte riktigt betydande förrän under slutet av 70-talet också.

Så iom 80-talet så fanns praktiskt taget alla distributionskanaler på plats.
Och musik kunde nå, och påverka, människor på ett sätt som aldrig tidigare hänt.

Det är nog en av de främsta anledningarna till att 80-talets musik fortfarande lever kvar.


Idag är alla distributionskanaler uppköpta av storbolagen, så populärmusiken är Död, stendöd. Och har så varit ända sedan början av 00-talet. Om inget nytt händer som kan öppna upp storbolagens monopol, så kommer populärmusiken som vi känner den att gå till historien tillsammans med storband och jazz, osv.

Konsertfenomenet tycker jag slog genom 1969 med Woodstock. Den öppnade upp för Black Sabbath, Led Zeppelin, Alice Cooper m.fl. Sen håller jag delvis med dig, men inte helt. Betänk att många länder inte hade MTV, som Sovjet, Kina mm. Men dessa låtar och artister är populära i dessa länder än idag. Om det berodde på distributionen just då borde 90-talet vara populärare i dessa länder. Men här hör man inte mycket från 90-talet förutom Aqua. I övrigt håller jag med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback