Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 13:22
  #25
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Så gott som återställd men det är svårt då hjärnan förknippar detta jobb med stress sas. Samtidigt innebär det ju en hel del stress att börja på nytt jobb. :/

Jo men du kanske känner en glädje vid tanken på det nya jobbet? I jämförelse med nu. Hur gammal är du?
Citera
2018-11-17, 13:53
  #26
Medlem
oriks avatar
Byt jobb! Det finns för- och nackdelar men det är så lätt att skjuta upp livet till senare. Det blir inte bättre bara för att man gör det senare, bara senare! Nu låter jag kanske gammal vilket jag inte är (30+) men låt mig jämföra med mig själv:

Jag bytte jobb för drygt två år sedan. Är läkare. Jobbade innan bytet på en arbetsplats där jag gjorde ett bra jobb, var uppskattad av chef, kollegor, patienter och med en utstakad karriärväg som skulle ge en mycket hög lön om 4-5 år. Arbetet skulle fortsätta vara detsamma, bara ännu mer ansvar. Jag kände mig ofta otillräcklig och stressad på jobbet, hade mycket begränsad möjlighet att påverka arbetssituationen, var ofta trött pga jobbet på kvällar och helger och hade ständig söndagsångest. Trots bra kollegor såg jag nästan aldrig fram emot att jobba.

Fick ett jobberbjudande från ett privat företag i en annan bransch men där min bakgrund och kompetens efterfrågades. Tackade ja trots att jag inte riktigt visste vad jag gav mig in på. Statusmässigt är det kanske sämre jämfört med tidigare och ett antal läkarkompisar undrar nog vad jag egentligen håller på med som avviker från det utstakade karriärspåret.

Men jag trivs utmärkt på mitt nya jobb, både med arbetsuppgifter och kollegor. Detta har också haft betydande effekt på fritiden. Innan jag bytte för två år sedan tränade jag aldrig och orkade inte ta tag i det. Nu har jag sprungit maraton. Innan jag bytte jobb tackade jag ibland nej till sociala tillställningar bara för att jag var för mentalt utmattad. Kunde till och med vara hemligt bitter och avundsjuk på mina vänner med andra jobb som verkade så bekymmerslösa över tillvaron. Men det var då och så är det aldrig nu, trots att jag jobbar minst lika många timmar per vecka. Ska snart få mitt första barn vilket bara förstärker tanken om hur värdefullt det är med en vardag man trivs med och som får en att må bra.

Lönemässigt är det i nuläget jämförbart med om jag hade stannat kvar på gamla jobbet, men osäkrare inför framtiden. Men även om jag hade tjänat sämre än jag gör så skulle det inte vara avgörande.
Citera
2018-11-17, 17:20
  #27
Medlem
Du kan väl alltid söka dig tillbaka till det du sysslar med nu om du skulle ångra dig?

Verkar ju som att du har presterat bra där du är nu (då du pratar om stress - antar att du stressat en del för att upprätthålla en god arbetsnivå, så du har förhoppningsvis det på CV:et via kontakter osv), så ge det nya jobberbjudandet ett försök. Det är viktigt att inte tveka - det måste man lära sig förr eller senare.
Citera
2018-11-18, 14:58
  #28
Medlem
lousys avatar
Livskvalité är bättre än att tjäna en massa pengar. Vissa tror att de kan köpa sig tillfällig livskvalité men det fungerar sällan i längden. Det är alltid något som tar stryk (oftast är det hälsan) så jag rekommenderar också att du jobbar med något du trivs med istället för att prioritera pengar.
Citera
2018-11-18, 21:11
  #29
Medlem
Tack som fan för alla svar! Uppskattas verkligen

Ja, det lutar helt klart åt detta jobb. Det är en rejäl chansning helt klart, men samtidigt måste man ju chansa ibland. Pengarna är dock surt. Åkte på en ekonomisk smäll förra året som gjorde att jag förlorade 150.000kr vilket var en viktig del av sparpengarna. Har nu ca 100.000 kvar och dom kommer krypa långsamt med detta jobb. Fan, det tar emot. Men antar att det är värt det ändå.
Citera
2018-11-20, 05:09
  #30
Medlem
Är du inte fel ute när det gäller ledighet på ditt eventuellt nya jobb? Jag känner x antal icke lärare som är anställda på skolor. De har vanliga semestertjänster....
Citera
2018-11-20, 07:06
  #31
Medlem
Germanofils avatar
Hade inte tagit jobbet på skolan. Fasta arbetstider utan flex suger. Hade hellre försökt hitta ett annat roligare jobb.
Citera
2018-11-20, 07:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Är du inte fel ute när det gäller ledighet på ditt eventuellt nya jobb? Jag känner x antal icke lärare som är anställda på skolor. De har vanliga semestertjänster....

Tänkte också på detta. Bara lärare har tjänster där de automatiskt är lediga vissa lov. Andra har vanlig semestertjänst. Eller så väljer de uppehållstjänst där 10-15 % av lönen dras, mot att man får lediga lov. Men då får man inte ta semesterdagar någon annanstans än på loven. Å andra sidan även om man jobbar lov, så är det ju betydligt lugnare då.

Du säger att det är kanske två år, se det som en period av personlig utveckling. Dra ner på konsumtionen, laga mer mat hemma, utveckla hobbies. Fundera på vad som är viktigt för dig i livet och sånt flum. Pengar är verkligen inte viktigt, egentligen.
Citera
2018-11-20, 07:45
  #33
Medlem
Sandtags avatar
Har du kollat arbetsmarknaden i övrigt? Vad är det som säger att det står mellan enbart dessa 2 jobb? Skolgigget lät riktigt Nice dock, minns att den ansvarige på mitt gymnasie trivdes riktigt bra. Du lär dessutom kunna luncha billigt med lärarna.
Citera
2018-11-20, 17:52
  #34
Medlem
Tackade faktiskt nej till jobbet. Aldrig varit med om en jobbigare valet och kvalet-situation någonsin tidigare faktiskt. Men, jag behöver pengarna. Inte för att jag på nåt sätt är pengagirig, men jag förlorade för ett par år sedan hela den insparade kontantinsatsen till ett hus (150.000kr) i en dålig affär, förlorade även pengar då jag var sjukskriven och ligger nu flera år efter drömmen om det där huset. Med lönen på nya jobbet skulle det dröja kanske 5 år, mot 2 år som det ser ut nu. Jag är inte heller en ungtupp längre...

Jobbet där jag är nu är INTE ett roligt jobb, så att byta hade troligtvis inneburit högre livskvalitet. Men samtidigt är det ju inte säkert. Worst case scenario hade varit att börja på nya jobbet och sedan inse att man vantrivs där, inte kommer överens med kollegorna, stressar massa (dom sa att det kan vara stressigt) och med detta så mycket mindre lön mot nu.

Hade det varit mitt drömjobb hade jag inte tvekat tror jag, men det är det inte även om det är något jag absolut skulle kunna tänka mig jobba med. Tanken är istället att leta vidare tills jag hittar något som verkar okej men där jag inte behöver gå ner så mycket i lön.

Samtidigt känns det som att jag gjort ett misstag... Men, jag är övertygad om att det känts som att jag begått ett misstag om jag valt det nya jobbet också.
__________________
Senast redigerad av acidbalance 2018-11-20 kl. 17:56.
Citera
2018-11-20, 18:13
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Tackade faktiskt nej till jobbet. Aldrig varit med om en jobbigare valet och kvalet-situation någonsin tidigare faktiskt. Men, jag behöver pengarna. Inte för att jag på nåt sätt är pengagirig, men jag förlorade för ett par år sedan hela den insparade kontantinsatsen till ett hus (150.000kr) i en dålig affär, förlorade även pengar då jag var sjukskriven och ligger nu flera år efter drömmen om det där huset. Med lönen på nya jobbet skulle det dröja kanske 5 år, mot 2 år som det ser ut nu. Jag är inte heller en ungtupp längre...

Jobbet där jag är nu är INTE ett roligt jobb, så att byta hade troligtvis inneburit högre livskvalitet. Men samtidigt är det ju inte säkert. Worst case scenario hade varit att börja på nya jobbet och sedan inse att man vantrivs där, inte kommer överens med kollegorna, stressar massa (dom sa att det kan vara stressigt) och med detta så mycket mindre lön mot nu.

Hade det varit mitt drömjobb hade jag inte tvekat tror jag, men det är det inte även om det är något jag absolut skulle kunna tänka mig jobba med. Tanken är istället att leta vidare tills jag hittar något som verkar okej men där jag inte behöver gå ner så mycket i lön.

Samtidigt känns det som att jag gjort ett misstag... Men, jag är övertygad om att det känts som att jag begått ett misstag om jag valt det nya jobbet också.

Har läst tråden och dina svar får känslan av att du överanalyserar, kanske som en effekt av att du verkar lite osäker? Inte illa menat på något sätt, bara en observation.

Jag tror du skulle må bra av att försöka tänka lite mindre på andras förväntningar. Sätt dig själv i första rummet. Du svarar bara inför dig själv vid livets slut.
Citera
2018-11-20, 18:16
  #36
Medlem
Vilken utbildning kräver lägst iq och ger högst lön och vice versa?
Socionom/ekonom och bibliotekarie/lärare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback