Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 00:21
  #1
Medlem
Kan man säga upp sig och inte behöva fortsätta jobba den månaden uppsägningstiden gäller?

Jag råkade ut för en olycka på jobbet där jag riskerade livet och har blivit livsrädd av att återvända till samma arbetsplats. Vad bör jag göra för att slippa arbeta där?
Citera
2018-11-17, 00:30
  #2
Medlem
Arbetsgivaren är skyldig genom arbetsmiljölagstiftning att erbjuda dig krishjälp vid en sån här händelse. (Om jag minns rätt).

Tror du behöver en terapeut.
Citera
2018-11-17, 00:43
  #3
Medlem
Finns det någon som förstår sig på när arbetsgivaren behandlar en illa på arbetsplatsen? Behöver förklara min situation men gärna i PM för någon som förstår arbetsmiljöregler osv.

Jag blev bara erbjuden en stödperson och det hjälpte inte direkt.
Citera
2018-11-17, 00:49
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Kan man säga upp sig och inte behöva fortsätta jobba den månaden uppsägningstiden gäller?

Jag råkade ut för en olycka på jobbet där jag riskerade livet och har blivit livsrädd av att återvända till samma arbetsplats. Vad bör jag göra för att slippa arbeta där?

Är du med i facket? Värt att diskutera saken med dom i så fall.

Har du pratat med läkare / psykolog om det som har hänt? Dom kanske kan sjukskriva dig så du får tid att återhämta dig, eller skriva en rekommendation om uppsägning, den säger nog inte arbetsgivaren emot.
Citera
2018-11-17, 00:50
  #5
Medlem
Du kan bli befriad från arbete under uppsägningstiden genom överenskommelse med arbetsgivaren.
Citera
2018-11-17, 00:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är du med i facket? Värt att diskutera saken med dom i så fall.

Har du pratat med läkare / psykolog om det som har hänt? Dom kanske kan sjukskriva dig så du får tid att återhämta dig, eller skriva en rekommendation om uppsägning, den säger nog inte arbetsgivaren emot.

Är ej med i facket. Har sjukskrivit mig en gång hos läkaren (1 mån) som löper ut imorgon.

Kan man komma överens med arbetsgivare och förkorta uppsägningstiden från 1 mån till avsluta helt direkt?
Citera
2018-11-17, 00:55
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Är ej med i facket. Har sjukskrivit mig en gång hos läkaren (1 mån) som löper ut imorgon.

Kan man komma överens med arbetsgivare och förkorta uppsägningstiden från 1 mån till avsluta helt direkt?

Om arbetsgivaren och du är överens så kan anställningen avslutas omedelbart. Men är det inte på läkares inrådan du säger upp dig så får du inte a-kassa 45 dagar eller vad det är. Därför är det bra med en rekommendation från läkare. Den ska vara daterad innan dagen du säger upp dig.
Citera
2018-11-17, 01:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om arbetsgivaren och du är överens så kan anställningen avslutas omedelbart. Men är det inte på läkares inrådan du säger upp dig så får du inte a-kassa 45 dagar eller vad det är. Därför är det bra med en rekommendation från läkare. Den ska vara daterad innan dagen du säger upp dig.

Har lyckats få jobb på ett konkurrerande företag och vill bara släppa jobbet hos min nuvarande arbetsgivare och gå över dit för där kommer jag ha bättre förutsättningar.
Citera
2018-11-17, 01:21
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Har lyckats få jobb på ett konkurrerande företag och vill bara släppa jobbet hos min nuvarande arbetsgivare och gå över dit för där kommer jag ha bättre förutsättningar.

OK, då kan du skita i läkaren. Om det du beskrivit inte är överdrivet utan du faktiskt var nära att dö, så är din chef totalt pantad om denne håller hårt på att du ska jobba kvar under uppsägningstiden. Men skulle han tvinga dig, är nya arbetsgivaren ok med att du kommer först om en månad? Du kan ju alltid demonstrativt totalvägra att gå nära det som var farligt i en månad, om det skulle knipa så pass. Vad ska han göra, sparka dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback