Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-20, 06:15
  #13
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är en väldigt sann observation. Björklund har inga andra idéer än sitt SD-motstånd. T o m skolfrågorna har tystnat. Då vet man att det är illa.

Gubbhelvetet tror att SD ska skicka ut hans importbarn.
Han agerar irrationellt, fast liberaler är väldigt irrationella människor i grunden men det här är ju något
sjukligt med Björklund, han har antagligen fått någon form av psykos av sitt ohälsosamma SD hat och
rädslan för att importbarnen ska skickas ut. SD för väl dock ingen sådan politik, återvandring har de inte
på sitt program, möjligtvis skicka ut lite kriminella, är Björklunds importbarn kriminella? Adopterade
brukar kunna vara kriminella i högre utsträckning än vanlig barn, antagligen för att de inser att de inte
hör hemma dit de transporterats av folk som av olika skäl tycker det är en smart idé att importera barn
som inte ser ut som de andra barnen och ganska tidigt inser att jag är inte alls som de här andra.

Malaj-Majoren borde sparkats för längesedan.

Men vad kan den här snubben tillföra? Vidare varför kallas han för Strandstjärt? Är han homosexuell?
Mer än ett inte rabiat förhållningssätt till SD alltså.
Citera
2018-11-20, 14:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0LD13R777
Gubbhelvetet tror att SD ska skicka ut hans importbarn.
Han agerar irrationellt, fast liberaler är väldigt irrationella människor i grunden men det här är ju något
sjukligt med Björklund, han har antagligen fått någon form av psykos av sitt ohälsosamma SD hat och
rädslan för att importbarnen ska skickas ut. SD för väl dock ingen sådan politik, återvandring har de inte
på sitt program, möjligtvis skicka ut lite kriminella, är Björklunds importbarn kriminella? Adopterade
brukar kunna vara kriminella i högre utsträckning än vanlig barn, antagligen för att de inser att de inte
hör hemma dit de transporterats av folk som av olika skäl tycker det är en smart idé att importera barn
som inte ser ut som de andra barnen och ganska tidigt inser att jag är inte alls som de här andra.

Malaj-Majoren borde sparkats för längesedan.

Men vad kan den här snubben tillföra? Vidare varför kallas han för Strandstjärt? Är han homosexuell?
Mer än ett inte rabiat förhållningssätt till SD alltså.

Jan Björklund accepterar inte SD som "socialkonservativt med nationalistisk grundsyn" som SD kallar sig.

JB är väldigt emot nationalism, så om någon använder det ordet vägrar han samarbete och diskussioner. L/FP har varit emot nationalism i alla år eftersom de förespråkar en långt driven internationalism med öppna gränser, stor invandring, mer överstatlighet mm.

För L betyder det inte bara att man samarbetar mellan nationer. Gränslösheten är det centrala. Det är ideologiskt tvärtemot partier som vill ha bibehållna nationer med gränser mellan dem och mindre överstatlighet.

L-politiker tror ofta att gränslösheten gynnar allt möjligt inklusive världsfred. Andra tycker att partiet är mer styrt av någon sorts trossatser, eller överdriven framstegsoptimism, utan tydlig realism.

Därför tror jag vissa lokala L-politiker, kanske Strandberg, kan få det knepigt om eller när de når riksnivån, för där är det frågor om världsproblemen som partiet vill lösa, inte frågor om vilka skolor som ska byggas ut eller hur hög kommunalskatten ska vara.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2018-11-20 kl. 14:57.
Citera
2018-11-27, 16:13
  #15
Medlem
Men han har fått mycket cred för att lyfta Landskrona. Inte minst har det handlat om att minska andelen hyresrätter i en tidigare extremt socialdemokratisk stad, där man byggde så mycket under Miljonprogrammet att de bostadsöverskott man fick påverkade hela stadens utveckling.

http://web.archive.org/web/201803211...-landskrona-2/
Citat:
Personer med försörjningsstöd hänvisas direkt till kommunen, som förfogar över ett antal lägenheter för detta syfte.
Sedan policyn antogs 2013 har antalet ansökningar om försörjningsstöd från nyinflyttade minskat markant.

”Jag skulle ljuga om jag sa att det finns något annat mål än att stoppa bidragstagare från att flytta in”, konstaterade Torkild Strandberg i en intervju häromåret. Bakgrunden till detta är givetvis de problem som funnits med att andra kommuner i samarbete med privata fastighetsägare i Landskrona såg till att kostnaderna för försörjningsstöd kunde vältras över på Landskrona.
Citat:
Landskrona vann dock striden när riksdagen i maj 2013 röstade för en ändring i socialtjänstlagen som innebär att det nu är tillåtet för kommuner att kräva en motprestation av den som ansöker om försörjningsstöd.
Citat:
17 procent av alla barn i Landskrona växte i bidragsberoende hushåll, jämfört med sju procent i landet som helhet. Anmälda grova brott hade de första åren på 2000-talet ökat med 60 procent, jämfört med 15 procent i Malmö och 11 procent i riket.
Citera
2018-11-27, 20:41
  #16
Medlem
Zurfarn08s avatar
Torkild Strandberg fortsätter att gå i bräschen för ett partiledarbyte i L. Idag levererar han en ren avrättning av Björklund och partiledningen. Han anklagar dem för att mörka för både riksdagsgrupp och partiledning

Citat:
För att resultatet av en sådan debatt och en därpå följande omröstning ska respekteras och skapa en gemensam handlingskraft i vårt parti är det viktigt att just öppenhet präglar vägvalet. Våra medlemmar har rätt till full insyn i de alternativ som finns.

Det är därför olyckligt att partiledningen under den gångna helgen varken för riksdagsgruppen eller partistyrelsen redogjort för det erbjudande vårt parti fått från Moderaterna.

Https://www.expressen.se/debatt/jan-...-m-erbjudande/

Saftig kritik! Jag tror Björklunds dagar är räknade.
Citera
2018-11-27, 22:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Torkild Strandberg fortsätter att gå i bräschen för ett partiledarbyte i L. Idag levererar han en ren avrättning av Björklund och partiledningen. Han anklagar dem för att mörka för både riksdagsgrupp och partiledning

Https://www.expressen.se/debatt/jan-...-m-erbjudande/

Saftig kritik! Jag tror Björklunds dagar är räknade.

Mkt saftig kritik!! Vet inte hur det slutar för Björklund men det författaren främst är ute efter är att L hjälper till att bilda en Alliansregeringsbildning, ty om några dagar är det försent. Och L kommer att sjunka ihop. Byte av Björklund är sekundärt i detta läge.

Jag läste artikeln. Den kommer att bli viktig. Den kommenterades också i Aktuellt ikväll av Ulf Kristoffersson. Jan Björklund anklagas ha mörkat att för sin egen ridsdagsgrupp samt partistyrelse att Liberalerna har fått ett generöst erbjudande av Moderaterna.

I artikeln står: I ett läge där sju av tio L-väljare enligt SVT:s Valu definierar sig som höger, och Moderaterna är det vanligaste andrahandsalternativet för våra väljare, vore det förödande att med 5,5 procent i ryggen göra upp med Stefan Löfven. Min bild är att vi då kommer ha mycket svårt att klara riksdagsspärren 2022.

Vidare nämns: Liberala hjärtefrågor som hårdare styrning av och ekonomiska satsningar på skolan, högre försvarsanslag, statligt ansvar för och förbättringar av LSS, steg för att avskaffa den skadliga värnskatten, särskilda åtgärder för att skydda minoriteter som drabbas av hatbrott och intensifierat arbete för HBTQ-rättigheter är bara några av löftena. Allianspartierna som står utanför regeringen är fria att förhandla med densamma, men kan också välja att avstå från att göra det. Det framgår också tydligt att regeringen inte kommer att föra förhandlingar med Sverigedemokraterna.

Det är kort sagt ett mycket generöst erbjudande, som skulle ge Liberalerna tydliga framgångar sett till våra vallöften, och föra vårt land i en mer liberal riktning.


L skulle få ett överinflytande ju! Jag tror detta - eventuella får vi säga än så länge - mörkande, blir svårt att förklara för Björklund men det reflekterar på hela L-organisationens pålitlighet som sådan. De följande fyra åren kommer att bli en dödsdans för L. 2022 är vi nog kvitt skitpartiet. Då kämpar de på från sidan som Junilistan och Piratpartiet.
Citera
2018-12-01, 12:25
  #18
Medlem
Sqeptisks avatar
Björklund har väl aldrig gjort någon väljare glad, och behöver naturligtvis avsättas om "folkpartiklarna" skall överleva ett val till.
Men den här nye göken som tråden handlar om, har han ett hederligt jobb i sin C.V., åstadkommit/skapat något av värde eller är det bara en politikerbroiler bland alla andra?
Citera
2018-12-01, 12:43
  #19
Medlem
Det märkliga med Björklund är ju att han tidigare sorterades in som väldigt "höger", kanske mest höger av alla partiledare(på den tiden när KD styrdes av Hägglund och M av Reinfeldt). Jag vet "liberaler" som till och med tyckte att det var komiskt när Björklund snackade så mycket om liberalismen.
Minns bara till exempel Henrik Dorsins "valvisa" från 2010:
https://www.youtube.com/watch?v=iA_u2IKWT6Y

Själv tycker jag Jan peakade när han uppmanade Fridolin att "hålla hårt i kolbiten, för den kan bli värdefull när ni har stängt kärnkraften" i valrörelsen 2014.
Citera
2018-12-01, 12:52
  #20
Medlem
Jag tror dock som någon tidigare vare inne på att Liberalerna har en för "global" självbild för att välja ett realpolitiskt framgångsrikt kommunalråd till partiledare.
Anledningen till att Björklund suttit så länge är väl mest att det är så otroligt tunt bakom honom. Framförallt av de som jag antar faktiskt vill bli partiledare.
Christer Nylander, Fredrik Malm, Mats Persson, Johan Pehrsson liksom. Tror ni på något lyft i opinionen med dessa namn?
Allan Widman är en profilerad politiker fast vill nog främst hålla på med försvarsfrågorna. Cecilia Malmström vill nog inte. Nyamko Sabuni är nog för frispråkig.
Gulan Avci kanske? Jag säger det i brist på annat.
Citera
2018-12-01, 16:07
  #21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Torkild lämnade väl en bekväm riksdagsplats för att rensa upp i röran i Landskrona efter valet 2010 (SD hade välförtjänt fått fler röster I Landskrona en någon annan kommun). Han skall ha heder av det i alla fall. Är antagligen för manlig (för mycet ordning och reda) för att passa vinnorna i partiet.
Citera
2018-12-01, 16:36
  #22
Medlem
LeifD2s avatar
Nästa ledare för (L)? Varför skulle dom ha en ny ledare? Efter Björklund är det väl lika bra att lägga ned?

Att ta över (L) är som att ta jobb som kapten på Titanic 15 minuter efter att dom gått på isberget. Torkild Strandberg är kanske ute efter att marknadsföra sig själv? En tid i politiken efter (L) helt enkelt. Han kan ju enkelt byta till något annat liberalt knas-parti som C eller M.
Citera
2019-01-16, 09:33
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag tror dock som någon tidigare vare inne på att Liberalerna har en för "global" självbild för att välja ett realpolitiskt framgångsrikt kommunalråd till partiledare.
Anledningen till att Björklund suttit så länge är väl mest att det är så otroligt tunt bakom honom. Framförallt av de som jag antar faktiskt vill bli partiledare.
Christer Nylander, Fredrik Malm, Mats Persson, Johan Pehrsson liksom. Tror ni på något lyft i opinionen med dessa namn?
Allan Widman är en profilerad politiker fast vill nog främst hålla på med försvarsfrågorna. Cecilia Malmström vill nog inte. Nyamko Sabuni är nog för frispråkig.
Gulan Avci kanske? Jag säger det i brist på annat.

Gissar på MP som sparkades uppåt från Region Skåne, så han kanske sparkas uppåt en gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Torkild lämnade väl en bekväm riksdagsplats för att rensa upp i röran i Landskrona efter valet 2010 (SD hade välförtjänt fått fler röster I Landskrona en någon annan kommun). Han skall ha heder av det i alla fall. Är antagligen för manlig (för mycet ordning och reda) för att passa vinnorna i partiet.
SD fick nästan var femte röst kommunalt när de låg på 3 procent i riksdagsvalet -06, så en del av den omtumlande kollektiva upplevelsen bör kunna förklara Torkilds framgångar.

Det enda han egentligen behövde göra var att vara så pass kravliberal att han kunde stoppa väljarflödet från m till sd och sd minskade lokalt 2010 vilket sågs som en stor framgång för den kravliberale.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback