Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-16, 08:57
  #193
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Det är förmodligen dina år av fjantande som har gett dig fler satellitceller, det i sin tur gjorde att du fick mer gains efteråt. Om du inte hade "fjantat" så hade du inte haft samma gains.

Nucleus overload är en slags effektmultiplikator som man kan använda för att få musklerna att utvecklas snabbare, men om man multiplicerar noll med vad som helst blir det ändå noll. Det är när du ökar koefficienten (din satellitcellsaktivering) som din "vanliga" träning blir effektiv.

Kul att du fick nå dina mål i alla fall!

En snabb googling ger följande: "Nucleus Overload Training is working a target muscle every single day with low/medium weight for a periode of 30days and then long rest to recover"

Aldrig provat. Kommer aldrig prova.

Det enda jag vet är att när jag "pumptränade" fick jag extremt lite synbara "gains".
Att byta till att bli en slav under progressiv överbelastning och träna på ett betydligt mer metodiskt sätt gjorde all skillnad i världen. Ett exempel är att mina biceps har alltid varit ganska obefintliga hur mycket än jag curlade. De började växa ordentligt när jag faktiskt helt slutade curla och satsade på att bli riktigt stark på viktade pull ups / chins. Istället för högreps har jag lutat mig mot reverse pyramid training på alla basövningar. Jobba sig upp till sitt 4 rep max (med perfekt form). Dra av fem kg och göra 6 reps. Dra av ytterligare 5 kg för att avsluta med 8 reps. Har du mer än 8 i tanken fortsätter du självklart till "form failure".
Citera
2021-10-16, 12:38
  #194
Avstängd
leosundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Aldrig provat. Kommer aldrig prova.
Du har redan provat, du vara bara inte medveten om processen.

NO -> PO = gains
Citera
2021-10-16, 14:58
  #195
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Du har redan provat, du vara bara inte medveten om processen.

NO -> PO = gains

Nej det har jag inte.

Långt ifrån.

Jag körde en brosplit på den tiden. Det är 4 pass per muskelgrupp i månaden. Inte ens i närheten av det du pratar om.
Citera
2021-10-17, 21:39
  #196
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Ska man få samma utveckling med låga vikter behöver man köra väldigt mycket reps och sets.

Det är både ganska jobbigt och trist.
Citera
2021-10-17, 23:01
  #197
Medlem
bodybuilders på 1800-talet körde med 2kg hantlar .. Det funkar, men sättet dom tränar kräver extrem mind muscle connection ..
Eugen Sandow t ex .. kan inte säga att han hade små muskler direkt


EUGENE SANDOW'S LIGHT DUMBBELL BODYBUILDING SYSTEM EXPLAINED!!
https://www.youtube.com/watch?v=tzkfjpUj_pM

Här är en bok om bodybuilding som han gav ut 1897 .. inte läst allt, men tror man kan lära sig mkt om man vill ..
https://evilcyber.com/downloads/Stre...n%20Sandow.pdf
Citera
2021-10-18, 07:40
  #198
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
bodybuilders på 1800-talet körde med 2kg hantlar .. Det funkar, men sättet dom tränar kräver extrem mind muscle connection ..
Eugen Sandow t ex .. kan inte säga att han hade små muskler direkt


EUGENE SANDOW'S LIGHT DUMBBELL BODYBUILDING SYSTEM EXPLAINED!!
https://www.youtube.com/watch?v=tzkfjpUj_pM

Här är en bok om bodybuilding som han gav ut 1897 .. inte läst allt, men tror man kan lära sig mkt om man vill ..
https://evilcyber.com/downloads/Stre...n%20Sandow.pdf

Ja.

Forskning visar på att det är fullt möjligt att bygga muskler med väldigt lätta vikter.
Du kan träna mindre explosivt (långsammare) och sedan jobba mot failure.
Så länge du lutar dig mot progressiv överbelastning (ökar motståndet över tid) så fungerar det.

Frågan är bara varför man vill använda den metoden

Det känns oerhört mycket mer tidseffektivt och enklare att satsa på tex 8x3 och öka vikten över tid än att stå och pumpa reps i all oändlighet.
Citera
2021-10-20, 10:43
  #199
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ja.

Forskning visar på att det är fullt möjligt att bygga muskler med väldigt lätta vikter.
Du kan träna mindre explosivt (långsammare) och sedan jobba mot failure.
Så länge du lutar dig mot progressiv överbelastning (ökar motståndet över tid) så fungerar det.

Frågan är bara varför man vill använda den metoden

Det känns oerhört mycket mer tidseffektivt och enklare att satsa på tex 8x3 och öka vikten över tid än att stå och pumpa reps i all oändlighet.

Ja nu kör jag ju den långsamma metoder på grund av bra arbetstider , kör heldagar på gymmena ibland mer.

Skulle brara dra 2km på löpbandet o lite skit men blev kvar sen i morse
Citera
2021-10-20, 18:31
  #200
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja nu kör jag ju den långsamma metoder på grund av bra arbetstider , kör heldagar på gymmena ibland mer.

Skulle brara dra 2km på löpbandet o lite skit men blev kvar sen i morse

Du kör heldagar på gymmet? Och ibland mer?!

Härligt! Du måste slå världsrekord i lågintensivträning.......

Jag tränar 40-60 min 3 gånger i veckan och hinner med att jobba igenom kroppen 2 gånger.
Citera
2021-10-20, 20:35
  #201
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du kör heldagar på gymmet? Och ibland mer?!

Härligt! Du måste slå världsrekord i lågintensivträning.......

Jag tränar 40-60 min 3 gånger i veckan och hinner med att jobba igenom kroppen 2 gånger.

Haha kör nattjobb så idag körde jag från från 06 till 13 sen hem

Rätt soft lunk med en del mat i micron
Citera
2021-10-20, 20:41
  #202
Medlem
Custom_mades avatar
Kör själv ganska lätt, varje dag. Många reps.

Funkar bra tycker jag!

Men alla gillar att träna på olika sätt. Jag pallar ej betala dyrt för gymkort, massa träningsprylar, pulver och shakes.

Kör väldigt simpelt. Hemma, med energifylld musik och simpla övningar, ofta egen kroppsvikt bara.

Beror väl på vad man vill uppnå också. Jag vill må bra och orka leva. Uppnår jag det är jag nöjd.

Finns så mycket roligare saker att göra än att träna.

Upplever att dom som Kör med tyngre vikter på gym skadar sig väldigt ofta och det är jag väldigt vaksam mot, då sätts hela träningen ur spel så det pallar jag ej. Hellre då lite, sen lite mer och köra så under längre tid varje dag.
Citera
2021-10-20, 21:26
  #203
Medlem
448s avatar
Rätt soft att köra lägre tempo under lång tid.

Hade för några år sen en bipolär helt jävla waco brud som jobbade på ett gym efter mig så jag börja cruisa efter andra gym - haha

Var ute 2-3 timmar på 3-4 anläggningar per dag en vecka för o hitta nytt ställe.

Fastna för det och köra heldagar 2 gånger i veckan , lär va få folk som kan lägga den tiden - rekomnderas iaf om möjlighet finns.
Citera
2021-11-17, 21:13
  #204
Medlem
IskallBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ska man få samma utveckling med låga vikter behöver man köra väldigt mycket reps och sets.

Och injicera supermediciner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback