Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 23:33
  #1
Medlem
Ny vetenskap på området, säger att man kan bygga lika stora muskler med låga vikter och fler reps, som med tunga vikter och färre reps.

Vad fan är då poängen att träna tungt för, när man riskerar skador och dessutom missar att träna små inre muskler, som man inte gör med lägre vikter?
Citera
2018-11-16, 23:35
  #2
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Min personliga erfarenhet och åsikt är att jag byggt större muskler snabbare av att träna tungt och intensivt än tvärtom. Därför kommer jag också fortsätta så.
Citera
2018-11-16, 23:37
  #3
Medlem
Jopsiks avatar
lika stora säger du, men lika starka?
Citera
2018-11-16, 23:48
  #4
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ny vetenskap på området, säger att man kan bygga lika stora muskler med låga vikter och fler reps, som med tunga vikter och färre reps.

Vad fan är då poängen att träna tungt för, när man riskerar skador och dessutom missar att träna små inre muskler, som man inte gör med lägre vikter?
Därför att vissa tränar för styrka och andra för att va snygg naken. Varför skulle man inte träna "de små inre musklerna" om man tränar tungt? Många frågor och många antaganden.
Citera
2018-11-16, 23:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Ny vetenskap på området, säger att man kan bygga lika stora muskler med låga vikter och fler reps, som med tunga vikter och färre reps.

Vad fan är då poängen att träna tungt för, när man riskerar skador och dessutom missar att träna små inre muskler, som man inte gör med lägre vikter?
Kommer man bli lika stark då?
För mig är det roliga att lyfta mycket.
Citera
2018-11-16, 23:55
  #6
Medlem
Det verkar vara så otroligt mycket snack om att träna låg vikter många reps för större volym, sen hör man snack om att låga reps med tunga vikter ger lika mycket volym..

Den dagen, vetskapen säger något om att träna med låga vikter många reps så köper jag det. Men är det verkligen vetenskapligt bevisat?

Av personligt erfarenhet, samt från många andra så spelar det ingen roll hur du tränar, bara du tränar hårt så ökar du i volym.. Däremot att styrkan ökar mer med tunga vikter och låga reps tror jag definitivt på.

Ta en strongman snubbe, skulle han deffa ner sig skulle han kunna stå på scen lika mycket och visa muskler som en BB. Det enda som skiljer mellan dessa 2 individer är kosten. I mina ögon! Utom styrkan då.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-11-17 kl. 00:00.
Citera
2018-11-16, 23:58
  #7
Medlem
note-its avatar
Man vill ha variation när man tränar mycket. Då kan det vara intressant med tunga pass emellanåt.
Citera
2018-11-17, 00:11
  #8
Avstängd
Dekorimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Man vill ha variation när man tränar mycket. Då kan det vara intressant med tunga pass emellanåt.
Eller hur! Dessutom kan man köra BÅDE tungt med färre reps och lätt med fler reps/set under samma pass. Man kanske kör bänk eller smith tungt som fan och sedan underarmar med kortstång och lägre vikter.

Man måste inte välja antingen eller. Sen så Är det så att man bygger mer volym av tyngre vikter. Har varit så sedan begynnelsen. Sedan blir det också mer explosivt än om man kör 40 reps.
Citera
2018-11-17, 00:13
  #9
Medlem
Yppsilons avatar
Ok...hur förhåller det sig till den etablerade forskningen som visar att hypertrofin är maximal runt 20-25 reps för en muskel?
Citera
2018-11-17, 00:56
  #10
Medlem
franges avatar
Och var har du denna "nya vetenskap" då? Länka, tack.
Citera
2018-11-17, 01:53
  #11
Medlem
Man tränar ju oftast inriktat på låga reps och tunga vikter för att bygga "tyngdvana" för att utveckla maxlyft. Däremot är det inte fel att även pumpen kroppen på en split kanske 2 veckor tungt för att sedan köra 1 vecka mer mjölsyre träning för uthållighet för att undvika att köra sönder muskler och leder.
Citera
2018-11-17, 06:04
  #12
Medlem
Som-Gjutens avatar
Ny och ny .... Detta är inget nytt fenomen, det finns bodybuilders som snackat om detta sedan långt tillbaka!

Den senaste JAG känner till som pratade öppet om det var Rich Piana i en av hans videos men han gjorde som alla andra bodybuilders... använde "special-tillskott"* för att få en skjuts..

*
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback