Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 22:57
  #1
Medlem
Hej,

Håller på att kolla efter en ny bil och jag har fastnat för denna. Volvo S60 T3 152hk Automat Momentum. Jag frågade runt lite och folk sa direkt att jag inte ska ha en 1.5 motor då den är för svag. Man ska minst ha 1.8 - 2-0.

Men min fråga är vad är det som gör volvo T3 motorn så svag? Håller den lägre livslängd hur fungerar det?
Det jag kan tänka mig att de menar med svag är att den inte accelererar lika fort?

Sen undra jag hur är det att äga denna bil. https://www.blocket.se/angelholm/Vol....htm?ca=11&w=3

Är priset lämpligt eller ska man försöka få den till nåt billigare, hur mycket annars?

Tack
Citera
2018-11-17, 08:41
  #2
Medlem
DyslexiKungens avatar
Du har en fin kvalitetsbil där som håller den närmaste 10-15 åren utan som hellst problem.Ett bra val där, låga mil också.Priset med dessa mil är ju normalt hos en bilhandlare.


mvh/
Citera
2018-11-17, 10:40
  #3
Medlem
watcher1970s avatar
Varför Volvo gjort just automatversionen på svenska Volvomotorn till 1,5 liter är obegripligt. De andra svenskmotorerna på dessa årsmodeller är ju all på 2 liter..
Tror inte det spelar någon roll egentligen, men konstigt är det..

Volvos senare versioner av V40, S60 och V60 är tillförlitliga och trevliga bilar. Och bränslevärmaren, bara den är guld värd i den årstid vi nu befinner oss i.

Hittade detta på Vi Bilägare angående motorn:
——-
Varför är T3 på 1,5l när det är automat? Första tanken från Volvo var att få ner förbrukningen på den eftersom det är en momentomvandlarlåda och då valde man att göra downsizing istället. Med facks i hand så var detta mest ett kostsamt experiment eftersom T4 med automat drar lika eller något mindre än T3 1,5 automat...

——-
När man köper begagnat så bör man nästan fokusera mest på det aktuella exemplaret och inte modellutbudet. Just den bil Du länkar till känns ganska dyr, men verkar vara ett välskött, vettigt utrustat, exemplar med låga mil. Fin bil, kort sagt.
Glöm inte att pruta om det är aktuellt med ett köp!
Citera
2018-11-17, 11:12
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej,

Håller på att kolla efter en ny bil och jag har fastnat för denna. Volvo S60 T3 152hk Automat Momentum. Jag frågade runt lite och folk sa direkt att jag inte ska ha en 1.5 motor då den är för svag. Man ska minst ha 1.8 - 2-0.

Men min fråga är vad är det som gör volvo T3 motorn så svag? Håller den lägre livslängd hur fungerar det?
Det jag kan tänka mig att de menar med svag är att den inte accelererar lika fort?

Sen undra jag hur är det att äga denna bil. https://www.blocket.se/angelholm/Vol....htm?ca=11&w=3

Är priset lämpligt eller ska man försöka få den till nåt billigare, hur mycket annars?

Tack
Svag motor håller jag definitivt inte med om. 152 hk, 250 Nm och 0-100 på 8,6 sekunder.
Detta med en deklarerad förbrukning på 0,58, och skatt på 866 kr.
Jag skulle kunna köpa den själv, men är på jakt efter en V60.
Priset verkar rätt satt, men försöka pruta ska man ju alltid göra och se till att få vinterhjul med.
Citera
2018-11-17, 21:45
  #5
Medlem
152 hästar och 250nm i vrid var säkert hett på 80-talet men knappast idag...
Citera
2018-11-18, 11:22
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
152 hästar och 250nm i vrid var säkert hett på 80-talet men knappast idag...
Var någonstans står det att TS är ute efter något "hett"?
Citera
2018-11-18, 19:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Varför Volvo gjort just automatversionen på svenska Volvomotorn till 1,5 liter är obegripligt. De andra svenskmotorerna på dessa årsmodeller är ju all på 2 liter..
Tror inte det spelar någon roll egentligen, men konstigt är det..

Volvos senare versioner av V40, S60 och V60 är tillförlitliga och trevliga bilar. Och bränslevärmaren, bara den är guld värd i den årstid vi nu befinner oss i.

Hittade detta på Vi Bilägare angående motorn:
——-
Varför är T3 på 1,5l när det är automat? Första tanken från Volvo var att få ner förbrukningen på den eftersom det är en momentomvandlarlåda och då valde man att göra downsizing istället. Med facks i hand så var detta mest ett kostsamt experiment eftersom T4 med automat drar lika eller något mindre än T3 1,5 automat...

——-
När man köper begagnat så bör man nästan fokusera mest på det aktuella exemplaret och inte modellutbudet. Just den bil Du länkar till känns ganska dyr, men verkar vara ett välskött, vettigt utrustat, exemplar med låga mil. Fin bil, kort sagt.
Glöm inte att pruta om det är aktuellt med ett köp!


Tack för tipsen.

När du skriver dyr, hur mycket tycker du att den ska kosta?

Bild 13, 14 och 17 har bilen några skador där men det verkar inte vara så farliga.

Hur mycket skulle du säga att den är värd om man tänker på bilderna?
Citera
2018-11-18, 19:50
  #8
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Tack för tipsen.

När du skriver dyr, hur mycket tycker du att den ska kosta?

Bild 13, 14 och 17 har bilen några skador där men det verkar inte vara så farliga.

Hur mycket skulle du säga att den är värd om man tänker på bilderna?
Priset är bra, inget snack - men jag tycker du ska ta med dig att skadorna är relativt omfattande, om än bara kosmetiskt. Verkar vara fullagade båda två på stötfångarna, åtminstone den på bakre. Kräver omlack för att få det snyggt ens hyfsat snyggt, och det är inte billigt. Den på dörren kanske du kan snygga till med rekond, men det kostar det med...
Personligen skulle jag tycka det vore trist att lägga nästan 200 papp på en bil och få en med så pass fula lackskador...

Ring en lackverkstad och få en offert på en omlack av båda stötfångarna och ta med dig till handlaren och utgå därifrån vid prutande. De har tagit med det i prissättningen, men det är trots allt en snikbensinare av en modell som inte är speciellt attraktiv från början och som det dessutom precis kommit en ny version av, så lite svängrum borde de ha.
Citera
2018-12-04, 11:01
  #9
Medlem
Annonsen är borta och det står inte i tråden vilken årsmodell det rörde sig om. Jag antar att typ drivmedel är av stor vikt, är diesel inte ett alternativ?
Citera
2018-12-12, 22:47
  #10
Medlem
Motorn är väl bra, om inte lite för slö. Men den är inte så super törstig faktiskt.
Citera
2018-12-13, 13:38
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Annonsen är borta och det står inte i tråden vilken årsmodell det rörde sig om. Jag antar att typ drivmedel är av stor vikt, är diesel inte ett alternativ?
Det var väl denna bil:
https://www.bilformedlingen.com/pers...s60/42954/sald
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback