Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 21:40
  #1
Medlem
Jag funderade på att skaffa x antal höga pooler ( riktigt höga typ 2 meter) och placera i min lägenhet. Varje tillgänglig kvadratmeter ska täckas.
Och så sätter jag dem på fyllning när jag är i Spanien.
Hur ser det ut när jag kommer hem?

Massiv vattenskada eller ett tomt skal med allas bohag på bottenplan??
Citera
2018-11-16, 21:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag funderade på att skaffa x antal höga pooler ( riktigt höga typ 2 meter) och placera i min lägenhet. Varje tillgänglig kvadratmeter ska täckas.
Och så sätter jag dem på fyllning när jag är i Spanien.
Hur ser det ut när jag kommer hem?

Massiv vattenskada eller ett tomt skal med allas bohag på bottenplan??

Såg ganska nyligen ett klipp där dom testade något väldigt likt:
https://www.youtube.com/watch?v=YJTqg5NlHFI

Om du nu vill göra verklighet av dina idéer och få det att fungera så antar jag att du behöver svetsa ett stålskelett för hela konstruktionen.
Citera
2018-11-16, 23:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Såg ganska nyligen ett klipp där dom testade något väldigt likt:
https://www.youtube.com/watch?v=YJTqg5NlHFI

Om du nu vill göra verklighet av dina idéer och få det att fungera så antar jag att du behöver svetsa ett stålskelett för hela konstruktionen.


Muhahha norsk statstelevisionen. Själv tror jag det räcker med täta dukar typ pool eller annat med rätt höjd. Väggarna i kåken ger stabilitet.
Citera
2018-11-17, 16:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag funderade på att skaffa x antal höga pooler ( riktigt höga typ 2 meter) och placera i min lägenhet. Varje tillgänglig kvadratmeter ska täckas.
Och så sätter jag dem på fyllning när jag är i Spanien.
Hur ser det ut när jag kommer hem?

Massiv vattenskada eller ett tomt skal med allas bohag på bottenplan??

Varför? Vad vinner du på att göra detta? Du lär ju åka på ett skadestånd på åtskilliga miljoner.
Citera
2018-11-17, 19:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför? Vad vinner du på att göra detta? Du lär ju åka på ett skadestånd på åtskilliga miljoner.

Fattig på pengar är jag redan, men jag kommer vara en erfarenhet rikare.
Citera
2018-11-17, 19:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Fattig på pengar är jag redan, men jag kommer vara en erfarenhet rikare.

Förmodligen ett fängeldestraff rikare samt ett livslångt medlemskap hos kronkalle.

Men nej, jag tror inte att ett hyreshus är gjort för att en lägenhet ska ha XX-antal ton vatten i det även om det är i en pool i hela lägenheten.
Förmodligen skulle dock grannarna nog rinna innan när det nånstans spolas vatten konstant då det ofta hörs ganska bra i rören.
Och i teknikens nutid så borde det även flagga nånstans att vattenförbrukningen gått upp med tusentals procent en dag (är rätt säker på att de flesta hyresvärdar har koll på det) då dt et kan tyda på en rejäl vattenläcka i en lägenhet.

Sen att väggarna ger stabilitet stämmer till viss del. Men då från tryck ovanifrån. I ditt fall så kommer du även få ett kraftigt tryck utåt då vattnet trycker på åt det hållet också. Och det tror jag inte dom är gjorda för.

Så mitt råd är att inte testa det...eller om du promt måste testa så gör det i ett hus du äger själv...kommer ju bli högt i tak i alla fall...
Citera
2018-11-17, 20:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Fattig på pengar är jag redan, men jag kommer vara en erfarenhet rikare.

Nja, erkänn att du kände dig ensam och uttråkad igår kväll och att du bara ville ha lite uppmärksamhet.
Citera
2018-11-17, 20:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Förmodligen ett fängeldestraff rikare samt ett livslångt medlemskap hos kronkalle.

Men nej, jag tror inte att ett hyreshus är gjort för att en lägenhet ska ha XX-antal ton vatten i det även om det är i en pool i hela lägenheten.
Förmodligen skulle dock grannarna nog rinna innan när det nånstans spolas vatten konstant då det ofta hörs ganska bra i rören.
Och i teknikens nutid så borde det även flagga nånstans att vattenförbrukningen gått upp med tusentals procent en dag (är rätt säker på att de flesta hyresvärdar har koll på det) då dt et kan tyda på en rejäl vattenläcka i en lägenhet.

Sen att väggarna ger stabilitet stämmer till viss del. Men då från tryck ovanifrån. I ditt fall så kommer du även få ett kraftigt tryck utåt då vattnet trycker på åt det hållet också. Och det tror jag inte dom är gjorda för.

Så mitt råd är att inte testa det...eller om du promt måste testa så gör det i ett hus du äger själv...kommer ju bli högt i tak i alla fall...

Jag är ingen ingenjör på området men jag tippar på att väggarna håller längre än bjälklaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Nja, erkänn att du kände dig ensam och uttråkad igår kväll och att du bara ville ha lite uppmärksamhet.

Och då träder du in och ger mig det 😍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback