Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 00:20
  #13
Medlem
jipeesss avatar
vad menar du med tillbe..?
Citera
2018-11-17, 01:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Jag vet inte om någon liknande topic varit uppe tidigare men jag har vissa funderingar. Jag funderar på att börja tillbe mig själv och dyrka mig själv. Kanske t o m göra ett altare med min egen bild. Varför? It make sense på något vis. Oerhört mycket större chans att bli "bönhörd" t ex. Den som har störst möjlighet att skapa förändring är ju jag själv. Om man riktar sig mot sig själv med samma epitet som en tänkt Gud, störst, bäst och vackrast osv så borde ju egot till slut växa. Man skapar en Gudom. Sig själv. Vad sägs?

Är det inte ungefär vad Napoleon, Hitler och Stalin och en massa romerska kejsare i själva verket gjorde? (Om de faktiskt tillbad sina egna avbilder vet jag inte; men de såg i alla fall till att det inte rådde någon brist på tillfällen för folket att tillbe dem!)

Funkade väl sådär för dem. Ett tag..!

(Men om du kan hålla dina förväntningar på din Gud inom rimliga gränser: varför inte? Go for it!)
Citera
2018-11-17, 09:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Jag vet inte om någon liknande topic varit uppe tidigare men jag har vissa funderingar. Jag funderar på att börja tillbe mig själv och dyrka mig själv. Kanske t o m göra ett altare med min egen bild. Varför? It make sense på något vis. Oerhört mycket större chans att bli "bönhörd" t ex. Den som har störst möjlighet att skapa förändring är ju jag själv. Om man riktar sig mot sig själv med samma epitet som en tänkt Gud, störst, bäst och vackrast osv så borde ju egot till slut växa. Man skapar en Gudom. Sig själv. Vad sägs?
Tja du existerar vilket är mer än man kan säga om alla gudar.
Citera
2018-11-19, 23:23
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du måste ju följa någon som är mer upplyst än dig själv, hur ska du annars kunna förbättras?

Genom att iakttaga andras brister, fel och misstag, och lära sig av det. Man behöver inte följa eller tillbedja någon för det.
Citera
2018-11-20, 00:09
  #17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsparasit
Genom att iakttaga andras brister, fel och misstag, och lära sig av det. Man behöver inte följa eller tillbedja någon för det.
Okej, du ser någon göra fel, du jämför med dig själv.
Men kan du se någon göra bra saker, och lära dig av dessa personer?

I så fall har du ju inte bara dig själv som riktmärke.
Citera
2018-11-20, 01:02
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Okej, du ser någon göra fel, du jämför med dig själv. Men kan du se någon göra bra saker, och lära dig av dessa personer?

Självklart gör jag det också, jag ville bara att du skulle fråga/svara mig med den inställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I så fall har du ju inte bara dig själv som riktmärke.

Nu har du gått från tillbedjan, till att följa, till riktmärke. Om du inte drar fram "förebild" har vi kanske kommit någonstans?
Citera
2018-11-20, 05:15
  #19
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Inte så dumt alls. Men du behövr inte något altare. Du har väl redan ett matbord. Där kan du offra pannkakor och sådant åt dig själv.
.
Hahaha!!
Glöm inte sylten och vispgrädden

Kul tråd. Hur jag nu ska förhålla mig till den måste tänkas över.
Sen kan ju TS framför TV´n offra ett par bärs och en chipspåse med till gudomen.
Fotpall och "rela la laxa". Just D.
Citera
2018-11-20, 09:24
  #20
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
Hahaha!!
Glöm inte sylten och vispgrädden

Kul tråd. Hur jag nu ska förhålla mig till den måste tänkas över.
Sen kan ju TS framför TV´n offra ett par bärs och en chipspåse med till gudomen.
Fotpall och "rela la laxa". Just D.
Att vara GUD kommer med ansvar också. Det är du som ska frälsa världen.
Istället för att glo på TV, gör något för barnen som sitter inspärrade på någon skabbig bordell i Indien.
Ett litet exempel bara. Man har makten själv att välja sitt liv.
Lev fullkomligt meningslöst, för din egen mage. Som boskap. Du låter dig utnyttjas av högre krafter, köper deras skit och ger din tid i deras fabriker.
Eller bli en riktig människa som väljer att följa din innersta vilja. Att lära sig riktiga saker och älska och vårda din omgivning.
Citera
2018-11-20, 21:20
  #21
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Eller bli en riktig människa som väljer att följa din innersta vilja. Att lära sig riktiga saker och älska och vårda din omgivning.
Ja min kristna tro är i princip orubblig även om jag har mina duster med Gud och blir sur titt som tätt på hur allt är runt omkring mig samt i mitt eget liv men det är för mig att förstå och låta Jesus ord även fortsättningsvis vara min ledstjärna tro och hopp.
Kärlek har jag iofs upplevt lite sisådär, överlag inte den dära djupa och orubbliga som jag själv vurmar för och känner att jag vill ge samt även kunna få om möjligt.

Men det sista du sa där Donkey tycker jag var väldigt bra sagt.

Mvh
Tobbe
Citera
2018-11-21, 05:24
  #22
Avstängd
Skruven66s avatar
Får jag skriva en sak till?
Min tro ÄR inte så orubblig nu för tiden ändå kom jag på.
Tvärtom, den har fått sig feta törnar och jag är först och främst realist och min tro sträcker sig bara så långt, och långt sträcker den sig, och sen gör den inte det längre.
Att sitta och ha det som ett "opium", som faktiskt Immanuel Kant påpekade först och inte Karl Marx som vissa tror, det har jag inte nån tro på i överdriven bemärkelse. Det ska inte få förblinda mig för det som är här och nu och vetenskapen framför allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback