Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-16, 22:57
  #25
Medlem
Lyzzas avatar
Håller med trådstartaren.

Jag är både kötterian och lakto ovo vegetarian när det passar mig.

Jag kan döda djur och göra i ordning köttet. Hjälpte mamma med styckning när vi hade hemslakt på gården. Och fiskade med farsan både i havet och insjöar. Stack kniven i nacken bakom gälarna på fisken efter att ha bedövat den genom att drämma trätollan i skallen på den. Ska man ta dö på djuret så ska det gå snabbt. Flått kanin och styckat rådjur. Så jag tycker inte det är "äckligt".

Men min man vägrar att jag får döda några av våra höns/tuppar (eller killingar vi födde upp tidigare).

Har tvingats sälja av överskottet. Tänk så gott det hade varit med eget uppfött kött i frysen.

Det värsta med det är att han älskar kött. En dag utan kött är nästan omöjligt när det gäller honom. Tycker det är ett jäkla hyckleri. Ska man äta SÅ mycket kött så måste man kunna döda själv eller tillåta hemslakt om man föder upp djuren själv. Nu används endast äggen. Och jag bytte till får som inte får lam utan bara används för landskapsvård.

Jag frågade vad han tänkte leva på om det blev krig eller annat så man själv fick fixa maten ja då skulle han leva på grönsaker. Till saken är att han inte ens gillar grönsaker och att vi faktiskt inte odlar några heller. Så det fallerar rejält. ( å fisk är äckligt så det äter han inte heller. )

Ja hur klarar de blödiga sig när krisen kommer?



.
Citera
2018-11-16, 23:00
  #26
Medlem
Får man vara sexist och säga att oförståelsen är vanligast bland kvinnor? Men självklart många sojapojkae till män också.
__________________
Senast redigerad av Justicia 2018-11-16 kl. 23:03.
Citera
2018-11-16, 23:10
  #27
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeVan88
Som numera stadsbo från en bruksort... Har jag aldrig haft problem med jägare och förstår överhuvudtaget inte varför man ska ha det.

Skulle vara bra med ett köttkörkort genom att slakta är man för något måste man själv vara beredd att utföra handlingen och försvara de som förser oss med köttet.

Jag ställer mig främst i den licenskön!

Det bästa inlägget jag läst på länge.
Ska man få smaska i sig kött måste man ha avlivat och styckat minst ett djur på egen hand.
__________________
Senast redigerad av ProPapa 2018-11-16 kl. 23:13.
Citera
2018-11-17, 00:31
  #28
Medlem
Blommetupps avatar
Jag håller med ts i stort. Jag slaktar allt kött vi äter själv. Flickvännen hjälper också till så det är ingen fara där heller.

När jag "säljer" kött så säljer jag djuren till liv men hjälper till med slakten så att säga.

Utöver det jagar och fiskar vi så ofta vi hinner. Så att veta vart och hur maten kommer ifrån gör vi verkligen.
Citera
2018-11-17, 04:24
  #29
Medlem
En tanke som slår mig vad gäller jägare och deras "jag dödar bara för köttets skull, inte för nöjet." -inställning. Om man som jägare fäller ett rådjur på ,ja vad väger de, 50-120kg? Och ger låt säga 20 kg kött.
20kg kött räcker tämligen länge, iallafall hemma hos oss. Hur kommer det sig då att jägare måste jaga så ofta som de gör? Varför ger de bort eller säljer så mycket om inte för att få nöjet att jaga mera. Just det. Nöjet.

Nu är det så att jag själv älskar viltkött. Vildsvin, älg och rådjur är riktigt gott och ett rent nöje att njuta av. Men jag är ingen jägare, har dock varit med vid slakt och jakt i ungdomen. Jag tycker om att fiska. Men jag släpper fisken så länge jag har råd att köpa min mat. Varför ska jag ta ett djurs liv när redan så många blir tvångsavlivade efter ett liv i misär? Bättre då att ta tillvara på det i första hand.
Men som sagt, jag äter gärna viltkött om jag kan.

Ps. Menar du förresten staDsmänniskor?
Citera
2018-11-17, 07:26
  #30
Medlem
YP4XQs avatar
Jag har själv reflekterat över det exakt som du, TS. Och samtidigt kommit på mig själv hur jag har gått ifrån att jaga och döda djur från liten/yngre till att bli äldre och distansera mig till dödandet och naturen självt egentligen. Detta har jag tagit upp ett par gånger med olika folk och samtalsämnen för att se reaktionerna. Och jag har, efter påtalat det ovan, sagt att jag måste börja jaga och döda mer, att jag har blivit för mjäkig och fått fel tänk vid min distansering. Men har försökt säga det på ett bra sätt så ingen av misstag kan tro jag menar människor så klart, men det är lite de vibbarna man kan få.. Precis som du säger, en del kan vara helt oförstående.. och likna dödande av djur som om det vore människor.
Citera
2018-11-17, 08:00
  #31
Medlem
Det borde definitivt ingå kunskap om slakt i skolan. Då kanske folk börjar fatta att det inte finns någon jävla ”ytterfilé”.
Citera
2018-11-17, 10:12
  #32
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
En tanke som slår mig vad gäller jägare och deras "jag dödar bara för köttets skull, inte för nöjet." -inställning. Om man som jägare fäller ett rådjur på ,ja vad väger de, 50-120kg? Och ger låt säga 20 kg kött.
20kg kött räcker tämligen länge, iallafall hemma hos oss. Hur kommer det sig då att jägare måste jaga så ofta som de gör? Varför ger de bort eller säljer så mycket om inte för att få nöjet att jaga mera. Just det. Nöjet.

Nu är det så att jag själv älskar viltkött. Vildsvin, älg och rådjur är riktigt gott och ett rent nöje att njuta av. Men jag är ingen jägare, har dock varit med vid slakt och jakt i ungdomen. Jag tycker om att fiska. Men jag släpper fisken så länge jag har råd att köpa min mat. Varför ska jag ta ett djurs liv när redan så många blir tvångsavlivade efter ett liv i misär? Bättre då att ta tillvara på det i första hand.
Men som sagt, jag äter gärna viltkött om jag kan.

Ps. Menar du förresten staDsmänniskor?

Ett stort rådjur väger ca 25kg..
Jag brukar få ut 10-12kg kött, för fem personer är det en knapp veckas mat och tänker man på att man har hund/hundar som behöver mat de med så blir det inte mycket. Det är ju inte alltid man skjuter fast man är ute heller. Jag brukar skjuta 3 rådjur om året i snitt och jag jagar rådjur ca 12-16ggr/år

Så på det stora hela är vilt lyx även för jägare. Sen säljer många jägare kött för att ha råd att jaga. Det är dyrare än man kan tro.
__________________
Senast redigerad av Blommetupp 2018-11-17 kl. 10:19.
Citera
2018-11-26, 15:19
  #33
Medlem
DonMacos avatar
Jag började jaga i vuxen ålder och visste inte hur jag skulle reagera på att döda ett djur. Jag erkänner villigt att det ger mig ett rejält dopaminpåslag. Jag tror själv att det är genetiskt betingat. Så många generationer före mig har gjort det här, de som gjorde det bäst överlevde.
Jag kände mig även riktigt tillfreds första gången jag tog hand om köttet från ett djur jag själv dräpt.

Och nej, jag är inte det minsta våldsam, blodtörstig eller ociviliserad i mitt vardagsliv.

Jag vet att det inte är det minsta pk, men jag känner mig synnerligen levande när jag får jaga. Det känns som att jag är gjord för uppgiften!
Citera
2018-11-26, 18:48
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonMaco
Jag började jaga i vuxen ålder och visste inte hur jag skulle reagera på att döda ett djur. Jag erkänner villigt att det ger mig ett rejält dopaminpåslag. Jag tror själv att det är genetiskt betingat. Så många generationer före mig har gjort det här, de som gjorde det bäst överlevde.
Jag kände mig även riktigt tillfreds första gången jag tog hand om köttet från ett djur jag själv dräpt.

Och nej, jag är inte det minsta våldsam, blodtörstig eller ociviliserad i mitt vardagsliv.

Jag vet att det inte är det minsta pk, men jag känner mig synnerligen levande när jag får jaga. Det känns som att jag är gjord för uppgiften!

Huvudet på spiken! Vi har det i våra gener. Finns inget naturligare för människan än att jaga och samla. (Samlandet ser man övertydliga exempel på i dessa black friday-tider.)
Citera
2018-11-29, 15:54
  #35
Avstängd
Plaguetongues avatar
Jag har avlivat både älgar, fåglar, harar, björnnar, fiskar, kor, får etc.. och slaktat många djur, det är ingenting konstigt med det. Men om du bor i "city" och tror att scan föder upp falukorvar på sin fabrik kan jag förstå att du tar avstånd och tycker att det är främmande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback