Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 20:37
  #1
Medlem
Eftersom ni svenskar har blivit indrillade i att ni svenskar saknar en kultur, så tänkte jag här ge
er lite feedback på vad finskar kan se som explicit svensk kultur.

Ok, det kanske inte är så mycket som skiljer dom nordiska länderna åt, vi har väldigt
mycket gemensamt, till skillnad mot med "nybyggarna".

Men en sak som utmärker er svenskar, är att ni har snus, ja alltså detta är ett särdrag
i norden. Jag skulle vilja säga att det där med att snusa, det är typiskt svenskt.

Så jag skulle vilja säga att snus är typiskt svenskt.

Vad mer är typisk svensk kultur?

Diskutera
Citera
2018-11-16, 20:49
  #2
Medlem
Nyckelharpan.

Det var till och med tal om att instrumentet skulle tilldelas status som Svenskt nationalinstrument 1996, vilket dock motarbetades med förklaringen att det skulle hota "mångkulturen";
Citat:
En motion, 1996/97:Kr223, om att Sveriges Riksdag skulle ge nyckelharpan status som svenskt nationalinstrument lades 2 oktober 1996 av Carina Hägg.[12] Ärendet bordlades.

I Svenska Dagbladet fördes under 17 mars-2 maj 2002 en debatt gällande nyckelharpans upphöjande till officiellt svenskt nationalinstrument. Motståndare till idén menade att det fanns en risk att det mångkulturella Sverige skulle splittras om ett så typiskt svenskt instrument som nyckelharpan skulle bli nationalinstrument, medan förespråkarna menade att nyckelharpan avspeglar "den svenska folksjälen". Någon konsensus nåddes inte.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckelharpa

Dock anses det tydligen även i utlandet att nyckelharpa är Svensk kultur, ty jag minns exempelvis hur - när den där TV-serien True Blood gick - var gång som Alexander Skarsgårds karaktär Eric Northman kom i bild, bakgrundsmusik medelst nyckelharpa alltid började spela igång.
__________________
Senast redigerad av Genderbender 2018-11-16 kl. 21:17.
Citera
2018-11-16, 21:01
  #3
Avstängd
jouniboys avatar
Folk är för besatta av fysiska föremål när dom ska definiera kultur. Men det viktigaste är inte maträtter eller musikinstrument, utan Sättet att Lefva Lifvet! Förhållningssätt, beteende, sådant som nästan kan vara omöjligt att med ord definiera. Det är t.ex. inte svenskt att i bara kalsongerna rulla i snön och kräva lägenhet. Men en arab kan göra så.
Citera
2018-11-16, 21:07
  #4
Medlem
Jag som finsk i Sverige snusar ihärdigt, och jag känner också till att finskar i Finland
suktar rätt starkt efter denna vara. På 80-talet kunde man köpa snus i finska R-Kioski
i Finland, som det är nu iom EU-reglerna, så får dom inte sälja snus lagligt i Finland.

Det kan finnas en hacka att tjäna in i Finland, ett tips, lansera ert egna snusmärke i Finland.
Kanske är det förbjudet att sälja svenskt snus, men man kan ju göra sitt eget också. ha ha
Citera
2018-11-16, 21:21
  #5
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Vad mer är typisk svensk kultur?

Blyghet, försagdhet, punsch och glögg och akvavit, Ingmar Bergman och Tage Danielsson, strömming och Strindberg, kaffeost, ångest, svampplockning, linberedning, Älgarna Demonstrerar, mer blyghet, löksill, kräftkalas, Sara Lidman, Konsum, smultron, hjortron, mer akvavit, ångest, Lars Norén, agnostisk protestantism, avsigkomna dialekter, midsommarstänger, allsång, skepsis, småknepiga träslöjdsmagistrar, och slutligen ännu mer akvavit.
Citera
2018-11-16, 21:23
  #6
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouniboy
Folk är för besatta av fysiska föremål när dom ska definiera kultur. Men det viktigaste är inte maträtter eller musikinstrument, utan Sättet att Lefva Lifvet! Förhållningssätt, beteende, sådant som nästan kan vara omöjligt att med ord definiera. Det är t.ex. inte svenskt att i bara kalsongerna rulla i snön och kräva lägenhet. Men en arab kan göra så.

Att rulla i bara kalsongerna i snön förknippar jag mera med finsk kultur än arabisk
Citera
2018-11-16, 21:24
  #7
Medlem
Typisk svensk kultur är att göra som man blir tillsagd och ha ett onormalt förhållningssätt, och överdrivet förtroende för auktoriteter.

Typiskt svenskt är också att förakta det som är annorlunda eller den som skulle ha en annorlunda åsikt.

Alla är lika värda...
Om du följer strömmen...
Citera
2018-11-16, 21:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Att rulla i bara kalsongerna i snön förknippar jag mera med finsk kultur än arabisk

Ja att vada i snö och hoppa i isvak efter bastun är finskt. Förövrigt så är det nästan
obligatoriskt i Finland att det finns en bastu i varenda hus.
Citera
2018-11-16, 21:29
  #9
Medlem
Svensk kultur!!

Många säger att det inte finns.

Men.

Åk till finland,danmark,norge,polen etc.

Bo där ett år.

När du kommer tillbaka kan du allt om svensk kultur. Saker som du aldrig tänkt på tidigare märks nu tydligt
Citera
2018-11-16, 21:29
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag som finsk i Sverige snusar ihärdigt, och jag känner också till att finskar i Finland
suktar rätt starkt efter denna vara. På 80-talet kunde man köpa snus i finska R-Kioski
i Finland, som det är nu iom EU-reglerna, så får dom inte sälja snus lagligt i Finland.

Det kan finnas en hacka att tjäna in i Finland, ett tips, lansera ert egna snusmärke i Finland.
Kanske är det förbjudet att sälja svenskt snus, men man kan ju göra sitt eget också. ha ha

Just snus satte väl EU stopp för? Och vi är bägge EU länder idag. Perkele!
Citera
2018-11-16, 21:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Just snus satte väl EU stopp för? Och vi är bägge EU länder idag. Perkele!

Jag har spridit denna svenska sedvänja att snusa på mina resor.
I New York City gav jag en snusdosa åt en bartender, han blev tänd, och
började bjuda mig och mitt sällskap på whisky, som tack.
Citera
2018-11-16, 21:35
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag har spridit denna svenska sedvänja att snusa på mina resor.
I New York City gav jag en snusdosa åt en bartender, han blev tänd, och
började bjuda mig och mitt sällskap på whisky, som tack.

Jag har rest runt som attan också och försökt, de mesta har spytt spottat och 1 sade att han hellre tog kokain... 1 Italienare dock i en bar i en liten stad var väldigt intresserad på typ 80 talet... Men även han missade poängen. Även vissa danskar verkar inte förstå (en försökte till och med dra upp det genom näsan som snuff, oj vad jag sprang efteråt)...

Men som sagt, EU har sagt stop på belägg och vi kan inte göra så mycket åt det verkar det som.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback